ارسال به دیگران پرینت

سال سقوط ستاره‌ها در سینمای ایران

واکاوی بازار سینما در ماه‌های اخیر از آرایش جدیدی درباره اقبال مخاطبان حکایت می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که فیلم‌های کمدی در چهار ماه گذشته فروش کمتری داشته‌اند و در مقابل مخاطبان سینما به فیلم‌های اجتماعی روی خوش نشان داده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند دست بازاریابان سینما برای مخاطبان رو شده و با فرمول‌های تکراری فیلم‌های کمدی دیگر نمی‌توانند پای مردم را به سالن‌های سینما باز کنند. از سویی دیگر اخیرا انتقادها درباره سطح فیلم‌های کمدی افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد مخاطبان و منتقدان تا اندازه‌ای در یک موضع مشترک قرار گرفته‌اند. اکران فیلم «زهر مار» ساخته جواد رضویان و شکست او در گیشه گواه خوبی است بر این ادعا. منتقدان دلیل این ناکامی را بیشتر به فیلم‌نامه‌های ضعیف و سوءاستفاده از عنوان بازیگرانی می‌دانند که تنها برای جلب مخاطب به بازی گرفته شده‌اند؛ هنرمندانی که اتفاقا دارای کارنامه‌های درخشانی هستند و در پرفروش شدن برخی فیلم‌ها در گذشته نقش داشته‌اند. از میان این بازیگران خبرگزاری خبرآنلاین، به پنج هنرپیشه مطرح اشاره کرده است که به‌‌رغم محبوبیتشان نتوانسته‌اند امسال تماشاچیان را به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت به سالن‌های سینما بکشانند.

سال سقوط ستاره‌ها در سینمای ایران

۵۵آنلاین :

حمید فرخ‌نژاد حمید فرخ‌نژاد سال گذشته با سه فیلم «تگزاس»، «خانم یایا» و «میلیونر میامی» به گیشه آمد. فیلم «خانم یایا» با وجود بازیگران سرشناسی همچون رضا عطاران و امین حیایی فقط سه میلیارد فروخت و فیلم «میلیونر میامی» هم تقریبا یک میلیارد فروش داشت! این میزان فروش برای فیلمی با حضور بازیگرانی همچون صابر ابر و طناز طباطبایی بسیار ناامید‌کننده بود. از بین این سه فیلم تنها «تگزاس» به فروش قابل توجهی دست پیدا کرد که مهم‌ترین دلیلش را باید پای زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی گذاشت. شکست فرخ‌نژاد امسال با فیلم «سامورایی در برلین» ادامه پیدا کرد. این فیلم موقعیت عجیبی دارد و از فاکتورهایی همچون لوکیشن خارج از ایران، رقص و آواز و و بازی حمید فرخ‌نژاد و امیرمهدی ژوله استفاده کرده است و به همین خاطر پیش‌بینی می‌شد. بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد بفروشد ولی فعلا تقریبا ۵/ ۵ میلیارد فروش داشته است.

جواد عزتی جواد عزتی سال ۹۷ تنها با یک فیلم کمدی‌ حضور درخشانی در گیشه داشت و «هزارپا» با فروش ۳۸ میلیارد تومانی‌اش لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد. او چند فیلم غیرکمدی دیگر هم روی پرده داشت و روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. جواد عزتی امسال اما فعلا دو فیلم «چهار انگشت» و «ما همه با هم هستیم» را روی پرده داشته که هیچ کدام از این فیلم‌ها حتی ذره‌ای از موفقیتی را که او در سال ۹۷ تجربه کرد، نصیبش نکرده‌اند. فیلم «ما همه با هم هستیم» پس از «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست»، با ۹ میلیارد فروش، در جایگاه سوم جدول فروش قرار گرفته است. این در حالی است که چندین ستاره سینما که دستمزدهای میلیاردی دارند در فیلم جمع شده‌اند و همین کافی‌ است برای اینکه رقم بودجه‌اش سر به فلک بکشد. این میزان فروش در چنین وضعیتی برای فیلم شکست سنگینی محسوب می‌شود. با توجه به حضور بازیگران سرشناس پیش‌بینی می‌شد این فیلم در صدر جدول فروش بنشیند و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد فروش داشته باشد؛ اما برخلاف انتظارها از رقیبانش جا ماند.

مهران مدیری مهران مدیری کلا حضور کمرنگی در سینما دارد. زمانی که خبر بازی او در فیلم‌های «ما همه با هم هستیم» و «رحمان ۱۴۰۰» منتشر شد انتظار می‌رفت جزو بازیگران پرفروش سال ۹۸ باشد. این اتفاق با فیلم «رحمان ۱۴۰۰» افتاد؛ اما نکته اینجاست که در این فیلم بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار و بهرام افشاری نیز حضور داشتند و بنابراین نمی‌توان فروش این فیلم توقیفی را پای مهران مدیری گذاشت. «ما همه با هم هستیم» هم علاوه بر اینکه خیلی کمتر از حد انتظار فروخته اما مدیری هم در فیلم نقش خاص و موثری نداشته است. در کل فیلم مخاطب مهران مدیری را نشسته روی یک صندلی می‌بیند که مدام در حال خوردن خوراکی است و سوال می‌پرسد. این فیلم چه از لحاظ کیفیت بازی مهران مدیری و چه از نظر فروش برای مدیری نتیجه‌ای نداشته است. شاید اگر «رحمان ۱۴۰۰» توقیف نمی‌شد مهران مدیری امسال موفقیت خوبی را به دست می‌آورد و نامش کنار بازیگران پرفروش قرار می‌گرفت.

هومن برق‌نورد هومن برق‌نورد معمولا حضور پررنگی در سینما ندارد؛ اما جزو کمدین‌های محبوب ایران به حساب می‌آید. او سال ۹۷ تنها فیلم کمدی «به وقت خماری» را روی پرده داشت. این فیلم فقط یک میلیارد در گیشه فروخت و باعث شد این بازیگر هم حضور ناموفقی در گیشه داشته باشد. شکست برق‌نورد در سال ۹۸ با اکران «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده نمکی ادامه پیدا کرد و این فیلم ۵/ ۴ میلیارد فروش داشت. با توجه به سابقه مسعود ده‌نمکی در جذب مخاطب و حضور زوج موفق بهنام تشکر و هومن برق‌نورد انتظار می‌رفت فیلم حداقل ۱۰تا ۱۵ میلیارد فروش کند، ولی این اتفاق نیفتاد و این فیلم در رتبه‌های آخر جدول فروش اکران نوروزی قرار گرفت. «زندانی‌ها» نه پروداکشن عظیم و عجیب و غریبی داشت و نه از ستاره‌های گران قیمتی استفاده کرده بود و بنابراین فیلم گرانی نبوده است؛ اما ترکیب کارگردان و بازیگران باعث شده بود خیلی‌ها فکر کنند موفقیتی شبیه «اخراجی ها» نصیبش شود.

سیامک انصاری پیش‌ترها سیامک انصاری بیشتر در آثار مهران مدیری بازی می‌کرد؛ اما اخیرا این روند تغییر کرده و حضورش در فیلم‌های کارگردان‌های دیگری بیشتر احساس می‌شود. او سال ۹۷ فیلم «خوک» را روی پرده داشت که جنس کمدی‌اش متفاوت بود. حضور لیلا حاتمی و پریناز ایزدیار در فیلم مانی حقیقی باعث شده بود این فیلم تبدیل به یکی از امیدهای موفقیت در گیشه شود و نمی‌توان فروش یک میلیارد تومانی فیلم و شکستش در گیشه را پای نام سیامک انصاری گذاشت. البته او در این فیلم نقش اصلی هم نداشت. انصاری اما در فیلم «زهرمار» ساخته جواد رضویان نقش اصلی را بر عهده دارد و این فیلم در مدت سه هفته اکران خود تا امروز تقریبا ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان فروخته است. با توجه به سابقه جواد رضویان و بازیگران این فیلم پیش‌بینی می‌شد این اثر هم یکی از فیلم‌های موفق گیشه لقب بگیرد که باز هم این اتفاق نیفتاد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه