ارسال به دیگران پرینت

سهم هر توریست در بودجه بازاریابی

درحالی که قرار بود «۲۶۵میلیارد ریال برای برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای تخصصی مرتبط»، «۳۷۵ میلیارد ریال هزینه تبلیغات رسانه‌ای و محیطی داخلی و خارجی»، «۱۴۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی» و «۲۵ میلیارد ریال کمک به فعالان غیردولتی گردشگری در جذب گردشگران» بودجه در سال ۹۷ برای جذب گردشگر ورودی به کشور در نظر گرفته شود اما مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرده که برای این منظور در سال گذشته تنها ۳۰میلیارد تومان مصوب شد؛ رقمی که البته هنوز کاملا تخصیص پیدا نکرده است. این به آن معنا است که برای بازاریابی و جذب هر یک گردشگر از ۸/ ۷میلیون گردشگر خارجی که در سال ۹۷ وارد ایران شده‌اند، تنها ۳هزار و ۸۴۰ تومان درنظر گرفته شده بود.

سهم هر توریست در بودجه بازاریابی

۵۵آنلاین :

تبدیل این رقم به دلار شاید شدت موضوع را به شکلی دیگر نشان دهد. ۳۰میلیارد تومان براساس نرخ دلار آزاد (۱۳هزار تومان) رقمی معادل ۲میلیون و ۳۰۷هزار و ۶۹۲ دلار خواهد بود و این یعنی برای بازاریابی هر گردشگر ورودی به کشور حدود ۳۰ سنت درنظر گرفته شده! به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که فشارهای رسانه‌ای سنگینی علیه ایران وجود دارد و بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند بدون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب برای بازاریابی و تبلیغات نمی‌توان انتظار درآمدهای شگفت‌انگیز از گردشگری کشور داشت، انتشار این ارقام ناچیز سوالات مهمی را درخصوص سیاست واقعی دولت درمورد توسعه گردشگری ایجاد می‌کند. در همین حال، محمدابراهیم لاریجانی، مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در این خصوص به «ایسنا» اعلام کرده که گزارشی درباره مقایسه بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی کشورها در بخش گردشگری و سهم آن از کل بودجه تبلیغات در این دفتر تهیه شده؛ گزارشی که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی را درخصوص وضعیت بودجه تبلیغات ایران به اعتراض واداشته است.

لاریجانی همچنین یادآوری کرده که نسخه‌ای از این گزارش به خواست مونسان برای رئیس‌جمهوری نیز فرستاده شده است. او همچنین خاطرنشان کرده که دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۶ نیز گزارشی را به منظور متقاعد کردن مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش رقم بودجه بازاریابی و تبلیغات تهیه کرده بود؛ گزارشی که پیشنهاد می‌کرد با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در گام نخست باید رقم ۱۳ دلار به‌عنوان معیار عمل برای هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین‌المللی گردشگری ایران در نظر گرفته شود که با فرض هدف‌گذاری جذب ۵/ ۶ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۳۹۷ باید حداقل مبلغی در حدود ۵/ ۸۴ میلیون دلار بودجه به این امر اختصاص داده می‌شد؛ براساس گزارش مذکور، پایین‌ترین هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین‌المللی گردشگری در میان کشورهای خواهان موفقیت ۸ دلار و بالاترین آن ۴۰ دلار برای هر گردشگر ورودی است.

به گزارش «ایسنا»، دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن گزارش اعلام کرده بود که طبق «بودجه مصوب» این سازمان در سال ۹۶، سرانه جذب هر گردشگر خارجی رقمی در حدود ۴۰ سنت بوده است. با وجود این به نظر می‌رسد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده درباره ضرورت افزایش بودجه تبلیغات متقاعد نشده‌اند. شواهد نشان می‌دهد دولت در سیاست‌ خود در امر گردشگری، یک بام و دو هوا عمل می‌کند؛ درحالی که تمایل به جذب گردشگر و درآمدزایی از این بخش دارد در عمل هیچ اقدامی برای این هدف نمی‌کند. کارشناسان و فعالان گردشگری بر این باورند مادامی که حرف‌های مسوولان رنگ عمل به خود نبیند، توریسم نیز در کشور رنگ توسعه نخواهد دید.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه