ارسال به دیگران پرینت

عمار لطیف؛ کارآفرین و جهانگرد نابینایی که اکنون در مسابقات آشپزی شرکت می‌کند

عمار لطیف : حضور نابینایی کارآفرین و جهانگرد در مسابقات آشپزی

در تمام طول زندگی بزرگسالی اش، عمار لطیف اجازه نداد که نابینایی او را از انجام کارهای فوق العاده بازدارد. او در کوهستان های آلپ کوهنوردی کرد، به تنهایی در دریای آیونین به کشتیرانی پرداخته و در سفری ماجراجویانه در نیکاراگوئه از چنگ کوسه ها، کروکودیل ها و مارها گریخت. لطیف همچنین کمپانی مسافرتی بین المللی موفق خود را راه اندازی کرده و به گفته خودش به هیچ کاری نه نمی گوید: «شعار من این است که اصولاً به همه چیز بله بگویم».

آشپزی بدون بینایی

دو سال پیش بود که تهیه کنندگان برنامه مسابقه ای Celebrity MasterChef در بریتانیا به سراغ عمار لطیف رفتند و از این کارآفرین و مجری تلویزیونی خواستند که در یک برنامه آشپزی مشارکت داشته باشد. عمار با لبخندی بر لب در مورد این تجربه چنین می گوید:

«دوستم به من گفت که این چالشی است که به دلایل بسیاری نمی خواهی آن را انجام دهی و در این مورد، چاره ای جز موافقت کردن نداشتم. از این رو به آن ها گفتم که نابینا هستم و نمی توانم آشپزی کنم و به نظر می رسید که این صحبت ها برای منصرف کردن آن ها کافی است. آن ها امسال بار دیگر بازگشته و دوباره درخواستشان را مطرح کردند. به آن ها گفتم که هنوز نابینا هستم و هنوز هم نمی توانم آشپزی کنم».

آشپزی بدون بینایی

اما در نهایت نابینایی نیز مانع از شرکت عمار در این برنامه نشد و عمار تصمیم گرفت که این چالش را نیز تجربه کند و بدین ترتیب به اولین شرکت کننده نابینای این مسابقه آشپزی تبدیل می شود. در جدیدترین اپیزود از مسابقه آشپزی Celebrity MasterChef عمار لطیف برای اولین بار در حال آشپزی در یک رستوران بسیار مشهور در لندن دیده شد. غذای او نوعی ماهی بود که با کلم بروکلی خرد و سرخ شده سرو می شد

. لطیف در مورد تجربه خود در این مسابقه آشپزی چنین می گوید: «به عنوان یک فرد نابینا، می دیدم که بسیاری از افراد دائما به شما می گویند که نمی توانید برخی کارها را انجام دهید. امیدوارم که این برنامه با کمی اراده و خلاقیت نشان داده باشد که هر چیزی ممکن است».

آشپزی بدون بینایی

لطیف در گلاسکو و همراه با ۴ فرزند دیگر خانواده بزرگ شد و از سن ۱۸ سالگی به دلیل یک بیماری ژنتیکی که در سن ۶ سالگی تشخیص داده شد، به طور کامل نابینا بوده است. اما او رفته رفته توانست با مشکل نابینایی خود کنار آمده و در رشته ریاضی، آمار و مالیه در دانشگاه کویینز، اونتاریو فارغ التحصیل شد.

لطیف سپس علیرغم نابینایی خود در یک شرکت خصوصی در لیدز، به عنوان حسابدار استخدام شد. بعد از هفت سال، لطیف به ریاست بخش مالیه شرکت خود دست یافت و به گفته خودش مدیریت تعداد زیادی کارمند بینا را بر عهده گرفت. بعد از آن نوبت به جهانگردی رسید. وی اکنون از بیش از ۱۰۰ کشور جهان دیدن کرده و قصد دارد بر تعداد این کشورها بیفزاید.

آشپزی بدون بینایی

عمار لطیف در این باره چنین می گوید: «همیشه مصمم بوده ام که نشان دهم نابینایی ام هرگز مانع من نخواهد بود».

در زمینه تجربه آشپزی حتی خرد کردن یک پیاز نیز جهشی بزرگ برای او محسوب می شد: «بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می برد تا یک پیاز را پوست کنده و خرد کنم اما بعد از تمرین های فراوان و چندین بریدگی توانستم آن را به یک دقیقه کاهش دهم».

آشپزی بدون بینایی

این آشپز نابینا به غذای خود گوش می دهد: «چیزی که دریافته ام این است که وقتی آشپزی می کنید سیگنال های غیربصری زیادی دارید. وقتی شروع به تمرین آشپزی کردم کم کم می شنیدم که غذا با من صحبت می کند.

این سروصدا رفته رفته بلندتر شد و اکنون تقریباً انگار با من صحبت می کند. نمی توانید سرخ شدنش را ببینید اما اکنون فریاد می زنم و سرخ شدن آن را به شما اعلام می کنم. ماهی وقتی سرخ می شود صدای خاصی دارد و پیاز نیز همین همینطور که باعث می شود بدانید وقت تکان دادن آن هاست».

آشپزی بدون بینایی

دوران قرنطینه هم به او کمک کرد که مهارت هایش را بهبود بخشد. او اکنون به صورت آنلاین غذاهایش را به فروش می رساند و امیدوار است که افراد نابینای دیگر با دیدن او بدانند که بر هر مانعی غلبه کنند.

 

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه