ارسال به دیگران پرینت

شوک بزرگ سپاه به آمریکایی‌ها از فراز خلیج فارس

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران، شوکی بزرگ به آنها بود. خبری که ابتدا تکذیب کردند ولی در نهایت مجبور به تایید آن شدند.

شوک بزرگ سپاه به آمریکایی‌ها از فراز خلیج فارس

۵۵آنلاین :

در نخستین ساعات روز پنج شنبه‌ ۳۰ خرداد، شوک بزرگی به آمریکا دقیقا از فراز خلیج فارس وارد شد. پهپاد جاسوسی آمریکا بعد از تجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان هدف آتش پدافند نیروهای هوای فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

اهمیت این اقدام سپاه آنجا روشن تر شد که مشخص شد پهپاد سرنگون شده «گلوبال هاوک» بوده است، دوربردترین هواپیمای عملیاتی جهان که بدون سرنشین است و رادار گریز.

آمریکا دستپاچه شد و تکذیب کرد

آمریکا در اولین واکنش به این خبر، سرنگونی پهپادش را تکذیب کرد کرد. سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا ادعا کرد: هیچ هواپیمای آمریکایی امروز در حریم هوایی ایران فعالیت نداشته است. این انکار اما خیلی طولانی نشد، و به فاصله ای کوتاه خبر سقوط را تایید کردند تا ابعاد این خبر به سرعت رسانه های جهان را در برگیرد

پیام سپاه به آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی

اما سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران همزمان با تکذیب کردن خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی از سوی آمریکا به سرعت وارد گود شد و با تایید این خبر گفت:« در سحرگاهان امروز نیروی هوافضای سپاه یک فروند هواپیمای جاسوسی دشمن را که از مرزهای ما عبور کرده و در حال تعرض به امنیت ملی ما بود، شجاعانه سرنگون کرد. این منش و روش و قاعده ملت ایران در برخورد با دشمنان است.»

فرمانده سپاه گرچه تایید کرد که جمهوری اسلامی بنای جنگ با هیچ کشوری را ندارد اما پیام مهم‌تر را بعد از این جمله به آمریکایی ها مخابره کرد«اما برای جنگ کاملا آماده ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود. مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد.»

آیا پهپاد وارد خاک ایران شده بود؟

آمریکایی ها که در گام اول خبر سرنگونی را تکذیب و بعد مجبور به تایید آن شده بودند در گام دوم تلاش کردند با جوسازی و شانتاژ خبری اعلام کنند که پهپاد اصلا وارد مرزهای ایران نشده بود. آنچنان که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد پهپاد ساقط‌شده آمریکایی خارج از آسمان ایران هدف قرار گرفته است. یک ژنرال آمریکایی هم ادعا کرده این پهپاد ۳۴ کیلومتر با ساحل ایران فاصله داشته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اما با انتشار جزئیاتی از محل سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به ابهامات پاسخ داد. او در صفحه توئیتر خود جزئیات بیشتری از مختصات و نقطه هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی ارائه و نقطه سرنگونی پهپاد و فاصله آن از مرزهای آمریکا را نشان داد تا پاسخی مستند به ادعاهای آمریکا درباره عدم ورود پهپاد جاسوسی به خاک ایران بدهد. او نوشت:« «در ۰۰:۱۴ بامداد، پهپاد در وضعیت پنهان‌کاری از امارات متحده عربی به هوا برخاست و حریم هوایی ایران را نقض کرد. پهپاد در ساعت ۰۴:۰۵ در مختصات (۲۵°۵۹'۴۳"N۵۷°۰۲'۲۵"E) در نزدیکی کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما بخشهایی از پهپاد نظامی ایالات متحده را در آب‌های سرزمینی ایران در جایی که هدف قرار گرفت، بازیابی کردیم.»

سرتیپ دوم فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز اعلام کرد که پهپاد جاسوسی آمریکایی که توسط نیروهای نظامی کشور مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرد به طور قطعی در آب‌های سرزمینی ایران بوده است و چهار مایل یا هفت کیلومتر داخل آب‌های سرزمینی کشور قرار داشته است.

پهپاد بعد از چندبار اخطار ایران سرنگون شد؟

درست یک روز بعد از آنکه خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در صدر اخبار دنیا قرار گرفت ابعاد جدیدی از ماجرا از سوی مقامات عالی رتبه سپاه آشکار شد. اطلاعاتی که هم در آن به اخطار دادن های مکرر اشاره شده بود هم رصد یک هواپیمای با سرنشین دیگر که در کنار پهپاد جاسوسی وارد مرزهای ایران شده بود.

امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) اولین اطلاعات را در اینباره علنی کرد و گفت: هواپیمای آمریکایی بعد از بارها اخطار مورد اصابت قرارگرفت و سرنگون شد.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اما جزئیات بیشتری را منتشر کرد. بنا به روایت سردار حاجی زاده، بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم تروریستی آمریکا که ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه الظفره در نزدیکی ابوظبی امارات به پرواز درآمده بود و بعد از طی مسافت طولانی، قریب ساعت ۴ بامداد وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده بود، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد.

فرمانده هوا فضای سپاه از اخطارهای پیاپی هم روایت کرده و گفت« آخرین اخطار ما به پهپاد جاسوسی امریکا در ساعت ٣ و ٥٥ دقیقه صبح توسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داده شد که به دلیل بی اعتنایی آنها، پهپاد در ساعت ٤ و ٥ دقیقه سرنگون شد.»

اما خبر مهم‌تر آنجا علنی شد که سردار حاجی زاده گفت:« در همان لحظه ای که این هواپیما رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ نفر سرنشین دارد؛ می توانستیم آن را سرنگون کنیم اما این کار را نکردیم.»

خبری که حتی با تایید ترامپ هم روبرو شد. او که سرنگونی پهپاد جاسوسی را نتیجه اشتباه فردی دانسته و خط و نشان هم برای ایران کشیده بود، ضمن تایید اظهارات سردار حاجی زاده گفت« ایران زمانی که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد با ساقط نکردن هواپیمایی که سرنشین داشت « بسیار هوشمندانه» عمل کرد و ما از این اقدام آنها قدردانی می‌کنیم . »

تحسین اقدام سپاه از سوی سران قوا

حسن روحانی رئیس جمهور در واکنش به تجاوز آمریکا به آب های سرزمینی ایران تمام قد به حمایت از اقدام سپاه پرداخت و گفت: این تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، این منطقه بسیار حساس و امنیت آبراه خلیج فارس و دریای عمان برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است، از اینرو از همه نهادهای بین‌المللی انتظار داریم، تا عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند .

علی لاریجانی نیز با هشدار به آمریکایی ها تاکید کرد: علی‌رغم حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و انجام مذاکرات آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و نشان دادند که پای مسئولیت بین‌المللی خویش نمی‌ایستند؛ ولی ما علیرغم اینکه فشارهای اقتصادی مشکلاتی برایمان ایجاد کرده؛ اما با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خودمان روی پای خود ایستادیم. به گونه ای که رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد نفت ایران را به صفر برساند و یا در کشور ما را به هم بریزد، با ائتلاف ضد ایرانی در منطقه ایجاد کند، ولی در هیچ کدام از این ادعاها موفق نبود. حتی اخیرا به آبهای سرزمین ما حمله کردند، اما ما مقابله جدی کردیم و اگر مجدداً اقدامی بکنند، ما قوی‌تر عمل خواهیم کرد و در مقابل کشوری که نظامات را به هم میریزد، باید ایستاد.

حجت الاسلام رئیسی هم در یک اظهارنظر سیاسی درباره مذاکره و درسی که سپاه به دشمن داد گفت: بارها مقام معظم رهبری یک خطبه را به مسأله مذاکره اختصاص دادند و تحلیل‌های بسیاری کردند که مذاکره هیچ سودی ندارد بلکه زیان هم دارد. سخن در این است این اقتداری که امروز طبق تحلیل دنیا بیان می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند مثل کاری که بچه‌های سپاه با پهپاد متجاوز آمریکایی کردند. یکی از درس‌هایی بود که به دشمن دادند.

واکنش سیاسیون به سرنگونی گلوبال هاوک

گرچه اقدام سپاه در رصد پهپاد جاسوسی و سرنگونی آن از همان ابتدا با واکنش هایی در داخل کشور همراه بود اما با روشن شدن ابعاد ماجرا، واکنش ها هر لحظه بیشتر و بیشتر شد و اقدام سپاه در رصد این پهپاد رادار گریز با تحسین و تقدیر همراه شد.

آنچنان که علی مطهری نماینده مردم تهران مجلس گفت: از بین بردن پهپاد گلوبال هاوک غیر از پیام پیشرفته بودن صنایع دفاعی ما این پیام را هم به دشمن می‌رساند که سپاه و ارتش ما آماده دفاع هستند و اگر چه مایل به شروع جنگ نیستند اما در صورت حمله به کشور ما با تمام توان دفاع خواهند کرد و خود این می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد.

محسن رضایی دبیر مجمع مجلس تشخیص مصلحت نظام، نیز در صفحه توئیتر خود خطاب به دولت نوشت: دولت باید تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای ایران را در مجامع بین‌المللی به طور جدی تعقیب کند.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم معتقد بود دولت باید به فوریت از آمریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. تجاوز پهپاد امریکایی به خاک ایران نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی کشورمان است. این اقدام خصمانه به حساب می‌آید که در قالب مقررات فصل ۷ منشور ملل مبنی بر پایبندی به امنیت ملی کشورها محکوم است.

محمد ابراهیم رضایی عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به انهدام پهپاد گفت: سرنگونی پهپاد آمریکایی سیلی بر صورت آنها زد. ترامپ و مقامات آمریکایی تحقیر شدند لذا طبیعی است که می‌خواهند خود را در جایگاه قوی و قدرتمند جلوه دهند که انگار در حمله نکردن به ایران لطف کرده و هرگاه بخواهند توان راه اندازی جنگ را دارند این عملیات روانی با اهداف از پیش تعیین شده است که طراحی کردند و در همین طراحی می‌گویند آماده مذاکره بدون پیش شرط بوده اما در مذاکره باید موضوع موشک‌های بالستیک مطرح شود حال اینکه به خوبی می‌دانند که ما به هیچ وجه در حوزه امنیتی و دفاعی مذاکره نمی‌کنیم.

عباسعلی کدخدایی سخن گوی شورای نگهبان هم در واکنش به تجاوز پهپاد آمریکایی به خاک ایران در توییتی نوشت: دفاع مشروع حقی است شناخته شده در حقوق بین الملل در مقابل تجاوز به حریم یک کشور. آمریکا باید پاسخگوی تجاوز به حریم ایران باشد .

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هم طی هشداری در توئیتر خطاب به ترامپ،‌ نوشت: اگر خطا کنید، پایان کار را جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه رقم خواهد زد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران به گونه ای دیگر به تهدید ترامپ پرداخت. او در توئیتر خود نوشت: آقای ترامپ ! اشتباه از طرف شما بود. مراقب باش دیگر تکرار نشود.

چند چهره شاخص اصلاح طلب که اسامی چون بهزاد نبوی، عباس عبدی، حجاریان هم در بین آنها به چشم می خورد در نامه‌ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به حرکت آمریکا در مسیر شعله‌ور ساختن جنگی جدید در خاورمیانه خواستار واکنش دبیرکل و اعضای شورای امنیت شدند. نامه ای که بنا به گفته عبدی به این خاطر نوشته شده بود که شرایط متشنج‌تر و خطرناک‌تر از قبل شده است.

جمیله کدیور، همسر عطاءالله مهاجرانی نیز به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد و نوشت: بعضی خبرها در انسان ایجاد غرور می کند: مثل خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی گلوبال_ هاوک بعد از تجاوز به فضای سرزمینی ایران. فقط نمی دانم چرا خبر به این مهمی، در توییتر چرا ترند نمی‌شود؟!

مسعود پزشکیان هم از تریبون مجلس با تحسین اقدام سپاه تاکید کرد نباید پای میز مذاکره با ترامپ نشست. کمال دهقانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به نقش امارات در ماجرای تجاوز پهپاد آمریکایی به ایران اشاره کرد و خواستار پیگیری حقوقی این موضوع شد. ۲۵۰ نماینده مجلس نیز، با صدور بیانیه‌ای حمایت قاطع مجلس از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

نظامی ها بازهم کنار هم ایستادند

انتشار برخی خبرها درباره تصمیم ترامپ برای حمله به ایران بعد از سرنگونی پهپاد و منصرف شدن او در دقایق اخر بخش دیگری از ماجرای سرنگونی پهپاد متجاوز بود. او مدعی شده بود که قرار بوده به سه نقطه ایران حمله کند ولی بخاطر اینکه به او گفته شده بود در جریان این حملات ۱۵۰ نفر کشته خواهند شد منصرف شده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در هشداری به ترامپ گفت: تهران به هیچ کسی حمله نخواهد کرد ولی در صورتی که به ما حمله شود متجاوز پشیمان خواهد شد.

سردار «غلامحسین غیب پرور» رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در واکنش به صحبت دونالد ترامپ گفت: کسانی که در دنیا اهل علوم نظامی هستند؛ می دانند که انهدام پهپاد کاری بی نظیر است و اینکه رئیس جمهور رژیم آمریکا می گوید ما به سه نقطه می خواستیم حمله کنیم حرفی دروغ است و حتما از ترس جرأت چنین کاری را نداشتند.

سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) هم تلویحا به آمریکایی‌ها هشدار داد رفتار اشتباهی نکنند که جان نیروهایشان در منطقه به خطر بیفتد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم به تحسین اقدام سپاه پرداخت و گفت: «دشمن پیشرفته‌ترین، هوشمندترین و پیچیده‌ترین هواپیمای گشت و شناسایی خود را به منطقه ممنوعه اعزام کرد و همگان ساقط شدن این هواپیمای بدون سرنشنین را دیدند و به جرأت می گوییم این جواب دندان شکن همواره به صورت متناوب تکرارپذیر وجود دارد و دشمن این را می‌داند.»

بازهم تحریم...

ترامپ که مدعی بود از حمله به ایران صرف نظر کرده است در اقدامی واکنشی بعد از سرنگونی پهپاد متجاوز به ایران، دست به قلم برد و تحریم هایی جدی علیه ایران را امضا کرد. تحریم هایی برای مقابله با فرونشاندن خشمش از ایران بعد از سرنگونی پهپاد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه سوم تیرماه در حالی که در اتاق بیضی کاخ سفید فرمان اجرایی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را امضا می‌کرد، اظهار داشت: ما به افزایش فشار علیه ایران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. او در این فرمان رهبر انقلاب و نام ۸ فرمانده بلندپایه سپاه را مشمول تحریم کرد و از احتمال تحریم ظریف طی روزهای آینده خبر داد.

اقدامی که در داخل کشور اقدامی خنده دار توصیف شد. چه آنکه حسن روحانی سریعترین واکنش را به این اقدام داشت و گفت مگر رهبر انقلاب حساب های چند میلیون دلاری در خارج از کشور دارند که تحریم می شوند.

دیگر چهره های سیاسی هم اقدام جدید ترامپ را یک شوی سیاسی دانسته و به سخره گرفتند و آن را نشات گرفته از عصبانیت او از سرنگونی پهپاد دانستند

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه