ارسال به دیگران پرینت

میزان قرارداد بازیکنان و مربیان جزو سوژه‌های اصلی رسانه‌ها بوده است

دو مدیر سابق لیگ برتری چارچوب‌های تعیین دستمزد روسای باشگاه‌ها را بیان کردند

میزان قرارداد بازیکنان و مربیان جزو سوژه‌های اصلی رسانه‌ها  بوده است

از زمانی که فوتبال در ایران شکل حرفه‌ای به خود گرفت و در عرصه باشگاهی با نام لیگ برتر به کار خود ادامه داد، همواره بحث دستمزد و میزان قرارداد بازیکنان و مربیان جزو سوژه‌های اصلی رسانه‌ها بوده و هر ‌سال چه به صورت گمانه‌زنی و چه واقعی حاشیه‌هایی را هم به وجود آورده است. این حساسیت در مقطعی به اوج رسید و حتی پای سقف قرارداد وسط آمد که البته پروژه موفقی نبود. حالا چند روزی است که بحث حقوق مدیران عامل لیگ‌ برتری داغ شده؛ موضوعی که اعداد و ارقام زیادی را وسط کشیده است. برخی از حقوق ١٥ میلیونی انتقاد می‌کنند،‌ اما یک مدیر فوتبالی می‌گوید چند‌ سال قبل یکی از مدیران عامل لیگ برتری ٧٠‌میلیون حقوق ماهیانه داشته است!

حقوق مدیران استقلال ١٥ تا ٢٥ میلیون

ماجرا از جایی آغاز شد که نامه‌ای از باشگاه استقلال به بیرون درز کرد و محتوای آن درخواست حقوق ١٥ میلیونی از سوی احمد سعادتمند به‌عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه بود. سعادتمند خیلی زود به این نامه واکنش نشان داد و اعلام کرد حقوق درخواستی او از مدیرعامل قبلی ١٠‌میلیون تومان کمتر است! این یعنی امیرحسین فتحی که تا چند ماه قبل مدیرعاملی استقلال را برعهده داشت، ٢٥‌میلیون در ماه دریافتی داشته است. این مبالغ با تعجب هواداران و رسانه‌ها همراه بود؛‌ اگرچه از نظر خود این افراد خیلی هم اعداد عجیبی نبود.

دستمزد متفاوت در باشگاه‌های خصوصی و دولتی

در باشگاه‌های خصوصی شرایط پرداخت دستمزد به مدیران عامل متفاوت است. هر فردی که در این باشگاه‌ها به‌عنوان مدیرعامل برگزیده می‌شود، طبق توافق با مالک باشگاه قرارداد سالیانه‌ای را امضا می‌کند و همراه با بازیکنان و مربیان به صورت‌ درصدی دریافتی دارد. از سوی دیگر در برخی از باشگاه‌های دولتی شاهد هستیم که مدیران عامل از بخش دیگری به آن باشگاه مأمور شده‌اند و در حقوق آنها به جز اضافه کاری به خاطر مأموریت تغییری ایجاد نمی‌شود. این اتفاق بیشتر در باشگاه‌های نفتی رخ می‌دهد که مدیران را از جنس نفت در رأس باشگاه‌ها قرار می‌دهند و این افراد با همان حقوق قبلی باشگاه را مدیریت می‌کنند. البته برخی افراد مثل سعادتمند در استقلال و انصاری‌فرد که تا چندی پیش مدیرعامل پرسپولیس بود، مأمور دولتی نیستند و به وسیله هیأت‌مدیره انتخاب شدند. حقوق این مدیران با مصوبه هیأت‌مدیره مشخص می‌شود و ربطی به یک فصل فوتبال ندارد.

مدیران ٣٠٠ میلیونی در فوتبال ایران

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه ماشین‌سازی که در چند دهه اخیر با باشگاه‌های مختلفی کار کرده، درباره میزان حقوق مدیران باشگاه‌های لیگ برتری می‌گوید: «مدیران فوتبال اگر شرکت‌شان ثبت تجاری شده باشد طبق قانون تجارت حداقل دستمزدشان ١٥‌میلیون تومان خواهد بود که در حدود ١٠درصد نیز مالیات از آن کسر می‌شود. اما اگر تشکیلات باشگاه متعلق به بخش خصوصی باشد این موضوع توافقی خواهد بود. البته خبر دارم برخی از مدیران برای یک فصل ٣٠٠‌میلیون تومان می‌گیرند.»

او با اشاره به اینکه در برخی از باشگاه‌ها نظیر نفت آبادان و سپاهان مدیران از کارخانه‌ها و شرکت‌های مرتبط به باشگاه مأمور می‌شوند، می‌افزاید: «برخی فکر می‌کنند مدیرعاملی یک کار شیک است که دایم مصاحبه می‌کند؛ در حالی ‌که در این شرایطی که فوتبال دچار مشکلات مالی عدیده است یکی از سخت‌ترین مشاغل است. هیچ‌کدام از اعضای هیأت‌مدیره با بازیکنان، هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، کادر فنی، هواداران و... ارتباط مستقیم ندارند و فشار تمام این مسائل روی دوش مدیرعامل است. نباید انتظار داشته باشیم که جایی که گردش مالی بالایی دارد مدیرعاملش فقیر باشد.»

رضاییان: مدیرعامل نباید به اندازه مربی و بازیکن حقوق بگیرد

مسعود رضاییان که سابقه مدیرعاملی چند باشگاه لیگ برتری همچون فولاد خوزستان، ملوان انزلی و نفت مسجدسلیمان را در کارنامه دارد، برخلاف خیلی از مدیران فوتبالی که در چند روز اخیر اعتقاد داشتند آنها هم نباید کمتر از بازیکنان و مربیان دستمزد داشته باشند، معتقد است مدیران باشگاه‌ها باید در چارچوب مشخصی حقوق خود را مشخص کنند. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من آمار دقیقی از میزان دریافتی مدیران باشگاه‌ها ندارم؛ اگر چه مسائل زیادی در این‌باره شنیدم. حتی سال‌ها پیش که مدیرعامل یک باشگاه بودم، می‌شنیدم که یکی از مدیران باشگاه‌ها ماهیانه ٧٠‌میلیون دریافتی دارد! یعنی برای یک فصل فوتبالی حداقل ٧٠٠‌میلیون می‌گرفت که به اندازه یک بازیکن یا مربی بود. برخی هم آن‌قدر درآمد خود را پایین عنوان می‌کنند که با عقل جور درنمی‌آید.»

او همچنین می‌افزاید: «یک مدیر صنعتی وقتی در بخش صنعت حقوق متعارفی دارد، باید بعد از انتقال به بخش ورزشی هم همان‌قدر حقوق بگیرد؛ مثلا من در فولاد خوزستان که بودم، دقیقا به‌عنوان مدیرعامل باشگاه به همان اندازه دریافتی داشتم که وقتی مدیر آموزش بودم. هیچ وقت هم دوست نداشتم به‌عنوان مدیرعامل خودم را در پاداش بردها دخیل کنم؛ چون وقتی می‌خواستیم برای تیم پاداش خوبی در نظر بگیریم،‌ این شائبه وجود داشت که به خاطر خودمان این کار را می‌کنیم.» مدیرعامل سابق چند باشگاه لیگ برتری ادامه می‌دهد: «در بخش خصوصی دستمزد مدیران به صورت توافقی است؛ مثلا در ملوان من برای یک فصل ٢٥٠‌میلیون قرارداد داشتم، ‌اما وقتی تیم سقوط کرد، خودم خواستم ٦٠‌درصد از قراردادم کسر شود. اگر مدیری که وارد فوتبال می‌شود، نگاهش این باشد که به اندازه سرمربی و بازیکن دریافتی داشته باشد، غلط است. این موضوع مثل این می‌ماند که کارمند بانک هم وقتی فردی در حسابش چند‌ میلیارد پول دارد، پیش خودش بگوید چرا من آن‌قدر حقوق نمی‌گیرم! از نظر من عددی مثل ١٥‌میلیون که مدیران ارشد و خوب بخش تجارت می‌گیرد، برای حقوق فعلی مدیران لیگ برتری مقبول است.»

رضاییان در پایان درا ین‌باره که برخی معتقدند برای جلوگیری از فساد در بخش مدیریت ورزش باید حقوق خوبی برای مدیران در نظر گرفت،‌ می‌گوید: «من این را قبول ندارم. این یک فلسفه غلط است که یک نفر را چاق کنی تا وارد فساد نشود. پولدارشدن که سقفی ندارد، پس هر چقدر بیشتر بخواهیم یک نفر را چاق کنیم، کار بدتر پیش می‌رود. مدیرعامل یک باشگاه باید اولین هدفش مدیریت هزینه‌ها باشد.»

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه