ارسال به دیگران پرینت

نمکدان‌ها را از سفره‌ها جمع کنید!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری فشاری خون قاتل خاموش بوده و عدم کنترل این بیماری منجر به مرگ می‌شود.

نمکدان‌ها را از سفره‌ها جمع کنید!

۵۵آنلاین :

محمدرضا دارابی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که ظهر امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد، در رابطه با بیماری پُرفشاری خون و عواقب آن، اظهار کرد: امنیت و سلامت دو موضوع مهمی است که در جامعه اهمیت زیادی دارد، امنیتی که امروزه در اختیار مردم ما قرار دارد نتیجه رشادت عزیزانی است که در نیروهای انتظامی، اطلاعات و… وظیفه ایجاد امنیت در جامعه را برعهده دارند و امنیت را در اختیار ما قرار دادند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر سلامت است و سلامت بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به انسان بخشیده؛ بنابراین اگر این دو در جامعه‌ای استقرار یابد زمینه آسایش و رشد را در ابعاد اجتماعی، سیاسی و… فراهم می‌کند. امروزه سلامت دارای چهار بعد روانی، اجتماعی، معنوی و روانی است و هر چهار نوع آن باید در جامعه جاری شود تا جامعه‌ای رو به رشد و سالم داشته باشیم.

دارابی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که وظیفه ارتقای ابعاد سلامت و بهداشت بر عهده دارد به خوبی توانسته این وظیفه را اجرا کند. امروزه به برکت نظام و همت دولت‌مردان و بر اساس سیاست‌های موجود، پزشکان ایرانی جای پزشکان هندی را که پیش از انقلاب در کشور حضور داشتند گرفته‌اند و در اقصا و نقاط کشور برای ارائه خدمت حضور دارند. این پزشکان با فرهنگ، زبان و بیماری‌های مردم آشنایی دارند و برای به بهبود شاخص‌های بهداشتی تلاش می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به از بین رفتن بیماری‌های واگیر در کشور، تصریح کرد: اگر روزی بیماری‌های واگیردار چون سرخک، طاعون جان مردم ما را می‌گرفت، امروز با استفاده از واکسیناسیون توانستیم تمام بیماری‌های واگیردار را رفع کنیم. این درحالی است که امروز مردم ما با بیماری‌های غیرواگیر چون دیابت، فشار خون، انواع سرطان‌ها و چاقی رو به رو هستند.

وی با بیان این‌که ضروری است تا مردم خودکنترلی و خود مراقبتی را شروع کنند، خاطرنشان کرد: این خود مراقبتی بایستی در خانواده و جامعه گسترش یابد و مسئولان نیز این شاخص‌ها را در جامعه رواج دهند. گفتنی است که است که پیش از انقلاب امید به زندگی در میان افراد، ۵۵ سال بود حال آن که امروز میزان امید به زندگی در میان مردان به ۷۴ سال و خانم‌ها ۷۸ سال رسیده است.

دارابی افزود: افزایش امید به زندگی در میان ایرانیان به‌دلیل ارتقای شاخص‌های بهداشتی و پیشگیری‌های لازم است. امروز میزان ایمنی در بارداری و زایمان زنان ایرانی ۹۹.۸ درصد است. تمامی این پیشرفت‌ها به‌دلیل این است که وزارت بهداشت و درمان نیروهای متخصص و مورد نیاز جامعه را تربیت کرده و به نقاط گوناگون کشور اعزام کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال ۱۳۶۳ خانه‌های بهداشت پایه‌ریزی و ایجاد شد و امروز در خراسان رضوی تعداد این خانه‌های بهداشت به ۷۲۸ خانه رسیده است. امروز پایگاه‌های سلامت در شهرها، دسته‌بندی شده و مردم می‌توانند با مراجعه به آن مراقب سلامت خود باشند. آنچه که اهمیت دارد این است که دولت‌های مختلف توانسته‌اند وظیفه خود را در حوزه بهداشت و درمان عملی کنند.

وی بیان کرد: حضور پزشکان و دندان‌پزشکان در نقاط گوناگون کشور مبنی بر پیروی از اقتصاد مقاومتی است، اما اگر در دولت‌های پیشین موضوع سلامت را در اولویت‌های دهم یا یازدهم خود قرار می‌دادند، در دولت تدبیر و امید این موضوع در اولویت دوم قرار گرفت. این دولت با ارائه طرح تحول نظام سلامت، امکانات بسیاری را در اختیار مردم قرار داد و با افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و… در استان‌ها گام‌های زیادی برداشت.

دارابی تصریح کرد: طرح تحول سلامت در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم طرح‌ریزی شده است. در جهت کاهش پرداخت و ارائه خدمات پزشکی و بیمه‌شدن بیش از ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. از سویی دیگر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳۳۰ هزار مترمربع در حوزه بهداشتی و درمانی بازسازی و نوسازی شده و این حجم گسترده از خدمات موجب رضایت نسبی برای مردم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تلاش داریم بهترین خدمات را برای مردم ارائه دهیم. هم‌اکنون در دولت تدبیر و امید دستورات دیگری هم در حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته که می‌توان به اجرای برنامه پرونده الکترونیکی برای همه مردم کشور اشاره کرد. امروز در استان خراسان رضوی ۵ میلیون نفر دارای پرونده الکترونیکی هستند.

وی با بیان این‌که امروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاه‌های پیشرو در حوزه نظام ارجاع است که به سیستم کشوری پیوسته است، گفت: نظام ارجاع الکترونیکی در روستاها شکل گرفته است. هم‌چنین سند توسعه سلامت استان به همت استانداری خراسان شکل گرفته است. باید توجه داشت که ۷۵ درصد مؤلفه‌های سلامت در اجتماع حضور دارند.

دارابی با تأکید بر این‌که بیماری‌های غیرواگیر در جامعه به شدت رواج دارند، افزود: بیماری‌هایی چون دیابت، چاقی، پُرفشاری خون و… بیماری‌هایی هستند که زندگی بشر را تهدید می‌کنند. در این راستا وزیر بهداشت و درمان، بسیج ملی کنترل فشارخون را در افراد بالای ۳۰ سال راه‌اندازی کرد. در واقع پرفشاری خون یکی از عوامل ایجاد عارضه‌های گوناگون و مرگ‌ومیر است.

وی با بیان این‌که در دنیا حدود ۱۰ میلیون نفر ناشی از بیماری فشار خون فوت می‌کنند، تصریح کرد: ۵۰ درصد مردم از بیماری پرفشاری خود خبر ندارند و ۵۰ درصد کسانی که اطلاع دارند دارو مصرف نمی‌کنند. عامل اصلی این بیماری مصرف نمک است به همین دلیل مصرف نمک در مردم کشور ایران دو برابر دنیا است. در همین راستا باید تلاش کنیم تا مصرف نمک کاهش یابد. بر این اساس نیاز است تا نمکدان‌ها را از سفره‌ها حذف کنیم.

دارابی با بیان این‌که زندگی امروز دارای استرس است و این استرس باعث تولید آدرنالین شده و در نهایت موجب افزایش فشارخون می‌شود، گفت: ۹۰ درصد فشار خون‌ها ناشناخته است. بنابراین بایستی این بیماری را کنترل کرد تا عوارض ناشی از آن افزایش نیابد. گفتنی است ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۳۱ تیرماه مدت زمان پایش کنترل فشارخون است. بر اساس برآوردها در استان تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند؛ بنابراین باید مورد پایش قرار گیرند.

وی اظهار کرد: در این راستا همه پایگاه‌های سلامت، مراکز بهداشت، بخش خصوصی و… پای کار آمده‌اند. همچنین تعداد ۱۱۰ پایگاه سیار در استان مستقر شده تا مردم برای کنترل فشار خون به آن مراجعه کنند. باید توجه داشت که غربالگری در کنترل و تشخیص پرفشاری خون بسیار مؤثر است. اگر بتوانیم از خودکنترلی و خود مراقبتی شروع کنیم و عواملی که منجر به فشار خون می‌شود را کنترل کنیم به می‌توانیم به سمت جامعه‌ای سالم حرکت کنیم.

دارابی ادامه داد: از پرفشاری خون به‌عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود که در کنار دیگر قاتلان خاموش چون آلودگی هوا، سیگار، گاز مونوکسید کربن قرار دارد. افزون بر این‌که تمامی مردم و افراد بالای ۳۰ سال در این طرح قرار می‌گیرند افراد پرخطر چون مادران باردار، بیماران دارای بیماری کلیوی نیز در این طرح حضور خواهند داشت. اگر فردی دارای فشار خون بالا باشد، پس از غربالگری به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور غیرمتخصصان در حوزه سلامت برای به دست‌آوردن منفعت بیشتر، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی امر سلامت مردم هستند. در این راستا بخش خصوصی، بخش خیریه و تمام مطب‌ها و درمانگاه‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند باید از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نظام پزشکی مجوز داشته باشند. مابقی وجاهتی برای دخالت در امر سلامت ندارند.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای بدون داشتن صلاحیت در سلامت مردم دخالت می‌کنند. باید توجه داشت که ما طب مدرن و سنتی و ایرانی را قبول داریم. امروزه با رهنمودهای رهبری طب سنتی در بستر طب مدرن در دانشکده‌ها آموزش داده می‌شوند. بنابراین مردم نباید به مکان‌هایی که فاقد مجوز قانونی هستند، مراجعه کنند؛ چراکه دستخوش مشکلاتی می‌شوند.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه