ارسال به دیگران پرینت

وقتی تعویق المپیک از هر نظر به ضرر ایرانی‌ها می‌شود؛ از تمرین‌نکردن تا حقوق‌نگرفتن

ورزش در خانه در حد المپیک

تقریبا دوماه از زمانی که تمامی مسابقات و اردوهای ورزشی در ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، می‌گذرد. در این دوماه به خاطر بحرانی‌بودن شرایط ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش اجازه هیچ‌گونه فعالیت ورزشی به صورت جمعی را نداده و طبیعتا این خانه‌نشینی به قیمت از دست‌رفتن آمادگی ورزشکاران تمام شده است. البته خبر خوشحال‌کننده تعویق المپیک توکیو به ‌سال ٢٠٢١ تا استرس برای المپین‌های ایرانی به حداقل برسد، اما به نظر می‌رسد این تأخیر یک‌ساله در برگزاری المپیک حداقل از نظر مالی به سود ورزشکاران ایرانی نباشد.

ورزش در خانه در حد المپیک

حقوق ٢ساله در یک‌سال

از یک‌سال پیش از فرارسیدن موعد برگزاری المپیک توکیو ٢٠٢٠، ستاد عالی بازی‌ها در ایران با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت برای حمایت از ورزشکارانی که کسب سهمیه می‌کنند، حقوق ٥‌میلیون تومانی ماهیانه درنظر بگیرد.

این حقوق قرار بود به هر ورزشکاری که حتی چند روز قبل از المپیک هم سهمیه می‌گرفت، به صورت کامل برای یک‌سال پرداخت شود، حتی وزارت ورزش حقوق ٦ماهه اول را پیش از نوروز ٩٩ به حساب المپیکی‌ها واریز کرد، اما تعویق المپیک این سوال را به وجود آورد در یک‌سالی که تا زمان برگزاری المپیک اضافه‌شده هم، این حقوق پرداخت می‌شود؟ دیروز رئیس کمیته ملی المپیک اعلام کرد توان پرداخت این حقوق بیش از یک‌سال وجود ندارد و ٣٠‌میلیون بعدی مشخص نیست با شروع اردوها پرداخت شود یا اوایل‌سال ١٤٠٠. در واقع ورزشکاران المپیکی به خاطر تعویق المپیک حقوق یک‌ساله را در دو‌سال دریافت می‌کنند.

انتقال تجهیزات ورزشی به خانه ورزشکاران؟

درحالی که دوره قرنطینه و خانه‌نشینی ورزشکاران نسبتا طولانی شده و فعلا هم ویروس کرونا در ایران کنترل نشده، کمیته ملی المپیک پیشنهادی برای حرفه‌ای‌ترشدن تمرینات در خانه ارایه کرده است. براساس طرحی که پیمان فخری، مدیر مرکز نظارت بر تیم‌های ملی ارایه داده، احتمال دارد درصورت عدم صدور مجوز برای برگزاری اردوهای تیم‌های ملی تا چند هفته آینده، مسئولان تصمیم به انتقال تجهیزات حرفه‌ای به خانه ورزشکاران المپیکی کنند. مثلا اینکه برای تکواندوکاران شیاپچانگ، برای کاراته‌کاها تاتامی و برای کشتی‌گیران تشک در خانه‌شان مهیا شود! بازهم برخی دیگر از ورزشکاران مثل المپین‌های دوومیدانی هیچ راهی برای تمرین در منزل ندارند. بعید است چنین طرحی بتواند آمادگی ورزشکاران را به شکل خوبی دربیاورد، چون حتی فضای محدود خانه برخی از ورزشکاران هم جزو نقص‌های دیگر این طرح به حساب می‌آید. موضوع دیگری که برخی از کارشناسان بعد از ارایه این طرح به آن نقد وارد کردند، نبودن مربی بالای سر ورزشکاران است. البته تیم کارشناسی کمیته ملی المپیک اعلام کرده‌اند که ورزشکاران و مربیان باید به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند.

راهکار دوم؛ اردو در شرایط قرنطینه

راهکار دیگری هم برای حفظ آمادگی ملی‌پوشان المپیکی در روزهای کرونایی درنظر گرفته شده که البته نیاز به مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش دارد. در این طرح عنوان شده که ورزشکاران به مکان‌های خاصی همچون آکادمی ملی المپیک انتقال داده شوند و با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی اردوی تیم‌های ملی برگزار شود. در این شرایط اردوی ورزشکاران درحالت قرنطینه است و آنها شاید یکی، دوماه اجازه خروج از محل اردو را نداشته باشند که این هم جزو نقایص این طرح به شمار می‌رود.

نگرانی بابت بودجه ورزش المپیکی

یکی از نگرانی‌هایی که بعد از تعویق المپیک به خاطر شیوع کرونا مطرح شده، موضوع تأمین بودجه است. با توجه به اینکه در یک‌سال اخیر بودجه‌های ویژه‌ای از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به برخی از فدراسیون‌ها و ورزشکاران تخصیص داده شده بود تا خودشان را مهیای حضور قدرتمند در المپیک کنند، تأخیر یک‌ساله المپیک، این هزینه‌ها را ادامه‌دار خواهد کرد. با اینکه دیروز صالحی‌امیری در نشست خبری خود از افزایش ١٠‌درصدی بودجه فدراسیون‌ها خبر داد، اما پرداخت بودجه کامل را منوط به دریافت بودجه کامل از سوی خزانه دولت کرد. نگرانی دیگر هم بابت خرید ارز برای المپیک ٢٠٢١ توکیو بود که با توجه به افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر، کمیته ملی المپیک حالا باید هزینه بیشتری انجام دهد. البته به گفته رئیس کمیته ملی المپیک، ٥٠٠‌هزار دلار ارز قبلا خریداری شده و ٥٠٠‌هزار دلار دیگر باقی مانده که باید به قیمت دولتی خریداری شود.

لغو قرارداد اسپانسر و بلاتکلیفی لباس کاروان

اتفاق ناخوشایند دیگری که به خاطر تعویق المپیک برای کمیته ملی المپیک رخ داده، لغو قرارداد اسپانسر است. با توجه به اینکه اسپانسر کمیته تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک قرارداد مالی امضا کرده بود، با تعویق مسابقات به‌طور اتوماتیک این قرارداد لغو شد. البته صالحی‌امیری از مذاکره دوباره برای تمدید این قرارداد سخن گفته؛ اما شاید به خاطر مشکلات اقتصادی موجود به واسطه شیوع ویروس کرونا اسپانسر قبلی دیگر حاضر نشود تعهدات را مثل گذشته قبول کند. از سوی دیگر، لباس کاروان ایران در المپیک هم هنوز مشخص نشده و با اینکه مراحل نهایی رونمایی از طرح آن سپری می‌شد، کرونا همه چیز را لغو کرد. حالا باید ابتدا طرح با انتخاب کارشناسان از بین ١٦٠ ارسال‌شده نهایی شود و سپس برای تولید این لباس‌ها بین تولیدکنندگان داخلی مزایده‌ای برگزار شود.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه