ارسال به دیگران پرینت

روایتی جدید از ماجرای دلجویی کردن خاتمی از فرهاد نظری بعد از حادثه کوی دانشگاه

دو تن از مسئولین دولت در سال 78 در واکنش به اظهارات سه شنبه شب سردار نظری، فرمانده انتظامی تهران در زمان وقوع حادثه کوی دانشگاه، اظهارات او را «خلاف گزارش شورای عالی امنیت ملی» و «ناقص» دانستند.

روایتی جدید از ماجرای دلجویی کردن خاتمی از فرهاد نظری بعد از حادثه کوی دانشگاه

۵۵آنلاین :

سه شنبه شب گذشته، سردار فرهاد نظری در ارتباط تلفنی با برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق پخش شد، با اشاره به ماجرای کوی دانشگاه 78، در واکنش به این که «در گزارشی که شورای عالی امنیت ملی وقت در آن زمان منتشر کرد، شخص او محکوم شده و ورود ناجا هم به کوی دانشگاه مورد اعتراض قرار گرفته است»، گفت: «آمدند نشستند و گزارش را تنظیم کردند و آن را در روز جمعه قرائت کردند. اما شما هم این گزارش را ببینید، اصلاً چیزی به‌نام آدم‌ربایی و گروگان‌گیری در دو مرحله نمی‌بینید، آنها نوشتند "پلیس را بردند در محلی نگهداری کردند." تعریف قانونی را به مردم نگفتند.»

در همین رابطه، معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی در سال 78 گفت: هیچکس نمی‌تواند از زاویه خود به ماجرای کوی دانشگاه بپردازد و گزارش شورای عالی امنیت سندی ملی است که جناحی هم نیست.

باید گفته‌های سه‌شنبه شب سردار نظری را با محتویات گزارش شورای عالی امنیت ملی تطبیق داد

غلامرضا ظریفیان در این رابطه گفت: گزارشی که شورای عالی امنیت در دو صفحه از وقایع 18 تیر 78 ارائه کرد، چکیده ای از اتفاقاتی بود که آن زمان افتاد. سردار نظری در شورای عالی امنیت ملی که مسئولین دولتی و سایر دستگاه ها حضور داشتند، گزارش خود را ارائه کرد و نهایتاً سندی رسمی که جناحی هم نبوده از وقایع 18 تیر منتشر شد. اگر بخواهیم صحبت‌های سه‌شنبه شب سردار نظری را راستی‌آزمایی کنیم باید آن را با این سند تطبیق دهیم.

وی افزود: چارچوب‌های سند شورای عالی امنیت ملی مشخص است. آن سند به خوبی بازگو کرده که چه کسانی در ماجرای 18 تیر نقش موثری داشتند یا اینکه چه خودسری‌هایی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد می‌توان گفته‌های سه شنبه شب سردار نظری را با محتویات آن سند تطبیق داد.

گزارش شورای عالی امنیت ملی سندی ملی است که جناحی هم نیست

معاون دانشجویی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در آن مقطع ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند از زاویه خود به ماجرای کوی دانشگاه بپردازد و گزارش شورای عالی امنیت ملی سندی ملی است که جناحی هم نیست. هرچند دانشجویان و بخشی از دولت معتقد بودند این سند گرچه سند خوبی است ولی کف ماجرا را تعریف کرده و ظلم و ستمی که به دانشجویان و دانشگاه رفته، بیش از آن بوده است.

وی بیان کرد: همین طور که آقای خاتمی بیان کرد که هر 9 روز یک بحران برایش ایجاد کردند، آن طرف هم مدعی است که ماجرای کوی دانشگاه سازماندهی شده بوده؛ حتی شورای عالی امنیت ملی نیز نتوانست به طور قطعی روشن کند که این قضیه سازمان یافته بوده یا اینکه ناشی از یک خطای سازمانی بوده است. اما طبیعتا دولت مستقر برای خود بحران ایجاد نمی‌کند، بلکه برایش بحران ایجاد می کنند. باید پرسید که بحران خود تراشیده چه حاصلی می‌تواند برای یک دولت داشته باشد؟ جز آشفتگی بیشتر؟

آقای نظری دانشگاه را با کانون ضدانقلاب اشتباه گرفته بود

ظریفیان گفت: منطقی به نظر نمی‌رسد دولتی که خود پس از انتخابات 76 در پی بسط فعالیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و صنفی در جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها بوده، به نحوی که هزاران تشکل دانشجویی تنها در بازه 76 تا 78 از همه طیف‌ها فعالیت می‌کردند، بخواهد چنین بحرانی برای خود درست کند. می‌توان پرسید چرا باید دولتی که خود دنبال ایجاد فضای تعامل و گفت و گو است آن فضای مدنی و روبه رشد را برهم بزند؟ به هر حال قطعا سند شورای عالی امنیت ملی حرف های آقای نظری را تایید نمی کند و به نظر می‌رسد که ایشان فرافکنی می‌کند.

وی گفت: آقای نظری دانشگاه را با کانون ضدانقلاب اشتباه گرفته بود. طرز رفتار و نحوه مدیریتی که در آن حادثه شد، اشتباه بود. زیرا قبل از آن هم اتفاقاتی از این دست می‌افتاد و دانشجویان به بیرون خوابگاه می‌آمدند. ولی پلیس با متانت و هوشیاری دانشجویان را همراهی می‌کرد و آنها را به خوابگاهای‌شان می‌فرستاد. در سال 81 نیز با اینکه می‌توانست حادثه‌ای بزرگتر از سال 78 اتفاق بیفتد، ولی چون کسانی که بر مصدر نیروی انتظامی بودند با درایت بودند، برخوردی مناسب انجام دادند و مانع گسترش بحران شدند. لذا به دلیل درایتی که فرمانده جاافتاده آن زمان یعنی سردار طلایی از خود نشان داد، بسیاری از حوادث به بحران منجر نشد.

آن ماجرا سه فرمانده داشت و نظری را قربانی مافوق‌ها کردند

محمد علی ابطحی در پاسخ به مصاحبه اخیر فرهاد نظری گفت: آقای نظری مدتهاست بازنشسته شده و به زندگی جاری خود مشغول است. کاش آنچه را که بارها درباره کوی دانشگاه به من یا دوستان دیگر گفته یا حتی نوشته است، همان ها را در این مصاحبه مطرح می کرد.

وی افزود: واقعیت این است که آقای نظری که بارها به من و احتمالا دیگران گفته بود در ماجرای کوی چندین مقام نیروی انتظامی درگیر بودند و سه فرمانده ما فوق من هم در صحنه حضور داشتند. اما فقط من را قربانی کردند. شاید اصل اعتراض ایشان نیز این بود که اگر قرار بود در روند محاکمه، مسئولیت انتظامی و سلسله مراتب انتظامی مورد توجه قرار گیرد، باید فرماندهان وی محاکمه می‌شدند نه ایشان. بنابراین از این لحاظ من اظهارات آقای نظری را تایید می کنم که مورد ظلم قرار گرفته است.

ابطحی ادامه داد: مکاتباتی هم میان آقای نظری و آقای خاتمی شکل گرفت و آقای نظری از اینکه چرا فرماندهان عالی رتبه تر از او در شب حادثه مورد محاکمه قرار نگرفتند، انتقاد داشت. فکر می کنم بهتر بود سردار نظری در مصاحبه خود به این نکته اشاره می‌کرد. به نظرم آقای خاتمی روش جوانمردانه ای به کار گرفت و با توجه به سوابق جبهه وجنگ و مجروحیت وی، از فرهاد نظری دلجویی کرد و درحقش بی انصافی های رایج را انجام نداد. این حرف آقای نظری درست بود که اگر قرار است سلسله مراتب مورد محاکمه قرار گیرد، چرا سلسله مراتب بالاتر از ایشان مورد محاکمه قرار نگرفته است؟

وی ادامه داد: ماجرای کوی دانشگاه ابعاد بسیار گسترده ای دارد که به نظر می رسد باید در بخش ورود نیروی انتظامی و لباس شخصی ها به داخل کوی دانشگاه و ضرب و شتم هایی که صورت گرفت، دقت های بیشتری می شد و سردار نظری نیز باید بیشتر توجه می‌کرد. چرا که حتی رهبری هم در سخنرانی ای که بعد از این ماجرا داشتند نسبت به این بخش از اتفاق ابراز تاسف کرده و ناراحت شدند و برای دانشجویان مظلومی که در حال درس خواندن بودند ولی به آنها حمله شده بود اشک ریختند.

ابطحی در پایان گفت: به آقای نظری که سوابق بسیار خوبی دارد و شخصا هم با وی مراوده و دوستی داشتم توصیه می کنم که در بازی افرادی که این روزها می خواهند بار دیگر از وجود ایشان برای پیشبرد اهداف خود بهره ببرند قرار نگیرد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه