ارسال به دیگران پرینت

نگاه چپ رئیس به سرمربی کشتی آزاد

دبیر در سر دوراهی

بحث بررسی و تدوین چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی در حالی این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی ورزش اول کشور تبدیل شده که حالا شکلی جنجالی به خود گرفته است.

دبیر در سر دوراهی

شرق-  بحث بررسی و تدوین چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی در حالی این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی ورزش اول کشور تبدیل شده که حالا شکلی جنجالی به خود گرفته است. دلیل همه این جنجال‌ها محدودشدن اختیارات سرمربیان تیم‌های ملی در انتخاب نفرات است که آنها را مقابل فدراسیون قرار داده است. تقابلی که بیشتر از همه بین علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی آزاد ایجاد شده است. هفته گذشته بود که دبیر از سرمربیان دو تیم خواست تا در جلسه‌‌ای در مورد چرخه جدید رقابت‌های انتخابی با هم گفت‌وگو کنند. این جلسه اما در شرایطی برگزار شد که خروجی مشخصی نداشت. چراکه محمد بنا، سرمربی تیم ملی فرنگی غایب آن بود و محمدی هم در اعتراض به طرح ارائه‌شده به حالت قهر، جمع را ترک کرد. البته با توجه به شناختی که اهالی کشتی و علاقه‌مندان به این رشته از سرمربیان تیم‌های آزاد و فرنگی داشتند، پیش‌بینی می‌شد که کار به اینجا بکشد. بی‌شک محمد بنا جزء مربیان نامدار تاریخ ورزش ایران است اما او شیوه خاص خود را در انتخاب تیمش داشته و هیچ‌وقت حاضر به اجرای قانون انتخابی نشده است. با توجه به این موضوع انتظار می‌رفت که او در نشست شرکت نکند.

غلامرضا محمدی هم همیشه تأکید داشته اساسا موافق برگزاری مسابقه انتخابی تیم ملی بوده است، اما آن چیزی که باعث شده بین او و آقای رئیس چالش به وجود آید، اختلاف فکری آنهاست که کارکردن را برای دو طرف سخت کرده است. اگرچه محمدی بعد ار رسانه‌‌ای‌شدن نشست پرحرف‌وحدیثش با دبیر مدعی شد که تنها بر سر یک‌سری مسائل جزئی با این چرخه مخالف است اما صحبت‌های تند دیروز دبیر نشان داد که واقعا دعوا بین و او محمدی بالا گرفته است. به نظر می‌رسد جدای از برخوردی که محمدی در جلسه با رئیس فدراسیون داشته، مصاحبه او با برنامه دایره طلایی که روز شنبه هفته جاری انجام شد هم به شدت باعث دلخوری دبیر شده است.

قهرمان المپیک 2000 سیدنی دیروز در نشستی خبری که با اصحاب رسانه داشت، با صراحت هر‌چه‌تمام‌تر به محمدی اولتیماتوم داد و گفت اگر حاضر به تمکین از قوانین تیم‌های ملی نشود، او را از کار برکنار خواهد کرد. دبیر گفت: «حتما هر کاری که سروصدای زیاد داشته باشد، کار خوبی است. از مربی تیم ملی گله‌مند هستیم. تعارفی هم ندارم و باید حتما جوابگو باشد. یکی از مربیان اصلا به این برنامه گوش نداد، اما بعد رفت شلوغ‌بازی راه انداخت، حتی اگر می‌خواهد برود تلویزیون صحبت کند، باید با مدیر تیم ملی هماهنگ کند. از دست سرمربی کشتی آزاد ناراحتم و اگر ادامه بدهد با او قطع همکاری می‌کنم. وقتی سیستم داریم باید همه چیز سر جای خودش باشد. در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته چه کسی این همه جلسه با خبرنگار و کارشناس گذاشته است؟ ما می‌خواهیم اگر حق کشتی‌گیری خورده شد، بتواند شکایت کند و هر کس ازجمله من اگر مقصر بودیم، در دادگاه پاسخ‌گو باشیم. حق خیلی‌ها در تاریخ کشتی ما خورده شده و می‌خواهیم روشی قانونی اجرا کنیم تا دیگر حقی از کسی ضایع نشود. اگر قرار است یکی به این چرخه انتقاد کند، خودم هستم چراکه مدام باید کشتی‌گیران را به تورنمنت بفرستیم. اما به نفع کشتی است و من آن را قبول کردم. فشار مالی آن روی من است اما اشکال ندارد و قطعا در درازمدت کشتی ما را تکان خواهد داد».

روزی که علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی شد، می‌شد حدس زد به خاطر اختلافی که با کادر فنی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی دارد، به مشکل بخورد و نتواند کار را با آنها ادامه بدهد. محمدی و بنا هر دو بعد از استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی، حکم سرمربیگری تیم‌های آزاد و فرنگی را گرفتند. این حکم را حمید بنی تمیم، سرپرست موقت فدراسیون به آنها داد که گفته می‌شود با نظر مستقیم شخص وزیر ورزش و جوانان بوده است. دبیر دیروز مستقیما به این موضوع هم اشاره کرد و گفت که محمدی و بنا انتخاب‌های او نبودند اما به خاطر درپیش‌بودن المپیک حکم آنها را تمدید کرده است.

عضو پیشین شورای شهر تهران البته در مورد محمد بنا قدری انعطاف به خرج داد و دوستانه‌تر از او حرف زد: «چرخه انتخابی همان تفکرات مربیان ماست اما ما آن را تبدیل به قانون کردیم. من بنا را خیلی قبول دارم و انتخاب‌های او با درایت بوده است. این چرخه هم شباهت زیادی به همان شیوه بنا دارد اما ما سعی کردیم با کمک همه کارشناسان چرخه انتخابی را قانون‌مند و عادلانه کنیم تا دیگر کسی نگوید حق ما خورده شده است. بنا و محمدی انتخاب‌های من نبودند و وقتی آمدم بر سر کار بودند و من هم حکمشان را تا المپیک زدم. البته هر دو را مخصوصا آقای بنا را قبول دارم». او حتی غیبت بنا در جلسه را هم این‌گونه توجیه کرد: «بنا واقعا مشکل شخصی داشت که نتوانست در جلسه حاضر شود».این در حالی است که بنا چند روز پیش پستی معنادار در صفحه شخصی خود منتشر کرد که باعث شد بحث استعفای او نیز بر سر زبان‌ها بیفتد. آقای خاص کشتی ایران در حالی مدت‌هاست به خانه کشتی نرفته که در این پست نوشت: «آمدن دلیل می‌خواهد، ماندن بهانه و رفتن هیچ‌کدام». بنا دو روز پیش نشستی خصوصی با دبیر داشت تا درخصوص تدوین چرخه انتخابی با هم بحث و گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود حمید سوریان، نابغه کشتی فرنگی ایران که در حال حاضر نایب‌رئیس فدراسیون کشتی است و رابطه بسیار نزدیکی با محمد بنا دارد، او را مجاب کرده تا در این جلسه حاضر شود. بنا در اظهارنظری کوتاه درخصوص مفاد جلسه‌اش با دبیر گفت: «متأسفانه برعکس صحبت‌هایی که انجام می‌شود، ما در دو سال گذشته هم انتخابی تیم ملی را به صورت چرخه انجام دادیم و چرخه امروز هم یک‌چیزی شبیه همان چیزی است که من در سال‌های گذشته انجام می‌دادم. هم یک‌سری نواقص دارد و در بعضی موارد از چرخه قبلی کامل‌تر هم هست. این موضوع قابل بحث و بررسی است و ما در جلسه بعدی که با دبیر و سوریان داریم، ان‌شاءالله به نتیجه‌گیری بهتری می‌رسیم».

اگرچه خیلی‌ها احتمال نماندن بنا در تیم ملی فرنگی را بیشتر از ماندنش می‌دانند اما این احتمال را هم باید داد که وجود سوریان شاید بتواند باعث تغییر رویه او شود و تمام معادلات را بر هم زند. با توجه به صحبت‌های روز گذشته دبیر بعید به نظر می‌رسد که حداقل محمدی بتواند در فاصله یک‌سال‌ونیم باقی‌مانده تا المپیک 2021 توکیو تاب بیاورد و با فدراسیون دبیر همکاری کند. البته اگر تا آن زمان المپیکی برگزار شود. چراکه میزبان این بازی‌ها به دلیل روند رو به رشد کرونا و اوضاع نامناسب ژاپن از برگزاری این المپیک در سال آینده هم ابراز نگرانی کرده است.محمدی فعلا سکوت کرده و هیچ موضعی در مقابل نشست خبری دیروز دبیر نداشته است. به‌خصوص اینکه دبیر گفته دیگر جلسه‌‌ای با سرمربی آزاد درخصوص بحث چرخه نخواهد داشت. او در واکنش به اینکه آیا جلسات با غلامرضا محمدی ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: «در آزاد سلسله‌مراتب و مدیر تیم‌های ملی داریم. کادر فنی نظراتش را می‌گوید و آقای کاوه مدیر تیم‌های ملی به ما انتقال می‌دهد. در فرنگی مدیر نداریم و خودم با بنا به جلسه رفتم». سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بی‌شک در شرایط سختی قرار گرفته و دو راه بیشتر پیش‌رو ندارد. راه اول اینکه به هر قیمتی که شده تا بازی‌های المپیک سال آینده تحمل کند و نگذارد خاطره تلخ المپیک 2012 لندن برای او دوباره تکرار شود. محمدی پیش از این در حالی سرمربیگری تیم ملی آزاد را بر عهده داشت که با انتخاب رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون کشتی این مسئولیت از او گرفته شد و رؤیای حضور در المپیک لندن را از دست داد. راه دوم محمدی هم این است که سودای المپیک و عطای سرمربیگری در این آوردگاه بزرگ را به لقایش ببخشد و استعفا دهد. بدون شک غلامرضا محمدی یکی از مربیان جوان و سازنده کشتی آزاد ایران بوده که توانایی‌هایش بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به اعتقاد خیلی‌ها بهتر است او به قانون مذکور تمکین کند تا حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی دنیا یعنی المپیک را که مهم‌ترین آرزوی هر ورزشکار و مربی‌ای است تجربه کند تا کارنامه افتخاراتش با عزت و پرافتخار باقی بماند. محمدی این را هم خوب می‌داند که خیلی‌ها آماده هستند تا جایش را در تیم ملی کشتی آزاد بگیرند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه