ارسال به دیگران پرینت

حمایت محمود اسلامیان از مربی پرتغالی

آیا محمود اسلامیان که اخیرا بدون توجه به موقعیتش در فدراسیون، از سرمربی پیشین تیم ملی تمام‌قد حمایت کرده، همیشه همین مواضع را داشته است؟

حمایت محمود اسلامیان از مربی پرتغالی

«در روزهایی که بحث بر سر میزان مبالغ دریافتی کارلوس کی‌روش از ایران بالا گرفته و حتی پرونده ما با مربی پرتغالی به دادگاه عالی ورزش رفته است، محمود اسلامیان به‌ طور تمام‌قد از مربی پرتغالی دفاع می‌کند.

این عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال گفته: «به اعتقاد من کی‌روش بزرگواری کرد و هدایت تیم ملی را پذیرفت. جالب است پس از جام ملت‌های آسیا، کی‌روش در کلمبیا دو برابر ایران دستمزد گرفت. من صادقانه می‌گویم که او خدمات زیادی به فوتبال ایران انجام داد. اگر کمی بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، نفراتی مثل ویلموتس، کالدرون و استراماچونی پول‌های زیادی گرفتند اما خدمتی به فوتبال ایران نکردند.»

حالا با ویلموتس که شاهکار خود اسلامیان و شرکا در فدراسیون فوتبال است کاری نداریم اما کالدرون و استراماچونی طی ۶ ماه چه کار باید می‌کردند که نکردند؟ لابد انتظار داشتید آنها هم پرسپولیس و استقلال را به جام‌ جهانی ببرند. نه؟

داستان اسلامیان داستان جالبی است؛ کسی که هرگز به اندازه نقش‌آفرینی‌هایش در تیررس توجه و انتقادات رسانه‌ها نیست. او امروز در حالی این طور جانانه از کی‌روش دفاع می‌کند که یکی از تندترین مصاحبه‌های تاریخ فوتبال ایران علیه مربی پرتغالی، اتفاقا مربوط به‌ خود اسلامیان است.

استاد که بعد از جام‌ جهانی برزیل نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال بود، پس از یک ملاقات با محمود گودرزی (وزیر ورزش وقت و منتقد سرسخت کی‌روش) اظهاراتی عجیب علیه این مربی به زبان آورد. بخشی از مصاحبه اسلامیان در تاریخ ۳۰ فروردین ۹۴ را بخوانید و خودتان در مورد این آدم قضاوت کنید: «شما کارنامه آقای کی‌روش را بررسی کنید تا متوجه خیلی چیزها شوید. ایشان پیش از این که به ایران بیایند، در منچستر، پرتغال، رئال‌ مادرید و یک دوره کوتاه هم در امارات حضور داشته. اما سؤال این است که در کدام تیم موفق بوده است؟ جواب فقط منچستریونایتد است؛ یعنی جایی که همکاری بسیار خوبی با الکس فرگوسن داشت. او هرگز به‌ عنوان سرمربی اتفاق‌های خوبی را رقم نزده است. من به‌ عنوان کسی که مدرک فوق‌ لیسانسم را در رشته مدیریت گرفته‌ام، تحقیقی انجام داده‌ام و متوجه شدم که مشکل آقای کی‌روش این است که به‌ عنوان نفر اول نمی‌تواند با مشکلات تیم کنار بیاید و البته با افراد تعامل کند. از نظر من مقبولیت بین ۲۳ بازیکن و تیم‌ ملی که هنر نیست. دلیلش هم این است که اعضای تیم‌ ملی قاعدتا تابع سرمربی تیم‌شان هستند... من می‌گویم که یک معاون استاندار ممکن است که خیلی خوب وظایفش را انجام دهد اما وقتی استاندار می‌شود، جواب نمی‌دهد دلیلش این است که نتوانسته محیطش را مدیریت کند.»

او کمی قبل‌تر هم، زمانی که هنوز عضو هیأت‌ رئیسه فدراسیون فوتبال نشده بود و یکی از مدیران ارشد مجموعه فولاد مبارکه به‌ حساب می‌آمد، در نامه‌ای به علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال توصیه کرده بود که اگر کی‌روش بر دعوت‌ نکردن مهدی رحمتی و هادی عقیلی اصرار کرد، او را کنار بگذارد. مدافع سینه‌چاک امروز کی‌روش، آن روزها حتی پیشنهاد داده بود چنانچه مرد پرتغالی نخواست سرمربی تیم ملی بماند، از مربیان ایرانی برای جانشینی او استفاده شود. اسلامیان در آن نامه به‌ طور مشخص از امیر قلعه‌نویی به‌ عنوان گزینه‌ای مناسب برای جانشینی کی‌روش نام برده بود.

آن روزها تیم ملی ایران در بدترین شرایط ممکن بود. در راه صعود به جام‌ جهانی، بازی خانگی مقابل ازبکستان را باخته بود و صعودش غیر ممکن به‌ نظر می‌رسید. با وجود آن شرایط دشوار کی‌روش حاضر نشد مقابل رحمتی و عقیلی کوتاه بیاید. ایستادگی او در آن مقطع بساط بازیکن‌سالاری در تیم ملی را برای همیشه جمع کرد. بعدها دوست و دشمن کی‌روش پذیرفتند که یکی از بزرگ‌ترین خدمات او همان تصمیمی بوده که آقای اسلامیان به آن اعتراض کرد.

کمی از خودتان بگویید آقای اسلامیان!

آقای اسلامیان، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال گفته کی‌روش ۲ بار تیم ملی را به جام‌ جهانی برد، در ساخت مجموعه پک، نقش داشت و خدمات زیادی به فوتبال ایران کرد. با این مقدمه نتیجه گرفته پاداشی که به او داده شده، حتی کم بوده و جای بحث ندارد. در این تردیدی نیست که کی‌روش سرمربی بزرگی بود، دستاوردهای قابل‌ توجهی داشت و ممکن است به این زودی‌ها تیم ملی جانشین شایسته‌ای برای او پیدا نکند، اما هیچ‌کدام از اینها دلیل نمی‌شود که از آقای اسلامیان نپرسیم چرا در قرارداد او برای سوم‌ شدن در جام‌ ملت‌ها پاداش تعیین کردید؟ آقای اسلامیان آیا شما نمی‌دانستید که جام ملت‌ها مقام سوم ندارد؟ ایشان در جایی دیگر مجموعه pec را یکی از دستاوردهای کی‌روش خوانده است. اگر این طور است - که ظاهرا هم هست - پس شما و همکارانتان در فدراسیون چه‌ کاره بودید؟ چرا باید با پیشنهاد، اصرار یا پیگیری یک مربی، مجموعه‌ای حیاتی درست شود؟ آیا فدراسیون پنج‌ستاره‌ای که دوست صمیمی شما - مهدی تاج - به آن می‌نازید، همه موفقیت‌ها و دستاوردهایش به یک مربی خارجی وابسته بود؟

فراموش نکنیم تأکید آقای اسلامیان بر محق بودن کی‌روش در ماجرای پاداش‌هایش در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران اخیرا به‌ خاطر همین موضوع از کی‌روش شکایت کرده است. به‌ عبارت ساده‌تر آقای اسلامیان در دعوای میان سرمربی سابق تیم ملی و مجموعه‌ای که خودش عضو هیأت‌رئیسه آن است، طرف اولی را گرفته است!»

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه