ارسال به دیگران پرینت

روز آتش و خشم در هنگ‌کنگ

روز چهارشنبه هنگ‌کنگ یکی از خشن‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. در این روز مردم اعتراض‌های خود را بسط دادند تا مانع تصویب لایحه‌ای شوند که نفوذ چین را در این دولت‌شهر افزایش می‌دهد. آنها ساختمان‌های دولتی را به تسخیر خود در آوردند و موجب مسدود شدن خیابان‌ها، ورودی اداره‌ها و نهادهای دولتی شدند.

روز آتش و خشم در هنگ‌کنگ

۵۵آنلاین :

روز چهارشنبه هنگ‌کنگ یکی از خشن‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. در این روز مردم اعتراض‌های خود را بسط دادند تا مانع تصویب لایحه‌ای شوند که نفوذ چین را در این دولت‌شهر افزایش می‌دهد. آنها ساختمان‌های دولتی را به تسخیر خود در آوردند و موجب مسدود شدن خیابان‌ها، ورودی اداره‌ها و نهادهای دولتی شدند. به دلیل همین ناآرامی‌ها بازار بورس هنگ‌کنگ برای اولین بار تعطیل و در آخرین معاملات، شاخص با افت ۶/ ۱ درصدی مواجه شد. شورای قانون‌گذاری قرار بود روز گذشته در مورد این لایحه وارد شور شود. ولی با بالا گرفتن ناآرامی‌ها بررسی این لایحه را به زمان دیگری موکول کرده است.

روح لیبرالی هنگ‌کنگ قبول نمی‌کند که به‌طور کامل در سیطره چینی‌ها قرار بگیرد. در ۵ سال گذشته جوانان هنگ‌کنگی نشان داده‌اند که چقدر تمایل دارند فاصله خود را از پکن یا همان برادر بزرگ‌تر حفظ کنند. برادر بزرگ‌تری که قصد دارد روزبه‌روز نفوذ خود را بر برادر کوچک‌تر بیشتر بسط دهد. هنگ‌کنگ، منطقه نیمه خودمختاری است که صد سال در اجاره بریتانیا بود و حالا قصد دارد تا همچنان همین مقدار خودمختاری را در برابر برادر بزرگ‌تر حفظ کند. در این شرایط اگر روز چهارشنبه به‌عنوان یک توریست به هنگ‌کنگ سفر می‌کردید احتمالا آن چیزی را که در ذهن‌تان بود، نمی‌دیدید. دیروز هوای هنگ‌کنگ با گاز اشک‌آور رنگی شبیه مه به خود گرفته بود. اگر کمی بیشتر درون این هوای آلوده پیشروی می‌کردید، صندلی‌ها و چترهایی می‌دیدید که شکسته شده و در خیابان به حال خود رها شده‌اند. پلیس نیز با خودروهای زرهی خود در خیابان جولان می‌داد و صدای اعتراض نیز آسمان این شهر موسوم به آسمان‌خراش‌ها را فراگرفته بود.

چهارشنبه برای هنگ‌کنگی‌ها روز دیگری بود. مردم معترض هنگ‌کنگ روز چهارشنبه را روزی حیاتی برای خود می‌دیدند که احتمالا نفوذ چین در کشورشان بیشتر از گذشته شود. به همین منظور آنها اعتراض‌های خود را بسط دادند تا مانع تصویب لایحه‌ای شوند که نفوذ چین را در این دولت شهر افزایش می‌دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز اعتراض‌های اخیر هنگ‌کنگی‌ها به لایحهاسترداد متهمان به چین موجب شد تا روز چهارشنبه، آنها ساختمان‌های دولتی این دولت‌شهر را به تسخیر خود در آورند.

بنابر اخبار منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه هنگ‌کنگ یکی از خشن‌ترین روزهای خود را تجربه کرد.

از اوایل هفته اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ علیه لایحه استرداد مظنونان و متهمان به چین، شدت گرفته و معترضان گرداگرد ساختمان‌های دولتی این منطقه جمع شده‌اند. معترضان می‌گویند که پلیس این دولت‌شهر از گاز اشک‌آور به منظور متفرق کردن‌شان استفاده کرده است. به گفته آنها پلیس در ورودی مجمع قانون‌گذاری هنگ‌کنگ به منظور دور کردن معترضان از گازاشک‌آور استفاده کرد. اعتراضات در این منطقه ویژه اداری در جنوب چین، البته چند هفته است که جریان دارد؛ ولی طی روزهای اخیر فزونی گرفته‌ است.

در روز ۹ ژوئن (۱۹ خرداد)، صدها هزار نفر به خیابان‌ها رفتند و در حالی‌که گفته می‌شد احتمال دارد از شدت راهپیمایی کاسته شود، اما روز چهارشنبه اعتراضات موجب مسدود شدن خیابان‌ها، ورودی اداره‌ها و نهادهای دولتی شده‌ است.

هنگ‌کنگ، یک منطقه ویژه اداری‌ است و هرچند کشوری مستقل به‌شمار نمی‌رود، اما سازوکارهای مالی، قضایی، انتظامی و اداری مستقل از پکن دارد و به‌مراتب آزادتر از جمهوری خلق است. این منطقه در عین حال یکی از مهم‌ترین مراکز مالی آسیا است. مخالفان و معترضان می‌گویند لایحه استرداد به چین، به محدودیت‌های مدنی، قانونی و حقوقی آنها می‌افزاید و همه را در معرض روبه‌رو شدن با یک سیستم قضایی عاری از عدالت در سرزمین اصلی چین قرار می‌دهد. اما رئیس اجرایی شهر و هواداران طرح می‌گویند کسانی که ممکن است با حکم اعدام، شکنجه یا اتهام‌های سیاسی روبه‌رو شوند به چین فرستاده نخواهند شد.

با وجود اعتراضات شدید، اما کری لم چن یوتن‌گور، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ (نماینده دولت منطقه ویژ‌ه هنگ‌کنگ) بر تصویب لایحه پای فشرده و می‌گوید به‌زودی به قانون تبدیل خواهد شد. رای‌گیری در مورد لایحه قرار است پنج‌شنبه آینده صورت گیرد. کری لم می‌گوید این طرح کمک می‌کند تا یک خلأ قانونی برطرف شود و هنگ‌کنگ به بهشتی برای فراری‌ها تبدیل نشود. اما معترضان که بسیاری از آنها را شهروندان جوان این منطقه تشکیل می‌دهند نه تنها با این اظهارات مخالف هستند، بلکه دولت منطقه را متهم کرده‌اند بیش از آن‌که لازم باشد در حال نزدیک‌شدن به جمهوری خلق است.

بنابر گزارش‌ها از هنگ‌‌کنگ معترضان درحال انتقال ادواتی مانند کلاه ایمنی، ماسک و چترهای بزرگ به محل هستند؛ آنچه یادآور اعتراضات سال ۲۰۱۶ است که در آن معترضان برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اسپری فلفل، چتر همراه داشتند و به همین دلیل اعتراضات نام «انقلاب چتری» به خود گرفت.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از حضور گسترده پلیس در مناطق تجمع معترضان و «افزایش» تنش‌ها است. البته این تنش‌ها از شب گذشته و پس از آنکه نیروهای پلیس اقدام به جست‌وجوی کیف و لوازم شخصی شهروندان در ایستگاه مترو کرده‌اند، فزونی گرفته است. بسیاری از تحلیلگران و ناظران بر این عقیده هستند که دولت چین تحت رهبری شی‌جین‌پینگ تمایل دارد هنگ‌کنگ را به‌شکل گسترده‌ای به پکن وابسته و بسیاری از آزادی‌های فعلی در آن را محدود کند. هرچند چین نیز به هنگ‌کنگ و سیستمی که آن را از سیاست‌های جزئی پکن متمایز می‌کند و مقصد بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی شده، وابسته است.

روند اعتراضات در هنگ‌کنگ درحالی ادامه یافت که شورای قانون‌گذاری این منطقه قرار بود روز چهارشنبه در مورد این لایحه وارد شور شود. با این حال گزارش‌ها حاکی ا‌ست شورای قانون‌گذاری نشستی را که برای ساعت ۱۱ صبح برنامه‌ریزی شده بود، به زمان دیگری موکول کرده است. تا لحظه تنظیم خبر این شورا از اینکه برنامه خود را چه زمانی برگزار خواهد کرد، چیزی نگفت.

یکی از دلایل تاخیر در برگزاری این نشست، محاصره شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ از سوی معترضانی است که همگی تی‌شرت‌های سیاه پوشیده بودند و به‌طور مکرر به سوی خودروهای زرهی نیروهای پلیس یورش می‌بردند. خبرگزاری سی‌ان‌ان هم در گزارش‌های زنده خود اعلام کرد که پلیس برای متفرق کردن آنها از گلوله‌های پلاستیکی و باتوم استفاده می‌کرد.

عمده نیروهای پلیس در خیابان «تیم‌وا» مستقر شده‌اند. این خیابان که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارد، روز گذشته به اشغال معترضان در آمده بود. بسیاری از آنها می‌گویند که از ساعات اولیه صبح چهارشنبه در این خیابان حضور پیدا کرده‌اند. ایزاک لای که دانشجو نیز است می‌گوید که با دوستانش ساعت ۶ و نیم صبح چهارشنبه در این خیابان حضور پیدا کرده‌اند. یکی دیگر از دانشجویانی که از ارائه اسم خود خودداری کرد، به گزارشگر سی‌ان‌ان گفت که از برخورد پلیس شوکه شده است. او تصریح کرد: ما نتیجه کاری را که می‌کنیم، می‌دانیم. ما به کارمان ادامه خواهیم داد. زندگی‌مان را به خطر انداخته‌ایم؛ چراکه راه دیگری نداریم.

گزارش‌ها حاکی است که بخشی از معترضان پس از اینکه با شلیک گاز اشک‌آور روبه‌رو شدند از مقابل نیروهای پلیس فرار کردند. سی‌ان‌ان در گزارش لحظه به لحظه خود ساعت ۵ عصر به وقت محلی اعلام کرد که پلیس گاز اشک‌آور را به میان جمعیت پرتاب کرده است. در ساعات نزدیک به شامگاه نیز پلیس همچنان از گلوله‌های پلاستیکی به‌منظور پراکنده کردن مردم معترض استفاده می‌کرد.

نیویورک‌تایمز هم در گزارش لحظه به لحظه خود نوشت که مردم معترض از شلیک شدن گاز اشک‌آور مجددا به محل اعتراضی خود باز می‌گشتند. گفته می‌شود که روی یک بنر بزرگ که توسط نیروهای پلیس حمل می‌شد، نوشته شده بود: « اعتراض را متوقف کنید یا اینکه با زور مواجه خواهید شد.» این درحالی است که سابقه مردم هنگ‌کنگ نشان می‌دهد که آنها اهل عقب‌نشینی نیستند. ۵ سال پیش نیز که اعتراض‌هایی علیه دولت‌شهر وقت صورت گرفت و آن اعتراض‌ها به انقلاب چتری موسوم شد، مردم ماه‌ها اعتراض کردند و برخی ساختمان‌های اقتصادی و تجاری را هم به اشغال خود در آوردند.

با بالا گرفتن اعتراض‌های روز چهارشنبه، مردم معترض توانستند با یک گل از اکثریت طرفداران پکن که در شورای سیاست‌گذاری هنگ‌کنگ حضور دارند پیش بیفتند؛ چراکه رای‌گیری در مورد لایحه استرداد متهمین به چین به تاخیر افتاد؛ اما هنوز پیروزی نهایی برای مردم معترض حاصل نشده است. نکته مهم اعتراض‌های روز چهارشنبه خشونت نیروهای پلیس بود. رئیس پلیس این دولت‌شهر معترضان را تهدید کرده است که اگر به خانه‌هایشان بازنگردند؛ مطمئنا پشیمان خواهند شد.

کمیسر استفان‌لو گفت: «اگر به درخواست پلیس گوش ندهید ممکن است برای باقی عمرتان تاسف بخورید.» لو البته پیش از این درخواست کرده بود که مردم با آرامش اعتراض‌ها را ترک کنند؛ اما با بالا گرفتن اعتراض‌ها تهدید کرد اگر معترضان به سمت خشونت حرکت کنند، پلیس پاسخی به آنها خواهد داد که پشیمانی برای معترضان به‌بار آورد. او برای توجیه استفاده از خشونتنیروهای پلیس نیز گفت: باید به یاد بیاورید که چه کسانی آغاز‌کننده این خشونت‌ها بوده‌اند.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه