ارسال به دیگران پرینت

لیگ‌برتر | سرخابی‌ها برای لیگ بیستم حق جذب بازیکن خارجی جدید ندارند.

بعد از انتشار آپشن‌های قرارداد دیاباته، جزئیات قرارداد بشار رسن هم منتشر شد تا موافقان طرح ممنوعیت جذب بازیکن خارجی برای استقلال و پرسپولیس افزایش یابند

 لیگ‌برتر | سرخابی‌ها برای لیگ بیستم حق جذب بازیکن خارجی جدید ندارند.

بعد از ممنوعیتی که وزارت ورزش برای استقلال و پرسپولیس در جذب بازیکنان خارجی جدید درنظر گرفت،‌ این روزها شاهد افشای قرارداد خارجی‌های فعلی دو تیم سرخابی پایتخت هستیم؛ پروژه‌ای که احتمالا هدف آن خروج همه بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس از ایران برای لیگ بیستم باشد. اما سوال اینجاست درصورت نداشتن بازیکن خارجی، استقلال و پرسپولیس بازهم می‌توانند مثل چند فصل اخیر جزو مدعیان اصلی قهرمانی باشند یا رقبایی همچون تراکتور و سپاهان از فرصت جذب بازیکنان خارجی استفاده کرده و خودشان را بعد از چند فصل به جایگاه بالاتری برسانند؟

\انتشار قرارداد بشار بعد از دیاباته!

بعد از اینکه چند روز قبل قرارداد شیخ دیاباته، ستاره اهل مالی این فصل استقلال توسط خبرگزاری فارس منتشر شد و برخی بندهای عجیب قرارداد او با واکنش‌های زیادی همراه بود، روز گذشته نوبت به بشار رسن، بازیکن عراقی پرسپولیس رسید. با اینکه استقلالی‌ها با جدیت اعلام کرده بودند علیه رسانه‌ای که قرارداد دیاباته را منتشر کرده،‌ به خاطر محرمانه‌بودن آن شکایت می‌کنند. خبرگزاری فارس دیروز همین رویه را درباره پرسپولیس در پیش گرفت. البته قرارداد بشار رسن به اندازه دیاباته نجومی نبود، اما بازهم بندهای جالبی را در خود جای داده بود که باعث افزایش چشمگیر قراردادش می‌شد. به‌عنوان مثال در یکی از بندهای قرارداد ٣٠٠‌هزار دلاری بشار رسن آمده: «بازیکن مستحق دریافت ٥٠‌هزار دلار پاداش خواهد بود؛ چنانچه در ٥٠‌درصد از بازی‌های لیگ‌برتر در فهرست ١٨نفره قرار بگیرد.» یا در بند دیگری آمده است: «درصورتی که ٤٠‌درصد از مسابقات لیگ‌برتر در فهرست ١٤نفره باشد، ٥٠‌هزار دلار پاداش دریافت می‌کند.» چنین بندهایی قرارداد رسن را تا حدود ١٠‌میلیارد تومان در لیگ نوزدهم افزایش می‌دهد.

چرا فقط استقلال و پرسپولیس؟

سوالی که بعد از افشای قرارداد بشار رسن و شیخ دیاباته به‌عنوان ستاره‌های این فصل سرخابی‌های پایتخت به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا فقط باید درباره بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس افشاگری صورت بگیرد؟ دیاباته که هم‌اکنون آقای گل لیگ‌برتر است و بشار رسن نیز جزو بازیکنان تأثیرگذار سرخپوشان در چند فصل اخیر بوده؛ پس اینکه این دو بازیکن جزو گران‌قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال ایران باشند، خیلی هم عجیب نیست. شاید بهتر باشد رسانه‌ها برای افشاگری سراغ قرارداد بازیکنان تیم‌های دیگر هم بروند؛ مثلا اینکه استنلی کی‌روش، مهاجم برزیلی سپاهان قراردادش چقدر بوده که در این فصل حتی جزو مدعیان آقای گلی هم قرار نگرفته است. بعید نیست طی روزهای آینده بار دیگر شاهد انتشار قرارداد یکی دیگر از بازیکنان خارجی تیم‌های استقلال و پرسپولیس باشیم. هنوز گزینه‌هایی مثل اوساگونا، رادوشوویچ و هروه میلیچ باقی مانده‌اند.

ورود خارجی جدید ممنوع!

جالب اینجاست حتی قبل از این افشاگری‌ها، وزارت ورزش طبق دستورالعملی که به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ابلاغ کرده، سرخابی‌ها برای لیگ بیستم حق جذب بازیکن خارجی جدید ندارند. البته مجوز به این دو باشگاه داده که بازیکنان خارجی فعلی خود را حفظ کنند، اما به گفته علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش بحث ممنوعیت جذب بازیکن خارجی کاملا جدی است و بدون ‌شک برای فصل جدید اجرا خواهد شد. بازهم موضوع تبعیض مطرح شده و هواداران استقلال و پرسپولیس اعتقاد دارند این عادلانه نیست که از میان ١٦ تیم لیگ‌برتری، فقط سرخابی‌ها حق جذب بازیکن خارجی را نداشته باشند. البته استدلال وزارت ورزش هم برای این تصمیم آنجاست که جلوی بازشدن پرونده جدید برای استقلال و پرسپولیس در فیفا را بگیرد تا بلکه تا یکی، دوسال آینده پرونده این دو باشگاه در کمیته انضباطی فیفا پاک شود.

سرخابی‌ها بدون خارجی در لیگ بیستم؟

با وجود اینکه پرسپولیس با سه بازیکن خارجی و استقلال با دو بازیکن خارجی فصل را به پایان می‌برند، اما این امکان وجود دارد که در لیگ بیستم شاید برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران، سرخابی‌ها بدون حتی یک بازیکن خارجی به مصاف رقبا بروند. در طی سال‌های اخیر همواره استقلال و پرسپولیس از ظرفیت بازیکنان خارجی استفاده کردند که اکثر اوقات هم البته برای آنها نتایج خوشایندی چه از نظر فنی و چه مالی نداشته است. با روندی که رسانه‌ها در افشاگری علیه خارجی‌های استقلال و پرسپولیس در پیش گرفتند و هجمه‌هایی که بعد از روشدن آپشن‌های قرارداد این بازیکنان به وجود آمده، بعید نیست ٥ خارجی فعلی سرخابی‌ها در پایان فصل مسیر جدایی را در پیش بگیرند و دیگر به ایران بازنگردند. این اتفاق یعنی استقلال و پرسپولیس بعد از سال‌های زیادی بدون خارجی پای به لیگ بیستم می‌گذارند.

معمای نسخه ایرانیزه پایتخت‌نشین‌ها

طرح ممنوعیت جذب بازیکن خارجی برای استقلال و پرسپولیس موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان این طرح اعتقاد دارند با پولی که هزینه جذب یک بازیکن خارجی می‌شود، می‌توان چند بازیکن باکیفیت داخلی خرید که حتی عملکرد بهتری از ستاره‌های خارجی داشته باشند. از سویی، فضا برای استفاده از بازیکنان جوان باز خواهد شد و سرمایه باشگاه هم هدر نمی‌رود و بدهی‌های انباشته کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مخالفان این طرح معتقدند نباید این محدودیت را فقط برای استقلال و پرسپولیس قایل شد، چون تیم‌های دیگر با استفاده از ظرفیت بازیکنان خارجی می‌توانند عملکرد بهتری در لیگ ایران و لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند. شاید منطقی‌ترین تحلیل‌ها این بوده که باید در روش جذب بازیکنان خارجی تغییراتی ایجاد شود، اما مسئولان وزارت ورزش که می‌دانند بارها چنین شعارهایی از سوی مدیران استقلال و پرسپولیس داده شده، تا این لحظه روی ممنوعیت جذب بازیکن خارجی پافشاری کرده‌اند. با این حال، بعد از شروع فصل نقل و انتقالات بعید نیست که هواداران سرخابی مدیران دو باشگاه و مسئولان وزارت ورزش را برای جذب بازیکنان خارجی برای پرکردن نقاط ضعف تیم خود تحت‌فشار قرار دهند و این محدودیت را بار دیگر لغو کنند. به ‌هرحال هیچ‌کس نمی‌داند نسخه ایرانیزه کامل استقلال و پرسپولیس که احتمالا حتی مربیان خارجی را هم روی نیمکت خود برای لیگ بیستم نمی‌بینند، چه سرنوشتی خواهد داشت.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه