ارسال به دیگران پرینت

نگاهی بر آنچه بر سر پهپاد آمریکایی آمد: سقوط ترامپ از بلندای هرمز

آمریکا در حالی ادعای قدرت برتر بودن را سر می داد و تهدید به اقدام نظامی می کرد که پدافند هوایی سپاه با شکار پهپاد متجاوز آمریکایی این ادعا را باطل ساخت چنانکه جهانیان اذعان دارند ترامپ بر فراز هرمز سقوط انتخاباتی کرد

نگاهی بر آنچه بر سر پهپاد آمریکایی آمد:   سقوط ترامپ از بلندای هرمز

۵۵آنلاین :

آمریکا در حالی ادعای قدرت برتر بودن را سر می داد و تهدید به اقدام نظامی می کرد که پدافند هوایی سپاه با شکار پهپاد متجاوز آمریکایی این ادعا را باطل ساخت چنانکه جهانیان اذعان دارند ترامپ بر فراز هرمز سقوط انتخاباتی کرد

جهان همژچنان غرق در اخباری همچون یمن، سوریه، ایران و آمریکا، کره شمالی و آمریکا، تجاوز صهیونیست‌ها به کرانه باختری، تقابل اروپا و ترکیه و.... بود که ناگاه خبری جهان را به خود معطوف ساخت. آن خبر این بود که پهپاد جاسوسی گلوبال ‌هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنج‌شنبه ۳۰ خرداد از پایگاه هوایی الظفره امارات به پرواز درآمده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد. این هواپیمای بدون سرنشین، در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران ، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.

در نهایت، در ساعت ۰۴:۰۵ بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه به نام سامانه پدافندی سوم خرداد البته بعد از چند اخطار پی‌درپی مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد تا با به رخ کشیدن تجهیزات جمهوری اسلامی به دشمن بفهماند اگر گزینه جنگ روی میز قرار داد گزینه حراست از حریم سرزمین عملیاتی و در جای خودش مستقر است تا کوچکترین تجاوزات دشمن را پاسخ داده و او را رسوا کند.

واقعه از این قرار است که در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد جاسوسی RQ-۴ گلوبال هاوک آمریکایی بر فراز آسمان منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان سرنگون کرد. به ‌گفته فرمانده کل سپاه، این پهپاد از مرزهای کشور عبور کرده و در حال تعرض به فضای سرزمینی کشورمان بود که توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه ساقط شد. این پهپاد RQ-۴ آمریکایی با شلیک سامانه پدافندی موشکی سوم خرداد ساقط شده است.

سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پدافندی ارتفاع متوسط کاملاً بومی است که به‌دست متخصصان توانمند صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده است و برای اولین مرتبه در سال ۱۳۹۳ و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

این سامانه از یک رادار آرایه فازی بهره می‌برد که می‌تواند همزمان با ۴ هدف درگیر و ۸ موشک را به‌سمت آنها هدایت کند. نسخه‌های اولیه سامانه ۱۵ خرداد مجهز به موشک‌های طائر بود که در نمونه‌های جدید به موشک‌های صیاد۲ مجهز شده است. این موشک می‌تواند اهداف را در برد ۵۰ تا ۷۵ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری منهدم کند. گفته می‌شود پهپاد آمریکایی در منطقه راس‌شیر سقوط کرده که متعلق به آب‌های ایران است.

سردار حسین سلامی در کنگره ۵۴۰۰ شهید استان کردستان در سنندج اظهار داشت: همه شما شنیدید که سحرگاه امروز (پنج‌شنبه) یک هواپیمای بدون سرنشین کشور آمریکا در حین ورود به آسمان کشورمان سرنگون شد. این منش و روش اصلی ملت ایران در راستای مقابله و برخورد با دشمنان است و سرنگون کردن هواپیمای آمریکا یک پیام آشکار، واضح و روشن داشت. این اقدام ثابت کرد که مدافعان مرزهای جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه تعرض بیگانگان به این سرزمین عکس‌العمل و واکنش قاطع و کوبنده خواهند داشت.

اما در این حین مسئولان امریکایی در سکوتی مرگبار فرورفته و سعی در پنهان کردن اصل واقعیات داشتند، ابتدا خبر را مخفی کرده و سعی داشتند در اخبار غیررسمی اعلام کنند که هیچ پهپاد امریکایی توسط نیروهای ایرانی ساقط نشده اما این رویه تا زمانی می‌توانست ادامه یابد که مستندات ایران منتشر نشود.

تشکیل جلسه در کاخ سفید آن هم در برابر رسانه‌های جهان و توهم جنگ و شلیک به مقرهای نظامی جمهوری اسلامی بازی‌ای بود که توسط امریکا راه افتاد اما با توجه به مستندات مستدلل ایران در متجاوز بودن پهپاد نتوانست راه به جایی ببرد و حتی خبرنگارانی را که به نشست خبری پنتاگون دعوت شده بودند را قانع کند چراکه آنها هم برای ادعاهای بی‌اساس پنتاگون مبتنی بر سرنگونی پهپاد در آب‌های بین‌المللی مستندات می‌خواستند که عملا با توجه به متجاوز بودن گلوبال هاوک موجود نبود.

اما در این حین مدام مسئولان جمهوری اسلامی ایران مستندات بیشتری از تجاوز امریکا پخش می‌کردند. بر همین اساس جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: عدم تمکین آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی باعث شد بعد از بارها اخطار، هواپیمای آن‌ها مورد اصابت قرار گیرد و سرنگون شود.

امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده ساقط شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را نتیجه خوی تجاوزکارانه و بی‌توجهی آمریکا به حقوق دیگر کشورها دانست. وی اعلام کرد: هواپیماهای آمریکایی به علت نقض مقررات بین‌المللی و عبور از خطوط تعیین شده مرزی و ورود به آب‌های سرزمینی ما، بارها اخطار گرفته‌اند که همه این اخطارها و مسیرهای پروازی آنها ثبت و ضبط شده است.

اما وزیر خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل از پیگیری شکایت ایران از امریکا بابت تجاوز پهپادی خبر دادند و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی موقعیت جغرافیایی پهپاد آمریکایی را که ساقط شد نشان داد و نوشت: بخش‌هایی از پهپاد نظامی آمریکایی را از داخل آب‌های سرزمینی خود بیرون کشیدیم.

محمدجواد ظریف در توئیتر نوشت: «پهپاد آمریکایی ساعت ۰۰:۱۴ در وضعیت پنهان‌کار از امارات متحده عربی پرواز و حریم هوایی ایران را نقض کرد. اپن پهپاد ساعت ۰۴:۴۵ در مختصات جغرافیایی (۲۵°۵۹'۴۳"N ۵۷°۰۲'۲۵"E) در نزدیکی کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما بخش‌هایی از پهپاد نظامی آمریکا را از آب‌های سرزمینی خود یعنی در همان جایی که [این هواپیما] سرنگون شده، از آب بیرون کشیده‌ایم.»

بعد از مستندات ارائه شده قطعا آزمون سخت سازمان ملل برای برخورد با امریکا در پیش دارد و باید به جز واکنش آنتونیو گوترش که بعد از واقعه طرفین را دعوت به خویشتن‌داری کرده بود حالا ببینیم با مستندات ایران این سازمان چطور درباره عنصر نامطلوب جهانی بودن امریکا و تهدیدات امریکا برای نظام بین‌الملل که همگی مستند و مستدلل است تصمصم نهایی را می‌گیرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایراان گفت بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل از کشورمان دفاع کردیم.

اما وزارت خارجه هم بیکار ننشته و بعد از شکایت از امریکا در سازمان ملل محسن بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در ملاقات با سفیر سوئیس با ارائه یادداشت رسمی به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به قلمرو هوایی کشورمان اعتراض کرد و دولت آمریکا را مسئول عواقب اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز دانست.

از سوی دیگر سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از قطعات پهپاد ساقط شده آمریکایی، در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: این پهپاد سندی بر تجاوزگری رژیم آمریکاست. وی افزود: برخی قطعات لاشه این پهپاد در آب‌های سواحل کوه‌مبارک پخش شده بود و برخی قطعات سنگین نیز غرق شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: آخرین اخطار ما به پهپاد جاسوسی امریکا در ساعت ۳:۵۵ صبح توسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داده شد که به دلیل بی‌اعتنایی آنها، پهپاد در ساعت۴:۰۵ سرنگون شد. وی گفت: همراه با پهپاد آمریکایی در منطقه یک هواپیمای جاسوسی p۸ آمریکایی نیز بود که این هواپیما ۳۵ نفر سرنشین داشت. این هواپیما نیز به مرزهای هوایی ما تعرض کرده بود و ما می‌توانستیم آن را مورد هدف قرار بدهیم، اما این کار را نکردیم؛ چراکه هدف ما از سرنگونی پهپاد آمریکایی اخطار به نیروهای تروریست آمریکایی بود. وی اضافه کرد: این پهپاد از الظفره امارات نزدیکی ابوظبی بلند شده است و با پنهان‌کاری و عبور از تنگه هرمز به مسیر خود ادامه داد. سوال ما این است که اگر ما این اقدامات را در سواحل واشنگتن انجام می‌دادیم آنها چه واکنشی نشان می‌دادند؟ اجازه می‌دادند حریمشان را نقض کنیم؟ فرمانده هوافضای سپاه در پایان افزود: آمریکا یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌ترین ابزار جاسوسی خود را از دست داده است.

در این میان به جز عربستان، بحرین و رژیم اسرائیل که با حمایت غیرقانونی از امریکا نشان دادند که می‌توانند همدست امریکا در جاسوسی از ایران باشند و البته نقش امارات در همکاری با امریکا اثبات شده است. اما تقریبا تحلیل‌های کارشناسان خارجی معقول و به نفع ایران بوده است ضمن آنکه تحلیل‌های روسی اشاره به دستاورد فوق‌سری جمهوری اسلامی با وجود ۴۰ سال تحریم دارد که خود می‌تواند الگویی برای دیگر حزه‌ها تلقی شوده و نشان دهد که هر جا متکی به خودمان بودیم پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتیم.

تحلیلگر جهان عرب با اشاره به خطای بزرگ آمریکا در فرستادن پهپاد جاسوسی به ایران به تحرکات تل‌آویو و متحدان عرب واشنگتن برای کشاندن ترامپ به سوی ماجراجویی با استفاده از حماقت وی پرداخت.

عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم با اشاره به سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به افزایش قیمت نفت پس از آن پرداخته و آورده است: آمریکایی‌ها خطای بزرگی مرتکب شدند که پهپاد جاسوسی آن هم در منطقه حساس و ملتهب فرستادند. وی می‌نویسد: سپاه پاسداران ایران از سرنگونی پهپادی که وارد حریم هوایی ایران شده بود خبر داده و سردار سلامی اعلام کرد که نقض حریم هوایی ایران خط قرمز است و کشورش با اقدامات تحریک‌آمیزی که حاکمیت کشور را نقض کند، مخالف است. این تحلیلگر افزود: تصمیم سرنگونی پهپاد آمریکا ناگهانی نبود و در راستای راهبردی است که چندی قبل اتخاذ شده است و عنوان آن برخورد با هر هواپیما، تانک یا موشکی است که حریم زمینی و هوایی ایران را نقض کند؛ خواه این از جانب آمریکا باشد یا اسرائیل. مفهومش این است که انگشت روی ماشه بود و در انتظار این نقض بودند. عطوان با اشاره به احتمال ماجراجویی آمریکا علیه ایران و واکنش تهران آورده است: مقامات ایران خوی تسلیم شدن ندارند و واکنش دردناک به متجاوزان آمریکایی بعید نیست

اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی، از تلاش پاریس برای آرام کردن اوضاع خبر داد. وی در پاسخ به سوالی درباره هدف قرار گرفتن پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» از سوی ایران گفت: «مسئولیت ما دعوت به آرامش است. هر آنچه در توان داریم را به کار می‌گیریم تا اوضاع آرام بماند.»

از سوی دیگر کارشناس آمریکایی پهپادها در واکنش به هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی از سوی ایران این حادثه را باعث از دست رفتن آبرو و وجهه آمریکا دانست. «اولریکه فرانک» اظهار داشت که قرار نبود این پهپاد هدف قرار گیرد، اما با این حادثه آمریکا وجهه و آبروی خود را از دست داد.

اما ترامپ که تمام تحولات به ضرر اهداف انتخاباتی اش شده است برای پنهان سازی این شکست به جوسازی رسانه ای روی آورد و دو اصل مذاکره و گزینه نظامی را محور قرار داد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که واشنگتن بدون هیچگونه پیش‌شرطی آماده مذاکره با ایران است.

وی در ادامه این مصاحبه گفت که هرگونه توافق با تهران باید شامل موضوع موشک‌های بالستیک ایرانی نیز باشد.وی در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر به موضوع متوقف کردن حمله به ایران اشاره کرد و گفت: برنامه حمله آماده بود و مشروط به تایید من بود. من از ژنرا‌ل‌ها پرسیدم می‌خواهم بدانم پیش از آغاز چیزی را بدانم. در این حمله چند ایرانی کشته خواهند شد. ژنرال‌ها گفتند تقریبا 150 نفر کشته خواهند شد.

ترامپ در ادامه گفت: من ثانیه‌ای درباره آن فکر کردم و گفتم شما می‌دانید که آنها چه چیزی را ساقط کردند. آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را ساقط کردند و طی نیم ساعت احتمالا 150 نفر خواهند مُرد و من این را دوست ندارم و فکر نمی‌کنم که متناسب باشد. در بعد دیگر فضاسازی رسانه‌ای، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر ادعا کرد ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران دستور توقف آن را صادر کرده استرئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

نتیجه گیری

آمریکایی‌ها در حالی در لفظ تهدید به اقدام نظامی علیه ایران می‌کردند که جمهوری اسلامی پاسخ عملی به این تهدیدات داد. پهپاد فوق پیشرفته آمریکا درحالی حریم سرزمین ایران را نقض کرده و به عملیات جاسوسی می‌پرداخت که پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگونی این پهپاد را در عملیاتی که جهانیان آن را اقدامی بزرگ در حوزه نظامی می‌دانند سرنگون ساخت. آمریکایی‌ها همواره ادعای برتر بودن توان نظامی و اطلاعاتی خود را سر داده اند حال آنکه سرنگونی این پهپاد به جهانیان نشان داد که اولا جمهوری اسلامی ایران بر سر امنیت و تمامیت ارضی خود هرگز معامله و یا کوتاه نخواهد آمد ثانیا پاسخ هر متجاوزی حتی آمریکا را با قاطعیت می‌دهد و ثالثا آنکه جمهوری اسلامی اهل محبت و بلف نیست و در عمل پاسخ تهدیدات دشمنان را می‌دهد. جهانیان اذعان دارند که این اقدام جمهوری اسلامی بار دیگر هیمنه نظامی آمریکا را درهم شکست و خسارت‌های سنگین بر آبروی جهانی آمریکا وارد ساخت.

در جمع بندی نهایی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که طی هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی چندین حقارت بزرگ به آمریکا تحمیل کرده است هر چند که آمریکایی‌ها با جوسازی رسانه ای و تبلیغاتی به دنبال پنهان سازی این شکست‌ها هستند. روندی که البته با واکنش منفی جهانیان همراه شده و عملا آمریکا نتوانسته جهانیان را از ناکامی‌هایش در برابر ایران منحرف سازد که واکنش‌های گسترده جهانی به سرنگونی پهپاد آمریکا و اذعان به توان دفاعی ایران و تزلزل توان تهاجمی آمریکا نمودی از آن است.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه