ارسال به دیگران پرینت

از شیر گرم تا آب زیاد؛ چه بنوشیم که شب ها راحت تر بخوابیم؟

شاید نوشیدن یک نوشیدنی خوشمزه قبل از خواب بهترین گزینه پیش از رفتن به رختخواب پس از یک روز طولانی است اما آیا نوشیدنی خاصی وجود دارد که بتواند تاثیری مثبت یا منفی بر کیفیت خواب داشته باشد؟ کارشناسان توصیه می کنند که پیش از رفتن به رختخواب از نوشیدن برخی نوشیدنی های غیرالکلی خودداری کنید. افراد بسیاری با بی خوابی، کم خوابی یا کیفیت پایین خواب مواجهند و تنها در ایالات متحده، بیش از یک سوم شهروندان خواب کافی نداشته و کمتر از ۷ ساعت در طول شبانه روز می خوابند. همه کارشناسان بر این نکته توافق دارند که نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد بدترین گزینه قبل از خواب است.

از شیر گرم تا آب زیاد؛ چه بنوشیم که شب ها راحت تر بخوابیم؟

۵۵آنلاین :

چه بنوشیم که راحت تر بخوابیم

نه تنها نوشیدن مایعات حاوی کافئین پیش از رفتن به رختخواب باعث بی خوابی می شود بلکه بسته به حساسیت افراد به این ماده، به افراد توصیه می شود که از مصرف هر چیزی حاوی کافئین پس از غروب یا هنگام شام خودداری شود تا بتوانند خواب مناسبی داشته باشند.بدین ترتیب اگر برای دور کردن خواب آلودگی هنگام عصر در محیط کار به خوردن قهوه و نوشیدنی های دارای کافئین روی می آورید نیز باید دُز آن را در کنترل داشته باشید. به طور کلی و بر اساسا تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته، باید از مصرف کافئین از ۶ ساعت پیش از رفتن به رختخواب خودداری کرد. میزان حساسیت به کافئین را می توان با انجام برخی تست های ژنتیکی مشخص کرد. این ماده علاوه بر قهوه، در برخی انواع چای ها، نوشابه های گازدار و شکلات نیز یافت می شود. همچنین کارشناسان می گویند که بهتر است از نوشیدن مشروبات الکلی در طول شب و پس از رفتن به رختخواب نیز خودداری نمایید.

چه بنوشیم که راحت تر بخوابیم

اگر چه الکل انسان را خواب آلود ساخته و به خواب رفتن را آسان تر می کند اما فواید این نوشیدنی ها همین جا به پایان می رسد. در واقع نوشیدن الکل باعث سطحی شدن خواب و پایین تر آمدن کیفیت استراحت در طول شب می شود. بدین ترتیب در هنگام خواب بیشتر پلک زده و به مراحل عمیق خواب فرو نخواهید رفت و به همین دلیل هنگام بیدار شدن از خواب احساس خوبی نداشته و حس می کنید به اندازه کافی نخوابیده اید. تا جایی که به بهبود کیفیت خواب منتهی می شود، کارشناسان بر این باورند که نوشیدن شیر می تواند به خواب رفتن را آسان تر کند به خصوص اگر شیر گرم بوده و با عسل ترکیب شده باشد. این تجویز از روزگاران قدیم برای داشتن خواب مناسب وجود داشته است.

چه بنوشیم که راحت تر بخوابیم

تریپتوفان یک آمینو اسید است که می تواند چرت زدن را بهبود بخشد. این ترکیب پس از ورود به بدن به دو ماده شیمایی در مغز تبدیل می شود که با خواب ارتباط دارند: ملاتونین که خواب طبیعی بدن و سیکل بیداری را تنظیم کرده و سروتونین که باعث آرامش و خواب آلودگی می شود. با این وجود هیچ تحقیق علمی رابطه ای بین خواب باکیفیت و نوشیدن شیر گرم پیدا نکرده و بسیاری این موضوع را تنها یک عامل روانی می دانند. با این وجود بسیاری بر این باورند که نوشیدن آب پیش از خواب و حفظ مایعات بدن می تواند بیش از هر عامل دیگری در به خواب رفتن و داشتن خوابی مناسب موثر باشد. حتی با ذره ای تشنگی یا کمبود آب بدن به رختخواب رفتن نیز می تواند خواب را مختل نماید. برای تامین آب بدن، آکادمی ملی علوم ایالات متحده توصیه کرده که مردان روزانه ۳٫۷ لیتر و زنا ۲٫۷ لیتر مایعات مصرف کنند.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه