ارسال به دیگران پرینت

کاپیتان "شجاع" و چند ابهام!

بستن بازوبند کاپیتانی بر بازوی شجاع خلیل‌زاده در دیدار با ازبکستان، بیشتر از متن این بازی به چشم آمد و سوالاتی را به دنبال داشته است.

کاپیتان "شجاع" و چند ابهام!

یکی از سوژه‌های بازی ایران و ازبکستان، تعدد کاپیتانی در تیم ملی بود. در واقع به علت تعویض‌های متعدد دراگان اسکوچیچ در حین بازی و همینطور عدم دعوت از چهره‌های قدیمی مانند مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، مرتضی پورعلی‌گنجی، علیرضا بیرانوند، کریم انصاری‌فرد، وریا غفوری، امید ابراهیمی، رامین رضاییان و ... بازیکنانی مانند سردار آزمون، وحید امیری و شجاع خلیل‌زاده برای نخستین بار توانستند بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشته باشند.

اما مهم‌ترین سوژه کاپیتانی شجاع خلیل‌زاده بود که سوالاتی را برای برخی از اهالی فوتبال به وجود آورد. سردار آزمون که بعد از تعویض حاج‌صفی باسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی در زمین بود، در نیمه دوم تعویض شد و هنگام خروج از زمین، بازوبند را به بازوی خلیل‌زاده بست.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که خلیل‌زاده بعد از ۶ سال و نیم، حضور در ترکیب تیم ملی ایران را تجربه می‌کرد. مدافع باتجربه پرسپولیس تا سال ۲۰۱۴ و قبل از اعزام تیم ملی به برزیل، عضو ثابت اردوها بود اما با قرار نگرفتن در میان ۲۳ بازیکن نهایی، علیه کارلوس کی‌روش و انتخاب‌هایش صحبت کرد تا با نامهربانی سرمربی سابق و پرتغالی تیم ملی مواجه شود.

در نتیجه او در سال‌ها حضور کی‌روش و حتی ویلموتس رنگ پیراهن تیم‌ملی را ندید و در ۳۱ سالگی، ۶ بازی ملی در کارنامه دارد و از خیلی از هم‌دوره های خود عقب‌تر است به طوری که احسان حاج‌صفی در ۳۰ سالگی ۱۱۰ بازی ملی را تجربه کرده یا سردار آزمون در ۲۵ سالگی از مرز ۵۰ بازی ملی عبور کرده است.

* قانون نانوشته

طبق قوانون نانوشته‌ای در فوتبال، بازوبند کاپیتانی در اختیار بازیکنی قرار می‌گیرد که باسابقه‌ترین بازیکن داخل زمین و به نوعی مسابقه باشد. در واقع بازوبند در اختیار بازیکنی قرار می‌گیرد که به علت تجربه و سابقه بیشتر، قدرت رهبری و تاثیرگذاری بالایی هنگام انجام بازی دارد.

البته انتخاب کاپیتان الزاما ربطی به سن و سال بازیکن ندارد چرا که بازیکنان زیادی به علت سابقه بیشتر نسبت به سایر بازیکنان، در جوانی، توانستند رهبری تیم خود را برعهده بگیرند که از این دست نمونه‌ها در تیم‌های مختلف زیاد است. اگر راه دور نرویم، احسان حاج صفی با سن کمتر نسبت به امیری، مظاهری و خلیل‌زاده کاپیتان تیم‌ملی است چون تجربه بیشتری با پیراهن ایران دارد.

به همین علت، کاپیتانی خلیل‌زاده با ۶ بازی ملی در ۳۱ سالگی، با حضور بازیکنان دیگری مانند میلاد محمدی (۳۵ بازی ملی)، سامان قدوس (۲۲ بازی ملی)، کنعانی‌زادگان (۱۷ بازی ملی)، کاوه رضایی (۱۳ بازی ملی) و علی کریمی (۱۲ بازی ملی) برای اهالی فوتبال عجیب بود؛ عجیب از این حیث که آیا کاپیتانی خلیل‌زاده تصمیم کادر فنی بوده یا سردار آزمون در دقیقه ۸۵ او را نزدیک ترین بازیکن به خودش دیده و بازوبند را در اختیار او گذاشته است.

* کادر فنی و انتخاب کاپیتان

البته به نظر نمی‌رسد کادر فنی تصمیمی برای کاپیتانی خلیل‌زاده گرفته باشد چرا که معمولا مربیان کاپیتان‌های اول تا نهایتا سوم و چهارم را مشخص می‌کنند و کم پیش می‌آید که هیچ یک از این بازیکنان در ترکیب قرار نگیرند.

با این حال، در برهه‌ای، کارلوس کی‌روش اشکان دژاگه را به عنوان کاپیتان دوم تیم ملی انتخاب کرده بود. در واقع در غیاب شجاعی در داخل زمین و با وجود حضور بازیکنانی مانند سیدجلال حسینی، دژاگه به علت تسلط بر زبان انگلیسی و امکان صحبت با تیم حریف و تیم داوری، از سوی این مربی پرتغالی کاپیتان شده بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه