ارسال به دیگران پرینت

حسین هدایتی؛ ۲۰ سال حبس رد مال ۵۰۰ میلیارد تومان

رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی درباره آقای حسین هدایتی فرزند علی اکبر که به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور بازداشت شده بود به این شرح است؛ تحمل ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از به کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل ۴ هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه.

۵۵آنلاین :

از روزی که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب شده، پرونده‌های مربوط به فساد اقتصادی با سرعت بیشتری در اعلام احکام متهمین روبه‌رو شده‌اند. یکی از همین پرونده‌ها مربوط به مرد هزار چهره‌ای به نام حسین هدایتی است که هم نامش را در فوتبال می‌توان دید هم در سینما؛ در چندسال گذشته او هر چند وقت یک بار بازداشت می‌شد و مدتی بعد هم آزاد می‌شد اما روز گذشته و پس از گذشت حدود ۱۱ ماه از آخرین بازداشت هدایتی، حکم او صادر شد. روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه خبر از صدور حکم او داد و گفت: رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی درباره آقای حسین هدایتی فرزند علی اکبر که به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور بازداشت شده بود به این شرح است؛ تحمل ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از به کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل ۴ هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه زیرا از این بانک تحصیل مال نامشروع کرده بود و همچنین هدایتی باید ۷۴ ضربه شلاق را هم تحمل کند.

برخورد با «عابر بانک» از نوع نزدیک

فوتبال گاهی فقط فوتبالیست‌ها را معروف نمی‌کند و از مهم‌ترین اشخاصی که در این چند سال فوتبالیست نبودند اما از طریق این ورزش شناخته شدند می‌توان حسین هدایتی را نام برد. او که برای نخستین بار باشگاه استیل آذین را پایه‌گذاری کرد. اگر نام حسین هدایتی برای بسیاری از اواخر دهه ۸۰ نام آشنایی است اما کسانی که فوتبال را دنبال می‌کنند هدایتی را از سال ۱۳۸۳ می‌شناسند، زمانی که دعوای علی پروین با اکبر غمخوار، مدیر عامل وقت باشگاه «پرسپولیس» بالا گرفت. همین زمان بود که حسین هدایتی به عنوان متمولی ناشناخته وارد میدان شد و باشگاه «استیل آذین» را بنا کرد و سپس علی پروین را با خود به باشگاه تازه تاسیس استیل آذین برد و پروین از سوی هدایتی نماینده تام‌الاختیار باشگاه شد. هدایتی در سال‌های دهه هشتاد به دلیل بذل و بخشش‌های فراوانی که در زمینه فوتبال داشت میان اهالی فوتبال به «عابر بانک» شهرت یافت. بعد از مدتی هم محبوبیت هدایتی نزد پرسپولیسی‌ها بیشتر شد زیرا ماندن هدایتی به عنوان مدیر عامل استیل آذین چندان طولی نکشید، استیل آذین به دسته پایین‌تر سقوط کرد و هدایتی هم که هزینه‌های باشگاه برایش سرسام آور شده عطای باشگاه‌داری را به لقایش بخشید. اما همچنان سودای شهرت را میان اهالی فوتبال جست و جو کرد به همین دلیل سال ۸۶ او به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس کار خود را آغاز کرد. هر چند ماندن هدایتی در پرسپولیس هم خیلی طولانی نبود و بیش از یک سال در این باشگاه دوام نیاورد اما «عابر بانک» همچنان فوتبال را رها نکرد، چون عاشق شهرت بود. علاقه هدایتی به ماندن در فوتبال و به دست آوردن شهرت از این راه تا آنجا پیش رفت که حتی اوایل دهه ۹۰ نام او به عنوان یکی از خریداران باشگاه ختافه اسپانیا بار دیگر سر زبان‌ها افتاد. او سال ۹۴ هم برای خرید امتیاز باشگاه پرسپولیس در مزایده اقدام کرد و تا پای خرید نهایی پیش رفت اما در نهایت به دلیل آن چه وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان بدهی بانکی حسین هدایتی اعلام کرده بود، واگذاری این باشگاه به هدایتی منتفی شد.

هر چند که او نتوانست مالک باشگاه شود اما در طول این سال‌ها بذل و بخشش‌های فراوانی را برای سرخپوشان پایتخت انجام داد؛ بسیاری انتقال علیرضا بیرانوند و وحید امیری به پرسپولیس را نتیجه حمایت مالی هدایتی می‌دانند.

اما حمایت آقای «عابر بانک» فوتبال‌ ایران تنها به بذل و بخشش نسبت به باشگاه پرسپولیس ختم نمی‌شود و رد پای هدایتی را در تیم ملی هم می‌توان دید آنجا که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نیازمند لباس بود و هدایتی با آدیداس قرارداد ۴۰۰ هزار دلاری امضا کرد تا در روزهای تحریم با استفاده از روابطش بتواند پیراهن‌های بازیکنان تیم ملی را تامین کند.

بر طرف کردن مشکل مالیاتی برانکو ایوانکویچ برای بستن قرارداد با پرسپولیس، بازگرداندن سیدجلال حسینی با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به باشگاه پرسپولیس، بازگرداندن مهدی طارمی با مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان از رد پاهای هدایتی در فوتبال ایران است.

فوتبال برای هدایتی با پرسپولیس تمام نمی‌شود، هر جا که در فوتبال به پول نیاز بود نام هدایتی هم وسط معامله می‌آمد؛ در دی ماه سال ۹۶ حسین هدایتی در آیتمی در برنامه ۹۰ که به بررسی پرونده سرمایه‌دارهایی که در فوتبال هزینه می‌کنند، پرداخته بود مدعی شد که در ۲ مرحله ۵ و ۷ ماهه بنا بر تقاضای فدراسیون فوتبال برای قسط مطالبات کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی حدود ۴۰۰ هزار دلار پرداختی داشته؛ رقمی که با توجه به میانگین قیمت دلار در سال ۹۶ حدود ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

او همه جای فوتبال بود حتی در تیم‌های تازه راه یافته به لیگ برتر؛ تیم گهر درود که مدتی هم پس از حضور هدایتی با نام استیل‌آذین گهر درود شناخته می‌شد، یکی از تیم‌های دسته یک بود که سال ۹۱ به لیگ برتر راه یافت و در همان دوره‌ای که در لیگ برتر بود با مشکلات مالی روبه‌رو شد و با کمک ۵۰۰ میلیون تومانی هدایتی به این تیم توانست بخشی از بدهی‌های خود را جبران کند. استقلالی‌ها هم از کمک‌های مالی هدایتی بی‌بهره نبوده‌اند. در یک فقره هدایتی در زمان بیماری مرحوم پورحیدری برای خرید آمپول به این فوتبالیست پیشکسوت کمک ۵۰ میلیون تومانی کرد.

پول‌هایی که بازگردانده نشد

نگاهی به پرونده حسین هدایتی در فوتبال نشان می‌دهد که کمک‌هایش ظاهرا در جهت حمایت بوده اما چرا او را به عنوان یکی از مفسدان اقتصادی می‌شناسند؟

حسین هدایتی دولابی معروف به «عابر بانک» غیر‌از آنکه یکی از متمولین ایران و جزو هشت ثروتمند ایرانی است اما وام‌های کلانی هم گرفته که در بازپس دادن تسهیلات استنکاف کرده است. هدایتی با پرداخت رشوه به هیئت مدیره بانک سرمایه موفق به دریافت ۱۳۷۲ میلیارد تومان از این بانک شده است و تا کنون که بیش از حدود ۶ سال از تاریخ سررسید معوقات بانکی این متهم گذشته است، اما هنوز معوقات توسط او پرداخت نشده است.

در یک نمونه از رشوه‌هایی که هدایتی پرداخت کرده می‌توان به رشوه‌ای که مطابق پرونده به قائم مقام بانک سرمایه داده، اشاره کرد؛ یاسر ضیایی قائم مقام بانک سرمایه ۱۳۰ میلیارد ریال بدون وثیقه به حسین هدایتی تسهیلات واگذار کرده و در ازای آن ۲۵ میلیارد ریال از وام را برای خود برداشته است و در یکی از خانه‌های هدایتی سکونت پیدا کرده است یا اینکه پرویز کاظمی از اعضای هیئت مدیره بانک و وزیر رفاه سابق دولت احمدی‌نژاد در ازای پرداخت وام ۶۰۰ میلیاردی بدون وثیقه به حسین هدایتی به عنوان رئیس هیئت مدیره استیل آذین منصوب شده است.

در ۷ سال گذشته بارها حسین هدایتی به اتهام فساد مالی بازداشت شده اما هر چند وقت یک بار یا بازداشت او تکذیب شده یا پس از مدتی کوتاه بدون مشخص شدن شرایط پرونده آزاد شده است. برای نخستین بار در سال ۹۱ نام هدایتی به عنوان بدهکار بانکی مطرح شد، در آن زمان گفته شد که حسین هدایتی ۱۸۰ میلیارد تومان به بانک بدهکار است که آن را تنها در ازای ۷ میلیارد تومان وثیقه دریافت کرده است. او برای مدتی کوتاه در سال ۹۱ بازداشت و سپس آزاد شد.

اما ۱۵ دی ماه ۱۳۹۵ بار دیگر خبر بازداشت هدایتی در رسانه‌ها منتشر شد او این بار سه ماه بازداشت و سپس در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ آزاد شد.چند ماه پس از آزادی، محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی فهرستی از بدهکاران کلان بانک سرمایه را منتشر کرد که نام حسین هدایتی به‌عنوان یکی از بدهکاران این بانک در آن به چشم می‌آمد. در فهرست منتشر شده، عابر بانک اهالی فوتبال بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵، حدودا ۷ نوبت وام از بانک سرمایه مجموعاً به مبلغ ۱۳۷۲ میلیارد تومان بدون وثیقه دریافت کرده است.

گرفتن وام با چه بهانه‌ای؟!

مطابق اطلاعات پرونده، وام‌هایی که هدایتی در این سال‌ها گرفته عموما به بهانه خرید کارخانجات تولیدی زیان‌ده و راه‌اندازی مجدد آنها بوده، اما تسهیلات گرفته شده به وسیله حسین هدایتی وارد چرخه تولید نشد و به جای آن این متهم فساد بانکی بخشی از وام‌ها را صرف خرید زمین و املاک کرد و قسمتی از آن را هم به سرمایه‌گذاری در فوتبال و سینما اختصاص داد و به واسطه آن خود را چهره‌ای ورزش‌دوست و فرهنگی معرفی کرد.

وقتی محمود صادقی فهرستی از بدهکاران کلان بانک سرمایه را منتشر کرد، حسین هدایتی واکنش نشان داد و گفت: «نه من و نه هیچ کدام از خانواده یا شرکت‌های من از بانک سرمایه وامی نگرفته‌ایم. اما درباره بدهی لیستی که این نماینده منتشر کرده است، این موضوع به پروژه تجاری شهرک صنعتی و میدان صادراتی جنوب کشور مربوط می‌شود که نیمه‌کاره مانده بود. من آنها را خریدم و ده هزار شغل ایجاد کرده و بدهی آنها را پذیرفته‌ام. این پروژه‌ها کارآفرینی است و برابر تسهیلات سه برابر وثیقه دارد. به طور مثال کارخانجاتی از خصوصی‌سازی شرکت خریداری کردیم که در زمان دولتی بودن به بانک‌ها بدهکارند و مسئولیت پرداخت این بدهی‌ها را هم ما پذیرفتیم.»

هدایتی در واقع معتقد است که وام‌هایی که گرفته در جهت عمرانی و تولید بوده و با تسهیلاتی که گرفته توانسته کارخانه‌هایی را از ورشکستگی نجات دهد.

اما نماینده دادستان در دومین جلسه پرونده اختلاس حسین هدایتی گفته است: در شرکت سروش تجارت سیمرغ، برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم، تسهیلات اخذ شده اما ۵۰۰ گرم هم آلومینیوم خرید نشده است.

در شرکت جاوید گشت هیرمند، ۲ نوع فاکتور صادر شده که یکی مربوط به سویا بوده و در جمع ۶۲۰ میلیارد ریال فاکتور صادر شده است که خریدی بابت آن صرت نگرفت.

افشاگری نماینده مجلس در تلویزیون

در مورد هدایتی همه چیز به فوتبال بازمی‌گردد؛ زمانی که در یکی از برنامه‌های نود، محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس در یک ارتباط تلفنی با این برنامه توضیحاتی را در مورد چگونگی وام‌های اخذ شده از بانک سرمایه توسط شرکت‌های منسوب به حسین هدایتی ارائه داد. او گفت: «هر بانک می‌تواند تنها ۲۰ درصد از سرمایه ثبتی خود را وام دهد. بانک سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشته و تنها می‌توانسته حداکثر ۷۰ میلیارد تومان وام دهد. ۸ شرکت با نام‌های طراحی پویان پاسارگاد خاورمیانه، ذوب و نورد آرتین، سروش تجارت سیمرغ، عمران تجارت امیر، کوه‌آوران جیحون، جاویدگشت هیرمند، جاویدگشت آرکا و سیویل سازه پارمیدا که به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند، با آورده نقدی ۳۵ هزار تومان به ثبت رسیده‌اند و توانسته‌اند ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه دریافت نمایند که این خود تخلف است، چرا که حداکثر وامی که بانک سرمایه می‌توانسته پرداخت نماید ۷۰ میلیارد تومان بوده است. اما وثیقه برای برداشت وام توسط این ۸ شرکت، به وسیله پروژه لیان و کارسان در جهرم گذاشته شده که این پروژه متعلق به حسین هدایتی است. از طرفی حسین هدایتی به طور کتبی بدهی ۵ شرکت را برعهده گرفته است و به دلیل پرداخت نکردن معوقات، پول از سوی سهامداران پرداخت می‌‌شود. اگر هدایتی مسئولیتی در این شرکت‌ها نداشته چرا باید بدهی این ۵ شرکت را بر عهده بگیرد و چرا باید پروژه لیان و کارسان را به عنوان وثیقه وام‌های این شرکت‌ها معرفی کند؟»

آغاز تخلفات

بخشی از فعالیت‌های اقتصادی حسین هدایتی، در قالب شرکت استیل‌آذین ایرانیان انجام شده است. این شرکت در تاریخ شانزدهم اسفند ماه سال هشتاد و هشت، طی روزنامه رسمی به شماره ۱۸۹۳۸، در اداره ثبت شرکت‌های تهران ثبت می‌شود و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۱۸۷۲۶۳ می‌گیرد. محل دفتر مرکزی اولیه این شرکت در خیابان شیخ بهایی، نزدیک فدراسیون فوتبال است. اولین مدیران این شرکت، حسین هدایتی دولابی در سمت رئیس هیئت‌مدیره و مصطفی آجرلو، نایب‌رئیس هیئت مدیره هستند. امیر مهریزی نیز به عنوان عضو هیئت‌مدیره معرفی می‌شود.

فعالیت‌های شرکت استیل‌آذین ایرانیان که حدود ۱۰ سال پیش ثبت شده، موارد زیر اعلام شده است که سبب شد تا این مجموعه بتواند تسهیلات گسترده‌ای از نظام بانکی کشور بگیرد:

اداره، در اختیار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، واگذاری و اجاره انواع کارخانه‌ها و واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های خدماتی و تاسیس و اداره باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی و هر گونه اموری که مرتبط با این فعالیت‌ها در داخل یا خارج از کشور باشد.

انجام کلیه امور خدمات فنی و مهندسی و عمرانی جهت مونتاژ و ساخت دهکده ورزشی و مسکونی. اداره اردوهای مستقل و اجرای همایش‌های ورزشی و تفریحی و ترنسفر بازیکن در داخل و خارج از کشور.

خرید، مشارکت، در اختیار گرفتن و اجاره و رهن و واگذاری و فروش اموال منقول برای شرکت و سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌ها یا باشگاه‌ها و موسسات ورزشی داخلی یا خارجی.

شرکت در فعالیت‌های ورزشی مجاز و حضور در میادین ورزشی داخلی و خارجی با قوانین فدراسیون مربوطه.

ارائه خدمات فنی و مهندسی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و سازماندهی و مطالعاتی.

از ده سال پیش، اساسنامه شرکت به گونه‌ای تنظیم شده بود که اجازه فعالیت حسین هدایتی و زیرمجموعه آن را در عرصه‌های فنی و اقتصادی و ورزشی در سطح کلان می‌داد و آنها از طریق روابط گسترده در اولین اقدام توانستند نسبت به خرید باشگاه ملوان بندر انزلی اقدام کنند.حسین هدایتی، سال ۸۶ یعنی دو سال پیش از ثبت شرکت استیل‌آذین ایرانیان (سهامی خاص) تیک اکباتان را با سی و یک سال قدمت خرید. باشگاه استیل‌آذین را راه‌اندازی و در لیگ دسته یک با سرمربی‌گری علی پروین هدایت کرد. در دومین سالی که استیل‌آذین تاسیس شد یعنی سال ۸۹، حسین هدایتی به ریاست هیئت‌مدیره پرسپولیس منصوب شد.

منبع : سازندگی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه