ارسال به دیگران پرینت

چرا مقدار فشار خون بازوی راست با چپ فرق می کند؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چرا عدد فشار خون شان در بازوی راست و چپ متفاوت است؛ حتی اگر فشار خون هر دو بازو به فاصله یک یا دو دقیقه اختلاف از هم گرفته شود.

چرا مقدار فشار خون بازوی راست با چپ فرق می کند؟

۵۵آنلاین :

اگر عدد فشار خون در بازوی چپ فقط چند میلی متر جیوه با بازوی راست تفاوت داشته باشد، جای نگرانی نبوده و حتی شاید کاملا طبیعی باشد. اما نگرانی از جایی آغاز می شود که این اختلاف عدد بالای 10 میلی متر جیوه باشد!

به گزارش مجله خبری دانشکده پزشکی هاروارد؛به گفته متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد، تفاوت بیش از 20 میلی متر جیوه برای فشار سیستولیک (عدد بالا) و یا بیش از 10 میلی متر جیوه برای فشار دیاستولیک (عدد پایین) ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای مانند تنگی شریان اصلی در بازو و یا بیماری شریان محیطی باشد و خطر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد.

به دلیل وجود چنین مشکلات بالقوه ای، متخصصان قلب معمولا فشار خون فرد را در هر دو بازو اندازه گیری می کنند. اگر شما متخصص قلب ندارید، از پزشک مراقبت های اولیه خود باید بخواهید فشار خون تان را در هر دو بازو اندازه گیری کند. اگر اختلاف، 10 میلی متر جیوه یا بیشتر باشد، پزشک شما می تواند از یک کاف مخصوص برای اندازه گیری فشار خون در مچ پا استفاده کند (تستABI).

این تست آسان، بدون درد و ارزان است و به سادگی رابطه بین فشار خون در مچ پا و بازوی شما را نشان می دهد. چنانچه عدد نسبت فشارخون در مچ پاها به بازو کم باشد، به معنی تنگی یا انسداد بعضی از شریان های اندام تحتانی است.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه