ارسال به دیگران پرینت

شرکت برق تهران ادارات را تهدید کرد: برق‌تان را قطع می‌کنیم

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران از صدور اولین قبض برق پرمصرف‌ها تا ۱۰ روز آینده خبر داد و گفت: تعداد مشترکین خانگی پرمصرف در شهرهای استان تهران ۱۴۹ هزار و ۷۵۱ مشترک است که نشان می‌دهد ۸.۳ درصد مشترکان خانگی پرمصرف هستند.

شرکت برق تهران ادارات را تهدید کرد: برق‌تان را قطع می‌کنیم

۵۵آنلاین :

حاجی‌رضا تیموری در حاشیه همایش سالیانه خدمات مشترکین برق در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا اقدام به شناسایی مشترکان پرمصرف برق در شهرهای استان تهران شده‌ و چه زمانی اولین قبض این مشترکان صادر خواهد شد، گفت: تعرفه برق مشترکان عادی خانگی از اول اردیبهشت ماه ۷ درصد افزایش یافته است و مشترکین پرمصرف از اول خرداد ماه ۱۶ درصد بر تعرفه آنها اضافه خواهد شد. بنابراین کار شناسایی ما از اردیبهشت ماه آغاز و اخطارهایی به این مشترکین داده شده است.

* ۸.۳ مشترکان تهرانی پرمصرف هستند

وی افزود: مشترکینی که بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق آنها باشد این ۱۶ درصد رشد تعرفه شامل حال آنها خواهد شد. شرکت توزیع برق استان تهران به ۵.۵ میلیون نفر جمعیت شهرهای استان تهران خدمات ارائه می‌کند بنابراین چیزی حدود ۸.۳ درصد مشترکین خانگی شهرهای استان تهران که حدود ۱۴۹ هزار و ۷۵۱ نفر را شامل می‌شود پرمصرف هستند.

تیموری گفت: اگر مشترکین پرمصرف به ازای هر مشترک نیم کیلووات کاهش مصرف برق داشته باشند می‌توان ۷۵ مگاوات صرفه‌جویی را به دست آورند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید در حال حاضر میزان مصرف برق شهرهای استان تهران چقدر است و آیا از این تعداد مشخص است که چه میزان مصرف برق توسط مشترکین پرمصرف استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف برق شهرهای استان تهران (به غیر از شهر تهران بزرگ) در سال ۱۴ میلیارد کیلووات ساعت است. بنابراین تلاش ما و وزارت نیرو در افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف با هدف درآمدزایی نبوده و تنها قصد ما این است که این مشترکان به مشترکان خوش‌مصرف بپیوندد.

* مشترکان اداری مصوبه صرفه‌جویی دولت را اجرا نکردند

وی با بیان اینکه طی ابلاغیه‌ای که دولت سال گذشته ارائه کرد باید مشترکان اداری ۱۰ درصد برق خود را کاهش دهند، گفت: در سال مشترکان اداری ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که اگر ۱۰ درصد این عدد را صرفه‌جویی کنند ۵۰ میلیون کیلووات ساعت خواهد شد.

تیموری افزود: سال گذشته دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن مشترکان اداری باید ۱۰ درصد صرفه‌جویی برق انجام می‌دادند اما متأسفانه مشترکان اداری از این مصوبه که باید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کردند تا ۲۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند به سرانجام نرسید.

* جزئیات بدهی برقی ادارات

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا مشترکان دولتی به شرکت توزیع برق استان تهران بابت مصرف برق بدهی دارند یا خیر، گفت: در حال حاضر سازمان‌های نظامی و انتظامی، شرکت‌ها، آب‌ و فاضلاب شهری و استانی ۱۰۳ میلیارد تومان، شهرداری‌ها ۴۰ میلیارد تومان، استانداری تهران ۴ میلیارد تومان و سایر ادارات ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

* برق تهران در کدام بخش‌ها مصرف می‌شود

وی همچنین در جمع قرائت‌کنندگان کنترل برق اظهار داشت: در حال حاضر ۵.۵ میلیون نفر از جمعیت استان تهران را خدمات‌رسانی برق می‌کنیم که این جمعیت چیزی در حدود ۲ میلیون و ۳۲۲ هزار مشترک را شامل می‌شود و از این تعداد ۷۸ درصد مشترکان خانگی هستند که ۳۰ درصد انرژی را مصرف می‌کنند.

به گفته تیموری، نیم درصد مشترکان برق کشاورزی هستند که ۱۴ درصد انرژی را مصرف می‌کنند، ۱.۵ درصد مشترکان صنعتی ۳۵ درصد انرژی را مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد دیگر سایر مشترکان هستند که ۲۱ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص دادند.

* جزئیات بدهی برقی مشترکان خصوصی

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با بیان اینکه تعدادی از مشترکان برق خوش‌حساب هستند و باید از آنها قدردانی کرد اما بیشتر مشترکان این شرکت بدحساب هستند، گفت: تا پایان سال گذشته به این شرکت ۳۴۸ میلیارد تومان این مشترکان بدحساب، بدهکار هستند.

وی افزود: ۵۹ میلیارد تومان مشترکان خانگی، ۴۴ میلیارد تومان صنعتگران، ۱۰۶ میلیارد تومان مشترکانی که از تعرفه کشاورزی استفاده می‌کنند، ۷۰ میلیارد تومان سازمان‌ها و ادارات، ۵۷ میلیارد تومان تجاری‌ها و ۱۲ میلیارد تومان نیز سایر تعرفه‌ها به ما بدهکار هستند.

تیموری با بیان اینکه شرکت‌های توزیع برق به صورت درآمد - هزینه‌ای اداره می‌شوند و منابع درآمدی استانی و ملی ندارند اظهار داشت: همان‌طور که مشترکان انتظار دارند ما خدمتگزار خوبی برای آنها باشیم و برق مستمر و با ولتاژ مناسب را به آنها تحویل دهیم ما نیز انتظار داریم مشترکان بهای انرژی مصرفی برق خود را به موقع پرداخت کنند و از برق که سرمایه ملی است به درستی استفاده شود.

* مصرف برق بعد از هدفمندی یارانه‌ها کنترل شد

وی خاموشی را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: سه نوع خاموشی داریم؛ خاموشی که برای تعمیرات و اصلاح شبکه‌های موجود و یا توسعه و احداث شبکه‌های جدید برنامه‌ریزی شده باشد دومین خاموشی ناخواسته یا بی‌برنامه بر اثر حوادث است و سومین خاموشی ناشی از کمبود تولید انرژی و نیرو است. پس بنابراین تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فنی و فرهنگی مورد نیاز صورت گرفته تا خاموشی بی‌برنامه و خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران افزود: این موضوع مشروط بر این است که مشترکان مصرف خود را منطقی کنند پس چنانچه مشترکان در مصرف انرژی در زمان‌های اوج مصرف که در روز از ساعت ۱۲ تا ۴ بعدازظهر و شب‌ها از ساعت ۷ تا ۱۱ رخ می‌دهد مدیریت نداشته باشد مثل اتفاقاتی که در روز ۱۸ خرداد ماه جاری افتاد و مصرف استان تهران نسبت به مصرف مشابه آن در سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافت پیک بار استان به یکباره از ۲۲۰۰ مگاوات به ۲۶۰۰ مگاوات افزایش یافت.

وی افزود: مطمئناً تأمین این میزان افزایش با مشکل مواجه خواهد شد پس اگر مشترکان رعایت نکنند وقوع خاموشی برق متحمل خواهد بود.

به گفته تیموری، در سال ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ مصرف برق به خوبی از سوی مردم رعایت شد به طوری که نه تنها افزایش برق نداشتیم بلکه در آن سال مصرف برق از سال قبل هم کمتر شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در خصوص اینکه آیا مشترکان از مولدهای اضطراری استفاده می‌کنند، گفت: مراکز حساس، حیاتی و مشترکان دیماندی (پرمصرف) باید مجهز به ژنراتور اضطراری باشند که اگر برق به هر دلیلی قطع شد در خدمات آنها خللی رخ ندهد.

تیموری افزود: سرمایه‌گذارانی که در بخش DG (تولید پراکنده) سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مشترکانی که ژنراتور انفرادی دارند اگر بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ما و آنها منعقد شده عمل کنند حداقل به میزان صد مگاوات ظرفیت قدرت تولید دارند و می‌توانند ۴ درصد بار شبکه برق استان تهران را تأمین کنند.

وی در خصوص اینکه آیا مشترکان کشاورزی و صنعتی از طرح‌های تشویقی وزارت نیرو استفاده می‌کنند نیز گفت: با مشترکان واقع در شهرک‌های استان، کشاورزان و جایگاه‌های CNG و تعدادی از مشترکان دیماندی تفاهم‌نامه مبادله شده است پس چنانچه این مشترکان به تعهدات خود عمل کنند از بسته‌های تشویقی استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: اگر صنایع بار مصرفی خود را جا کنند یعنی مصرف خود را از دو روز در وسط هفته در ساعت پیک بار به روزهای پنج‌شنبه و جمعه منتقل کنند از این بسته‌های تشویقی استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، کشاورزان در ۴ ساعت پیک بار اگر برق چاه آب خود را خاموش کنند مصرف ۲۰ ساعت بعدی آنها رایگان خواهد بود.

* قبض مشترکان پرمصرف چقدر افزایش می‌یابد

تیموری خاطرنشان کرد: بهای انرژی برق کلیه مشترکان از اول اردیبهشت ماه ۷ درصد اضافه شده است یعنی یک قبض صد هزار تومانی به ۱۰۷ هزار تومان افزایش می‌یابد اما بهای انرژی مشترکان پرمصرف خانگی که از خرداد ماه تا شهریور ماه خواهد بود علاوه بر ۷ درصد ۱۶ درصد نیز اضافه شده است. همانطور که می‌دانید ۱۵۰ هزار مشترک خانگی استان تهران پرمصرف هستند یعنی ماهانه بیش از الگوی مصرف که ۳۰۰ کیلووات ساعت است برق مصرف می‌کنند.

وی در خصوص حذف قبض برق گفت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قبض برق در شهرهای تابعه استان در یک دوره دو ماهه صادر می‌شود (قبض برق مشترکان پرمصرف ماهانه خواهد بود) بنابراین در راستای توسعه دولت الکترونیک ارائه خدمات غیرحضوری ارتباط دو سویه با مشترکان، ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکان و همچنین صرفه‌جویی اقتصادی قبوض کاغذی حذف و اطلاعات به صورت پیامک برای مشترکان ارسال می‌شود.

به گفته وی، چاپ قبض و توزیع آن توسط مأموران برق حدود ۷ میلیارد تومان هزینه دربردارد که اگر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بابت پیامک بخواهیم کسر کنیم در یک سال معادل ۶.۵ میلیارد تومان صرفه اقتصادی در پی خواهد داشت پس با دریافت شماره تلفن همراه کلیه مشترکان از مهر ماه سال جاری قبض کاغذی صادر نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۵ درصد مشترکان شماره تلفن خود را در اختیار شرکت توزیع برق قرار داده‌اند و انتظار می‌رود مشترکان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت از اینترنت استفاده از اپلیکیشن خدمات غیرحضوری و استفاده از سامانه پیامکی به شماره ۵۰۰۰۴۰۱۲۱ پیام خود را ارسال کنند و یا شماره تلفن را به مأمورینی که برای قرائت مراجعه می‌کنند ارائه دهند.

* تلفات برق تهران از ۳۳ درصد به ۱۵ درصد رسید

وی در خصوص تلفات انرژی برق استان تهران نیز گفت: اگر روند کاهش تلفات انرژی در ۱۰ سال گذشته را مرور کنیم تلفات از ۳۳ درصد به ۱۴.۸ درصد رسیده است. بنابراین تلاش می‌شود تا ۵ سال آینده این عدد به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران خاطرنشان کرد: وجود برق‌های غیرمجاز عاملی است برای تلف شدن انرژی که از مهر ماه سال ۹۶ تاکنون بیش از ۵۱ هزار انشعاب غیردائم واگذار شده است و قریب به ۷۰ درصد این انشعابات به صورت غیرمجاز استفاده می‌کردند بنابراین با این اقدام ۱۰۰ میلیارد تومان بهای انشعاب دریافت شده و سالانه حدود ۸۵ میلیون کیلووات ساعت از هدررفت انرژی جلوگیری می‌شود و سالیانه ۸.۵ میلیارد تومان بهای انرژی دریافت خواهد شد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه