ارسال به دیگران پرینت

داستان اردوهای خارجی دوومیدانی‌کاران ایرانی

حسن تفتیان در حالی چند سال اخیر جزء چهره‌های مطرح دوومیدانی ایران بوده که به همان اندازه یکی از چهره‌های پرسروصدای ورزش مادر نیز بوده است.

داستان اردوهای خارجی دوومیدانی‌کاران ایرانی

او هم مثل احسان حدادی به حضور در اردوها و سفرهای غیرضروری خارجی متهم است. انتقادهای اهالی این رشته از رکوددار دوی 100 متر کشور از بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا شروع شد. بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره که تفتیان با زمان 10‌ثانیه‌و 19صدم ثانیه و کسب عنوان ششمی یکی از بدترین نتایج کاروان ایران را به دست آورد.‌ دونده تربتی در شرایطی ماه‌ها قبل از این بازی‌ها در اردوی آماده‌سازی فرانسه، زیر نظر یکی از مربیان به‌روز دنیا تمرین می‌کرد که حتی نتواست رکوردی نزدیک به رکورد شخصی خود (10.03) را ثبت کند. او همچنین در دوی 200 متر این بازی‌ها مسابقه داد و با زمان 21ثانیه‌و 47صدم ثانیه شانس رسیدن به فینال را از دست داد.‌ قهرمان دوی 60 متر آسیا یک سال بعد راهی رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی 2019 آسیا در دوحه شد. از آنجا که انتظار می‌رفت تفتیان ناکامی خود در بازی‌های آسیایی جاکارتا را جبران و مهم‌‌تر از همه اینکه از عنوان قهرمانی‌اش در دوره قبل این مسابقات دفاع کند اما او با عملکردی ضعیف‌تر از بازی‌های آسیایی به کارش در دوحه پایان داد. تفتیان که مرحله نیمه‌نهایی را با زمان 10ثانیه‌و 25صدم ثانیه پشت سر گذاشته بود، در فاصله دو ساعت مانده تا دوی فینال اعلام کرد که به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه همسترینگ نمی‌تواند پشت خط استارت قرار بگیرد! این اظهارنظر دونده المپیکی و رکورد نامناسبی که در مرحله نیمه‌نهایی از خود به جا گذاشته بود، باعث شد تا بیشتر از قبل مورد نقد قرار بگیرد.
نکته درخورتوجه درخصوص اتفاقاتی که برای تفتیان در این دوره از قهرمانی آسیا رخ داد، این بود که او در نیمه‌نهایی رکورد 10ثانیه‌و 25صدم ثانیه را بر جای گذاشت و به‌عنوان نفر هفتم راهی فینال شد. این دقیقا همان رکوردی بود که سه سال پیش او را در همین رقابت‌ها (2017 هند) طلایی کرده بود.‌آن زمان برخی رسانه‌ها اعلام کردند که به دلیل غیبت چهره‌های شاخص دوومیدانی آسیا مسابقات 2017 هند، تفتیان به‌راحتی قهرمان آسیا شد که فدراسیون نسبت به این نظرات واکنش نشان داد. اما چند ماه بعد و زمانی که تفتیان با فدراسیون دچار اختلاف نظر و مشکل شد، تیمور غیاثی، مدیر تیم‌های ملی دوومیدانی انتقاد رسانه‌ها را تأیید کرد و مدعی شد که تفتیان در نبود رقبایش، قهرمانی آسیا را به دست آورده است.
‌اگرچه نمی‌توان عملکرد خوب سریع‌ترین مرد ایران را نادیده گرفت و موفقیت او را زیر سؤال برد اما سال 2017 رکوردهای بسیار پایینی در مسابقات به ثبت رسید که دلیلی جز غیبت ستاره‌ها در قهرمانی آسیا نداشت. از آنجا که فاصله رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان آن سال با هم خیلی کوتاه بود، دونده‌های آسیا پیک بدنی خود را برای قهرمانی جهان گذاشتند و به دوحه نیامدند. ‌تنها رکورد قابل‌قبولی که عضو تیم ملی دوومیدانی دوهای سرعت در دو سال گذشته توانسته به ثبت برساند، تکرار رکورد شخصی (10.03) است که سال گذشته در پاریس زد و سهمیه المپیک را به دست آورد.
رقابت‌های دایموندلیگ 2019 پاریس (لیگ الماس دوومیدانی جهان) سال گذشته در حالی برگزار شد که در حاشیه آن، رقابتی نه‌چندان سطح بالا هم برای دونده‌های 100 متر برگزار شد و تفتیان هم در آن شرکت کرد.
حالا در شرایطی که تفتیان مسافر توکیو شده، از فدراسیون دوومیدانی تقاضا کرده که او را به اردوی پرهزینه فرانسه بفرستد تا زیر نظر مربی دلخواهش تمرین کند. اردویی که در شرایط فعلی و با نوسان بالای روز به روز دلار، حداقل 200 میلیون تومان برای فدراسیون آب می‌خورد.
فدراسیون دوومیدانی اما به خاطر روندی نزولی که تفتیان در این مدت داشته با خواسته او موافقت نکرده است. ضمن اینکه مسئولان این فدراسیون بر این باورند با وضعیتی که کرونا برای کل دنیا به وجود آورده اصلا معلوم نیست المپیکی برگزار شود که در این موقعیت متحمل چنین هزینه سنگینی برای این ورزشکار شوند.
مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «شورای فنی با اعزام آقای تفتیان به فرانسه مخالفت کرد. ما به ایشان گفتیم که بیا و در مسابقات جایزه بزرگ داخلی که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه همین هفته برگزار شود، شرکت کن که قبول نکرد. ملاک این است که ورزشکار اول در مسابقات کشور خودش شرکت کند و رکورد بزند که او این کار نکرد. بنابراین شواری فنی هم با او مخالفت کرد. آقای تفتیان گفت ویزای فرانسه را دارم و در این شرایط با هزینه خودم به فرانسه می‌روم که ما هم به او گفتیم برو».
حسن تفتیان در حالی نتوانسته در چند مسابقه بین‌المللی اخیر توقعات را برآورده کند که با وجود همه اینها فدراسیون دوومیدانی هزینه آخرین اردوهای او در فرانسه را که نیمه دوم سال گذشته بوده، پرداخت کرده است. هزینه‌ای که بالغ بر 18 هزار یورو است. گفته می‌شود تفتیان درحال‌حاضر در فرانسه به سر می‌برد و در نظر دارد برای تیم‌های باشگاه‌های دانشگاه‌های این کشور مسابقه بدهد.
پیش از تفتیان نیز بر سر اعزام احسان حدادی، تک‌ستاره دوومیدانی ایران به آلمان برای جراحی خارپاشنه‌اش جنجال‌های زیادی به راه افتاد. اینکه چرا او باید در شرایط اقتصادی نامناسب کشور و کرونا برای انجام یک جراحی ساده به اروپا برود. کمیته ملی المپیک قرار بود هزینه‌های اعزام حدادی را متقبل شود اما اعتراض اهالی دوومیدانی باعث شد با درخواست او مخالفت شود.
در این رابطه گفته شد که چون انجام عمل خارپاشنه ساده است، بهتر است در داخل انجام شود اما از آنجا که حدادی می‌گوید هیچ پزشکی در ایران به او ضمانت بهبودی کامل را نمی‌دهد،‌‌‌‌‌‌‌‌ فعلا حاضر به انجام این عمل نیست.
البته که فدراسیون دوومیدانی منتظر نظر کارشناسانه فدراسیون پزشکی ورزشی است. در صورتی که این فدراسیون صلاح بداند که عمل جراحی حدادی باید در آلمان انجام شود، به احتمال زیاد با مساعدت وزارت ورزش و جوانان حدادی به این کشور سفر خواهد کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه