ارسال به دیگران پرینت

جهش تولید، راهبردی هوشمندانه برای عبور از فشارهای اقتصادی

نامگذاری سالجاری با عنوان "جهش تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب با آینده‌نگری کامل به اعتقاد جمعی از کارشناسان و مسوولان، راهبردی هوشمندانه برای عبور از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و کروناست.

جهش تولید، راهبردی هوشمندانه برای عبور از فشارهای اقتصادی

دراین راستا تلاش مسوولان در تمام بخش‌ها برای تحقق اهداف جهش تولید در شرایطی که کشور علاوه بر فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکا و متحدانش با بحران کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کند می‌تواند تنها راه برون‌رفت از فشارهای مبتلابه اقتصادی باشد، ضمن‌اینکه سایر اقدامات دولت در تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، شورای گفت و گو و ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدکنندگان به موازات کارگروه جهش تولید نقش تمهیدآفرین در تحقق اهداف شعار سال محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه شیوع کرونا علاوه بر چالش در حوزه سلامت، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و بیش از همه در عرصه اقتصاد کشور مشکلات جدی ایجاد کرده است می‌توان تنها راه گشایش و عبور از این مانع را جهش در تولید و به نوعی گشایش در اقتصاد کشور دانست.

به تاکید صاحب‌نظران، جهش تولید می‌تواند فرصت‌های از دست‌رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ را به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، نوسانی و نامناسب برای بهبود رفاه تا حدودی جبران کند.

آنها بر این باورند که تحقق این نامگذاری، امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب‌ و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد.

جهش تولید به مثابه رونق  فعالیت‌های مولد و تاثیرگذار در اقتصاد

یک کارشناس ارشد اقتصادی از اصفهان بر این باور است که جهش تولید به معنای رونق فعالیت‌های مولد و تاثیرگذار در اقتصاد و به نوعی فراهم کننده بستر ترمیم سطح اشتغال آسیب‌دیده کشور ناشی از شیوع ویروس کروناست.

سمیه حیدری افزود: از سویی می‌توان یکی از بزرگترین موانع پیش‌روی رونق و جهش تولید را غیررقابتی بودن آن به واسطه مولد نبودن فعالیت‌های اقتصادی دانست زیرا در این صورت جایی برای مشارکت جویی اقتصادی، نوآوری، ابتکارات صنعتی و سودآوری سرمایه‌گذاران خُرد و کلان باقی نمی‌گذارد.

وی اضافه کرد: با جهش در تولید، شانس تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌ شده در بودجه عمومی دولت در سالجاری در شرایط تحریم و کاهش شدید قیمت نفت، افزایش می‌یابد و با توجه به استمرار محیط تورمی اقتصاد ایران در سال جدید، از افزایش رکود تورم جلوگیری می‌کند.

این کارشناس ارشد اقتصاد افزود: جهش تولید به واسطه نیاز شدید به سرمایه‌گذاری داخلی در شرایط تحریم و محدودیت‌های بودجه عمرانی، رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌ و کار بخش خصوصی را محتمل‌تر ساخته و امکان تقویت صادرات غیرنفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم می‌سازد.

به گفته وی لازمه جهش تولید، تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعتی، ثبات و امنیت اقتصادی، اصلاح سیستم بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی و بهبود فضای کسب ‌و کار، تسهیل سرمایه‌گذاری و تامین مالی، خصوصی‌سازی و ارتقای کیفیت و بهره‌وری است.

حیدری افزود: از سویی تقویت انعطاف‌پذیری سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم‌های کنونی نیز با جهش تولید ممکن می‌شود.

وی با اشاره به نقش دولت در تحقق جهش تولید گفت: دولت باید نقش حمایت‌کننده و انگیزه‌ دهنده برای تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی را داشته باشد تا آنها با اطمینان‌ کامل برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شوند.

  لازمه تحقق جهش تولید، نگاه واقع‌بینانه به گذشته و آینده 

استاندار اصفهان، جهش تولید را آزمونی بزرگ توصیف کرد و گفت: لازمه تحقق این مهم، نگاهی واقع بینانه به اقدامات گذشته و برنامه‌های آینده است.

عباس رضایی افزود: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب درواقع تاکید بر ضرورت حرکت تصاعدی و رونق تولید به گونه‌ای است که در زندگی مردم تغییر مثبت ایجاد شود.

وی با بیان‌اینکه لازمه رونق تولید داشتن برنامه و چشم‌انداز در تمام سطوح است، ادامه داد: شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها از یکسو و شناخت چالش‌ها و آسیب‌ها از سوی دیگر می‌تواند در ترسیم این نقشه راه موثر باشد.

استاندار اصفهان در تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه گفت: این استان در حرکت روبه رشد خود متوقف نخواهد شد و از آزمون بزرگ جهش تولید با موفقیت بیرون خواهد آمد.

وی به جایگاه این استان در عرصه علم و فناوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: استان اصفهان دارای ۳۰۰ هزار دانشجوست که در ۱۶۵ مرکز آموزش عالی دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه‌ای، موسسات آزاد و دانشگاه فرهنگیان با ۶ هزار ۲۴۴ عضو هیات علمی فعالیت علمی و آموزشی خود را دنبال می‌کنند.

رضایی با بیان‌اینکه اصفهان با ۲هزار و ۸۰۰ نُخبه و استعداد برتر بعد از تهران بیشترین تعداد نخبه را داراست، تاکید کرد: این استان با آغاز فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی، موسس نخستین پارک علم و فناوری کشور بود که هم اینک دارای چهار هزار و ۵۷۷ شرکت دانش بنیان است و در این زمینه نیز دارای جایگاه دوم کشوری است.

وی اضافه کرد: علاوه براین ‌۵۲۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی استان مستقر است که یک هزار و ۲۰۰ واحد از از آنها تجاری سازی شده و ۷۶ فناوری نیز در قالب فروش فناوری یا سرمایه‌گذاری در تجاری سازی، آماده منفعت‌رسانی به جامعه است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی استان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی، در مجموع پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی تولید کرده که حدود ۵ درصد از تولیدات کشاورزی کشور و ۱۱.۵ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر عالی استان اصفهان با اشاره به قرار گرفتن اصفهان در چهارراه مواصلاتی کشور و همجواریش با ۹ استان دیگر گفت: سال گذشته یکهزار و ۲۵۵ قلم انواع محصولات استان به ۹۸ کشور صادر شد که در راس آن صادرات چُدن، آهن، فولاد، فرش دستی و ماشینی، فراورده‌های نفتی، محصولات لبنی و پلاستیکی قرار دارد.

رضایی ادامه داد: ارزش کل صادرات استان در سال گذشته هفت میلیون ۴۱۵ هزار تُن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار است که اصفهان را در جایگاه پنجمین استان صادراتی کشور قرار داده و ۹۵ درصد محصولات آن، ساخته و فرآوری شده در خود استان بوده است.

وی با بیان‌اینکه در پاییز سال ۹۷، نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۴.۱ درصد و در کشور ۱۱.۸ درصد بود، افزود: این میزان در سال ۹۸ در استان۱۱ درصد و در کشور ۱۰.۶ درصد بود که نشان از کاهش ۳ درصدی بیکاری در اصفهان است.

استاندار اصفهان در باره مشارکت اقتصادی در این خطه نیز گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۷ در استان ۴۸.۸ درصد و در کل کشور ۴۴.۵ درصد بود ولی در سال ۹۸ در اصفهان به ۴۶.۱ و در کشور ۴۴.۳  رسید.

وی تصریح کرد: سال گذشته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی۱۳ جلسه اصلی، ۵۳ جلسه کارشناسی و هفت جلسه پیگیری با هدف بهبود فضای کسب و کار و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با ۲۴۷ جلسه، ۴۶۹ مصوبه بانکی، ۱۷۵ مصوبه بیمه‌ای، ۱۳۸ مصوبه مالیاتی و ۳۷۷ در سایر بخش‌ها اعم از آب و برق گاز و ..داشت.

استاندار اصفهان تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان از حرکت و سیر صعودی یک ساله استان است و بطور قطع تحقق شعار جهش تولید نیازمند آن است که ضمن داشتن نگاهی به پشت سر، نگاهی واقع بینانه به پیش رو نیز داشته باشیم.

رضایی اضافه کرد: امروز بیماری کرونا به‌عنوان یک چالش بین‌المللی، و تحریم‌های ظالمانه به‌عنوان یک چالش ملی و کم‌آبی و مشکلات زیست محیطی به‌عنوان چالش انسانی و مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده، حاشیه‌نشینی و طرح‌های نیمه‌تمام برجا مانده از سال‌های گذشته به‌عنوان مشکلات برخی شهرهای استان پیش روی ماست‌ و این مسائل ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه و داشتن طرح‌ها و دیدگاه‌های نو را چند برابر می‌کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: البته مردم شهیدپرور استان که با تقدیم ۲۳ هزار و ۵۰۰  شهید، ۵۰ هزار جانباز و سه‌هزار و ۵۰۰ آزاده همواره نشان داده‌اند که در راه دفاع از آرمان‌های مقدس خود تا پایان جان ایستاده‌اند، از این امتحان بزرگ الهی نیز بیرون خواهند آمد و دستور رهبر معظم انقلاب در باره جهش تولید را عملی خواهند کرد.

 مهارت‌ فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز جهش تولید و ارتقای کیفیت کالاها

 مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان نیز بر این عقیده است که تاکید بر توسعه و تقویت آموزش‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند جهشی در تولید و ارتقا در کیفیت کالاها شود.

 آرش اخوان افزود: در این راستا آموزش‌های مهارتی نقش بسزایی در ایجاد بستر اشتغال و رونق‌بخشی به چرخه تولید در کشور دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای اصفهان با یادآوری اینکه دستیابی به جهش تولید نیازمند توجه ویژه به مقوله مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی است، گفت: مهارت، ابزاری برای توانمندسازی و تربیت نیروی کار ماهر برای بهره‌وری بیش از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینه‌های مختلف است.

 وی هشدار داد: اگر در برنامه‌های توسعه اقتصادی و صنعتی کردن کشور، ضرورت آموزش فنی کارگران و ارتقای سطح مهارت افراد بدرستی مورد توجه قرار نگیرد کماکان نیازمند امکانات و محصولات کشورهای پیشرفته دنیا خواهیم ماند.

 اخوان با اشاره به اهمیت تولید در رسیدن به خودکفایی گفت: بر این اساس ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با محور تقویت و کسب مهارت لازم برای ورود به عرصه اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات صورت گرفته است.

وی با اشاره به گسترش آموزش دوگانه در سراسر کشور اظهار داشت: ما فعالیت خود را مستند و در قالب طرح به سازمان، ارائه و سازمان نیز شیوه‌نامه آموزش دوگانه را در سراسر کشور ابلاغ کرده و الان در تمام استان‌های کشور زمزمه آموزش دوگانه شنیده می‌شود اما نمونه‌ای که در این راستا در اصفهان اجرا می‌شود بسیار کامل‌تر است.

 اخوان با بیان‌اینکه آنچه در اصفهان اجرا می‌شود در هیچ استان دیگری دنبال نمی‌شود، گفت: بعضی از استان‌ها صرفاً برای اینکه فرد آموزش خود را در محیط واقعی کار تجربه کند آموزش دوگانه را دنبال می‌کنند اما آنچه در اصفهان انجام می‌شود این است که افراد ضمن تجربه کار در محیط واقعی، مبحث اشتغالشان هم تضمین شده و این مدل در جای دیگری به این شیوه و قوت وجود ندارد اما ما مستندات خود را در اختیار همه استان‌ها قرار دادیم و استقبال می‌کنیم که هر کدام از استان‌ها بتوانند با این شیوه کار کنند.

وی در باره طرح‌های مدنظر آموزش فنی و حرفه‌ای برای شاغلان اصناف و صنایع نیز گفت: علاوه بر بخش آموزش دوگانه که برای افراد جویای کار است، برای شاغلان موجود در صنف و صنعت، طرح‌ دیگری را به نام صلاحیت حرفه‌ای داریم که این طرح به‌دنبال شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی در عرصه صنف و صنعت است و در چند شرکت بزرگ کشور و کامل‌تر آن در منطقه عسلویه بوشهر با کمک اداره کل ما و یکی از آموزشگاه‌های زیرمجموعه استان، پیاده‌سازی و در استان هم در چند صنعت بزرگ انجام شده است.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان با اشاره به فعالیت‌ها در سیستم صلاحیت حرفه‌ای اضافه کرد: در صلاحیت حرفه‌ای، ما ابتدا وارد یک صنف یا صنعت خاص شده و با کمک کارشناسان خُبره خودِ آن نهاد اهداف، فرآیندها، شایستگی‌های شغلی، مشاغل موجود مورد نیاز و نیروی کار آنجا را تحلیل کرده و برای هر شغل پروفایل شایستگی تشکیل می‌دهیم و این مبنایی برای اسکان‌دهی افراد بطور ویژه برای آن نهاد می‌شود.

 وی افزود: سپس استاندارد آموزشی مورد نیاز نوشته و یک سیستم آزمون تحت عنوان صلاحیت حرفه‌ای تعریف می شود، تا افراد شاغل آزمایش شده بر اساس پروفایل شایستگی ویژگی افراد بررسی شوند به گونه‌ای که این کار قبولی و مردودی ندارد.

اخوان در باره سرنوشت افراد پس از عدم کسب صلاحیت صددرصد در این طرح بیان کرد: اگر صلاحیت افراد صددرصد باشد تایید می‌شوند درغیراین صورت کسر مهارت‌ها بررسی و بر اساس آن برنامه ‌آموزشی طراحی می‌شود؛ این فرایند آموزش و آزمایش تا کسب صلاحیت کامل ادامه می‌یابد و این نیروها با استفاده بهینه از دستگاه‌ها موجب تولید بیشتر و رونق اقتصادی برای صنف و صنعت خود می‌شوند.

 سالانه حدود۶۰ هزار نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

تاکنون بیش از ۶۵ درصد از افرادی که تاکنون در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان آموزش دیده اند، وارد بازار کار شده‌اند.

اکنون دستِ کم یکهزار حرفه مهارتی در بخش‌های صنعت، خدمات فنی، گردشگری، آی تی، آی سی تی و مشاغل خانگی در۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ آموزشگاه بخش خصوصی استان اصفهان ارائه می‌شود.

ایجاد بستر توسعه و افزایش ظرفیت صنایع سبب جهش تولید می‌شود

رییس سازمان، صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز یکی از راهکارهای مهم برای تحقق جهش تولید را ایجاد بستر توسعه و افزایش ظرفیت صنایع دانست و افزود: تولید، محور اصلی کار و مسائل اقتصادی است و ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بصورت زنجیروار با توجه به تولید محقق می‌شود.

ایرج موفق اضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی بدلایل مختلف نمی‌توانند بر اساس ظرفیت اسمی خود کار کنند، لذا باید با ظرفیت‌سنجی از واحدهای صنعتی و تولیدی فعال، ظرفیت‌های خالی آنها را مشخص کنیم.

رییس سازمان صمت اصفهان افزود: باید روی ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها و صنایع سرمایه‌گذاری کنیم، ظرفیت سنجی از واحدهای تولیدی و صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی استان در مرحله اول و در مرحله بعد ظرفیت‌سنجی واحدهای صنعتی پراکنده و خارج از شهرک‌ها انجام می‌شود.

موفق با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی استان از اولویت‌های امسال این سازمان است، تصریح کرد: هرچقدر بتوانیم واحدهای کوچکتر را سرپا نگه داریم وضعیت رفته رفته بهتر خواهد شد، بنابراین احیای مراکزی که نیمه تعطیل یا تعطیل شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به اهمیت اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود و حل مشکلات آنها در بخش‌های مختلف بویژه در روزهایی که با شیوه کرونا روبه رو هستیم با جدیت دنبال خواهد شد.

رییس سازمان صمت اصفهان بر ضرورت بسترسازی مناسب برای توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری تاکید و تصریح کرد: این امر نقش موثری در خلق ثروت، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت اشتغال خواهد داشت.

وی به ضرورت حمایت از تشکل‌های مردمی و تشکل‌های مرتبط با تولید و صادرات اشاره و تصریح کرد: هرچه بخش خصوصی بتواند در عرصه‌های گوناگون اختیار عمل بیشتری داشته باشد ثمره‌ای جز رونق و اشتغالزایی نخواهد داشت.

رییس سازمان صمت اصفهان، توجه جدی به نُخبگان علمی و دانشگاهی را راهکاری اساسی در این زمینه دانست و اظهار داشت: تولید و صنعت هرچه از شاخص‌ها و دستاوردهای علمی تخصصی بهره گیرد بهره وری بالاتری خواهد داشت و در سال جدید باید به این نکته بیش از گذشته توجه کرد.

در زمان حاضر بیش از ۶۸ درصد صنایع استان در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز اصفهان قرار دارند ضمن‌اینکه هم‌اکنون کمتر از ۳۰ درصد از صنایع در حال بهره‌برداری هستند و در صورتی که بطورکامل از ظرفیت خود استفاده کنند می‌توانند گام موثری برای تحقق شعار جهش تولید بردارند.

 اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه