ارسال به دیگران پرینت

مشکلات ورود زنان به ورزشگاه | ماجرای درخواست‌های متفاوت از رئیس‌جمهور

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران، در حال تجربه‌کردن معضلات ریزو‌درشت زیادی است؛ کسی که در وعده‌های انتخاباتی خود خبر داده بود به‌زودی مشکلات را حل می‌کند و در گزارش‌های منظم دوره‌ای، خبر از پیشرفت در حل‌وفصل مشکلات ایران می‌داد، آن‌قدر درگیر مشکل شد که شاید خوش‌‌بین‌ترین مشاورش نیز تصور آن را نمی‌کرد؛ از غافلگیری در عرصه بین‌المللی، خروج دونالد ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها تا فضای ملتهب سیاست داخلی.

مشکلات ورود زنان به ورزشگاه | ماجرای درخواست‌های متفاوت از رئیس‌جمهور

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران، در حال تجربه‌کردن معضلات ریزو‌درشت زیادی است؛ کسی که در وعده‌های انتخاباتی خود خبر داده بود به‌زودی مشکلات را حل می‌کند و در گزارش‌های منظم دوره‌ای، خبر از پیشرفت در حل‌وفصل مشکلات ایران می‌داد، آن‌قدر درگیر مشکل شد که شاید خوش‌‌بین‌ترین مشاورش نیز تصور آن را نمی‌کرد؛ از غافلگیری در عرصه بین‌المللی، خروج دونالد ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها تا فضای ملتهب سیاست داخلی.

 فارغ از سال‌های نخست ریاست‌جمهوری‌اش، اما حسن روحانی همیشه با رخدادهای پیچیده‌ای روبه‌رو شده (غالبا غیرمترقبه) که بیشتر انرژی خود، دولت و اعضای کابینه‌اش را گرفته است. اگر به مشکلات اجتماعی و اقتصادی همین روزهای ایران نگاهی انداخته شود، شاید دیگر خنده‌دار به نظر برسد که از حسن روحانی خواسته شود به مشکلات ‌به‌وجودآمده در حوزه فوتبال هم ورود کند! با‌این‌حال چنین فعلی جاری شده و همین روز گذشته محمود اسلامیان، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، از حسن روحانی خواسته برای حل‌وفصل مشکلات موجود در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ورود کند. اسلامیان می‌گوید: «اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به صلاح کشور است. ما به نقطه خاصی رسیدیم و انتظار من از دولت و شخص رئیس‌جمهور این است که به این مسئله ورود کنند. الان در جامعه به‌دلیل یک‌سری سوءتدبیرها، مشکلات اقتصادی داریم و یک فوتبال است که عده زیادی به آن دلخوش هستند و نباید آن را با مشکل مواجه کنیم؛ آن‌هم به‌خاطر سوءتدبیر و اصراری که بگوییم 208 عضو فیفا اشتباه می‌کنند و ما درست عمل می‌کنیم. این مسئله در حد رئیس‌جمهور است. ایشان باید ورود کند و تصمیمی گرفته شود که خدای نا‌کرده آسیبی به ورزش کشور وارد نشود». بحث هم کاملا مشخص است؛ بی‌مبالاتی در امر مدیریتی فدراسیون فوتبال در هشت سال گذشته، کار را به جایی رسانده که فیفا می‌گوید تا اساسنامه درست نشود، فدراسیون نمی‌تواند انتخاباتش را برگزار کند. از همه بدتر اینکه فیفا زمان مشخصی را قرار داده تا این معضل حل شود؛ وگرنه فوتبال تعلیق و کمیته انتقالی تشکیل می‌شود. دولت نمی‌خواهد فدراسیون فوتبال «نهاد مستقل» باشد و می‌خواهد مثل سایر فدراسیون‌ها، نهاد عمومی تلقی شود؛ ولی فیفا پایش را در یک کفش کرده که دیگر باید دولت ایران بی‌خیال دخالت در امور فدراسیون فوتبال شود. حالا که مدیریت خود فوتبال توانی برای حل‌وفصل این مشکل (درست مثل سال‌های اخیر) ندارد، دست به دامان رئیس‌جمهور شده‌اند تا مگر با رایزنی بشود چنین مشکلی را حل کرد؛ هرچند هنوز هم با وجود مشکلات بسیار، مطرح‌شدن چنین درخواستی خنده‌دار به نظر می‌رسد.

‌البته این اولین‌بار نیست که فوتبالی‌ها از حسن روحانی درخواست کمک می‌کنند؛ در چند سال گذشته، بارها پای حسن روحانی به فوتبال کشیده شده و بعضا برایش حاشیه‌هایی هم در پی داشته است؛ چه آن زمان که با پوشیدن پیراهن تیم ملی روی صندلی راحتی خود بازی ایران را از طریق تلویزیون دنبال می‌کرد و چه زمانی که متهم شد مشکلات پرسپولیس را حل‌وفصل می‌کند و بی‌خیال دیگر تیم مطرح پایتخت است. البته همیشه هم درخواست‌ها از سوی مسئولان یا بازیکنان فوتبال نبوده؛ چرا‌که برای مثال می‌شود به اتفاق بهمن ۱۳۹۴ رجوع کرد که هواداران تیم ملی به صفحه اینستاگرام ریاست‌جمهوری ریختند و از او تقاضای حفظ کی‌روش را کردند! در واقع آن روز در‌حالی‌که صفحه حسن روحانی پستی درباره آبیاری مدرن در دو سال و نیم گذاشته بود، کامنت‌هایش درباره تیم ملی فوتبال بود. آن روزها کارلوس کی‌روش اعلام کرده بود برای جلوگیری از فشار به فدراسیون فوتبال، از سرمربیگری تیم ملی استعفا می‌دهد و آن مسئله باعث شد فوتبال‌دوستان با هجوم به صفحه رئیس‌جمهور، خواهان ورود او به این بحث و ماندن کی‌روش شوند.

‌لطفا  پول  بده!

بخش اعظم درخواست‌ها از حسن روحانی در فوتبال، مربوط به مسائل مالی است. در واقع به‌دنبال مدیریت ضعیف فوتبال در عرصه باشگاهی و صد ‌البته فدراسیون فوتبال، تقاضای کمک مالی زیادی از رئیس‌جمهوری شده است. در زیر به چند نمونه نشانه خروار اشاره می‌شود که هر بار به طریقی پای حسن روحانی به میان کشیده شده است؛ برای مثال، خرداد 1396 علی پروین پس از حضور در باشگاه پرسپولیس، مصاحبه‌ای می‌کند و می‌گوید: «رئیس‌جمهور باید به 16 تیم لیگ برتری کمک کند. چه اشکالی دارد 500 میلیارد برای این 16 تیم بگذارند؟ به باشگاهی که بعد از چند سال به‌عنوان یک تیم ایرانی به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رفته، باید کمک شود. باید نظام و وزارت ورزش به باشگاه‌ها کمک کنند». آذر همان سال هم کارلوس کی‌روش که سرمربی وقت تیم ملی بود، پرده از اتفاق جالبی برداشت؛ او بعد از مراسم قرعه‌کشی جام‌ جهانی در جمع نمایندگان رسانه‌های ایرانی، در‌حالی‌که تأکید می‌کرد از طرف فدراسیون به او نامه زده شده که درباره مسائل غیرفنی صحبت نکند، گفت: «نمی‌دانم چه مسائلی تکنیکال است و چه مسائلی تکنیکال نیست. سعی کردم از فدراسیون بپرسم تفاوت مسائل فنی با غیرفنی چه چیزی است. آماده‌سازی برای جام ‌جهانی فنی است یا غیر‌فنی؟ اگر حرفی بزنم که برای آماده‌‌سازی احتیاج به حمایت مالی‌ داریم، مشکل خواهم داشت؛ اما روز بعد رئیس فدراسیون فوتبال از من درخواست می‌کند از معاون محترم رئیس‌جمهور درخواست کمک مالی کنم. در‌عین‌حال نمی‌دانم صحبت کنم یا نکنم». نزدیک به یک سال بعد از آن صحبت‌ها و کمی پیش از شروع جام ملت‌های آسیا، این‌بار نوبت به مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع ملی‌پوش، رسید تا در گفت‌وگو با ایسنا، از حسن روحانی درخواست کمک برای تیم ملی کند؛ «همه تیم‌های این قاره در تلاش هستند تا خود را آماده کنند و دولت آنها نیز در این راه به آنها کمک خواهد کرد. تیم ما نیز باید حمایت شود. از آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور درخواست دارم، وزیر ورزش، فدراسیون فوتبال و سایر افرادی که از مدیران ارشد نظام هستند، ان‌شاءالله به تیم ملی کمک کنند؛ زیرا این تیم آبروی ایران است و مردم دلخوشی‌شان این فوتبال است. در جام جهانی چه می‌باختیم و چه می‌بردیم، مردم خوشحال می‌شدند. به‌هر‌حال باید خیلی خوب کار کنیم تا آبرو و غیرت این مملکت را حفظ کنیم. باید برای ایران بجنگیم تا مایه دلخوشی مردم را ایجاد کنیم. این تیم اگر حمایت شود، بازیکن‌ها انگیزه می‌گیرند و با خود می‌گویند که حداقل کسانی هستند که به فکر ما هستند. این روال ادامه داشته باشد، دل مردم هم شاد می‌شود. ما در زمین تلاشمان را می‌کنیم تا خوب نتیجه بگیریم و امیدواریم کسانی هم که کاری از دستشان برمی‌آید، کاری برای تیم ملی انجام دهند». البته که بخش زیادی از این مشکلات متوجه خود حسن روحانی هم بود؛ او و وزارت ورزشش بارها خبر از خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت دادند، ولی هرگز چنین وعده‌ای عملی نشد تا همچنان این دو تیم دولتی بمانند و از جیب دولت ارتزاق کنند. درباره فدراسیون فوتبال و مدیریت آن نیز که به نظر نمی‌رسد جایی برای توضیح‌دادن باقی مانده باشد!

زنان   را   راه  بده!

دیگر درخواست زیادی که از حسن روحانی در فوتبال شده، مربوط به حل‌وفصل‌کردن مشکلات ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران است؛ این موضوع چندین‌بار از سوی مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی، در دیدار رئیس‌جمهوری با اعضای تیم ملی مطرح شده است. مسعود به‌جای درخواست کمک مالی به تیم ملی، هر یکی، دو باری که با حسن روحانی دیدار داشته، از او خواسته زمینه ورود زنان به ورزشگاه هموار شود. عادل فردوسی‌پور نیز دیگر چهره‌ای است که درخواست مشابهی داشته است. او در ضیافت شام ریاست‌جمهوری در صحبت‌های کوتاهی از روحانی درخواست کرده بود زمینه ورود زنان به ورزشگاه مهیا شود. مهم‌ترین فرد در این رابطه اما جانی اینفانیتو، رئیس کنونی فیفاست. او که برای تماشای دربی تهران به ایران دعوت شده بود، شرط آمدنش را دیدار با حسن روحانی گذاشت؛ دیداری که در نهایت در فرودگاه انجام شد و رئیس فیفا از حسن روحانی خواست زمینه ورود زنان به ورزشگاه فراهم شود.

این درخواست اگرچه به شکل محدود، اما بالاخره رخ داد و زنان ایرانی بعد از نزدیک به 40 سال توانستند برای دیدار ایران – کامبوج، در مرحله انتخابی جام جهانی، با خرید بلیت راهی ورزشگاه آزادی شوند. البته گرفتن موافقت نهادهای مختلف برای ورود زنان به ورزشگاه، انرژی زیادی می‌طلبید، ولی به‌هررو به‌گونه‌ای ناقص این درخواست عملی شد.

از   روابط  دیپلماتیک  استفاده  کن!

این مورد هم باز شاید عجیب باشد، ولی به‌هر‌حال امری واقعی است. آذر 1396 حسن روحانی از روابط دیپلماتیک خود برای حل‌کردن مشکل مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس استفاده کرد؛ آن زمان پرسپولیس درگیر مسئله پرونده مهدی طارمی در فیفا و شکایت باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه بود که آن شکایت دردسرهای زیادی برای این باشگاه ایجاد کرده بود و علاوه بر محرومیت از دو پنجره نقل‌و‌انتقالاتی، مبلغ سنگینی هم باید به‌عنوان جریمه پرداخت می‌کرد. این مشکلات در‌حالی‌که می‌رفت برای پرسپولیس گران تمام شود، با ورود مسئولان کشور و وساطت حسن روحانی در ملاقات با همتایان ترکیه‌ای، یک‌باره تغییرات مثبتی ایجاد شد و با ورود اردوغان به ماجرا و توصیه اکید به باشگاه ترکیه‌ای برای تعامل با پرسپولیس، تا حد زیادی مشکل برطرف شد. با وجود محرومیت پرسپولیس از سوی فیفا، باشگاه ترکیه‌ای شکایتش را پس گرفت تا پرسپولیس مجبور به پرداخت جریمه مالی سرسام‌آور نشود. شبیه این اتفاق البته 24 سال قبل و پس از انتقال علی دایی به آرمینیا بیله‌فلد آلمان رخ داده بود؛ جایی که باشگاه السد قطر از باشگاه پرسپولیس به دلیل این انتقال شکایت کرد و باعث محکومیت این باشگاه در زمان مدیریت امیر عابدینی شد. در این شکایت، فیفا پرسپولیس را محکوم به پرداخت یک میلیون دلار غرامت به باشگاه السد قطر کرد که پرداخت آن در توان باشگاه نبود و می‌رفت منجر به محرومیت این باشگاه شود و نگرانی زیادی در دل هواداران تیم ایجاد کرد. در همان دوران بود که سران سیاسی کشورمان در روابط دیپلماتیک با کشور قطر بودند و در رفت‌و‌آمد آنها، بحث مشکل پرسپولیس با السد قطر هم پیش کشیده شد. در نهایت پس از رایزنی محمد خاتمی (رئیس‌جمهور وقت) با امیر قطر، باشگاه قطری شکایتش را از باشگاه پرسپولیس پس گرفت تا سرخ‌پوشان به سلامت از این مشکل عبور کنند.

با وزیرت صحبت کن!

داستان پرسپولیسی‌بودن مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش کنونی هم دردسرهای زیادی برای حسن روحانی داشته است. اگرچه سلطانی‌فر بارها به این موضوع اشاره کرده که هرگز تفاوتی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس قائل نشده و هر دو را به یک چشم دیده، ولی هواداران، مربیان، مسئولان و پیش‌کسوتان استقلال، چنین موضوعی را قبول نمی‌کنند و همواره از رئیس‌جهمور درخواست دارند با صحبت‌کردن با وزیر ورزش، به او تلنگری بزند. آذر سال گذشته جواد قراب، عضو پیشین هیئت‌مدیره استقلال، در گفت‌وگو با مهر، چنین موضوعی را عنوان کرد و گفت: «در اولین برخوردی که با وزیر ورزش داشتم، خودش به شخص من گفت عاشقانه پرسپولیس را دوست دارم. من مشکلی با اینکه او پرسپولیس را دوست دارد، ندارم؛ مشکل من و امثال من این است حالا که مسئولیت دارد، باید به دو تیم به یک چشم نگاه کند. چطور می‌شود پرسپولیس سال‌هاست هیچ مشکلی ندارد، اما در همه سال‌های وزارت آقای سلطانی‌فر، همیشه استقلال کانون مشکلات و حاشیه بوده است؟ من امروز به‌عنوان یک مو‌سپید‌کرده باشگاه استقلال، دست‌به‌دامان رئیس‌جمهور محترم می‌شوم و از او می‌خواهم به موضوع این باشگاه ورود کند و به سلطانی‌فر دستور بدهدبه وضعیت ما با 20، 30 میلیون هوادار رسیدگی کند».

فوتبال   را   برگزار   نکن!

درخواست از رئیس‌جمهور برای ورود به اساسنامه فدراسیون فوتبال، تنها درخواست سال جاری فوتبالی‌ها از حسن روحانی نیست؛ اردیبهشت همین سال، سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد، از رئیس‌جمهور خواسته بود به‌دلیل ویروس کرونا، مانع برگزاری رقابت‌های لیگ شود. او در‌این‌باره گفته بود: «روزی که کسی جرئت نداشت درخواست تعطیلی لیگ برتر را بدهد، من از رئیس‌جمهور درخواست تعطیلی لیگ را داشتم و برخلاف خیلی از مدیر‌ها که در طول یک هفته حرف خود را تغییر می‌دهند، من این‌گونه نیستم و باز هم می‌گویم اولویت اول و آخر من، سلامتی مردم، هواداران، بازیکنان، کادر فنی و عوامل باشگاهم است».

حالا که خیلی مختصر به تعدادی از درخواست‌های فوتبالی‌ها از حسن روحانی اشاره شد، به نظر می‌رسد او نه‌تنها باید مشکلات مرتبط با سیاست داخلی و خارجی، وضعیت معیشت مردم و بحران‌های اقتصادی را حل‌وفصل کند، بلکه باید کفشی آهنی پا کرده و برای فوتبالی‌ها خیلی ویژه‌تر، رئیس‌جمهور باشد!

منبع: شرق

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه