ارسال به دیگران پرینت

یزدانی: استقلال استراماچونی مدر‌ن‌ترین فوتبال را بازی می‌کرد

بدون پرسپولیس، حضور استقلال هم بی‌معناست

هافبک پیشین استقلال جزو معدود فوتبالیست‌هایی است که می گوید حتی دلش برای فوتبال تنگ نشده و از تعطیلات لذت می‌برد.

بدون پرسپولیس، حضور استقلال هم بی‌معناست

داریوش یزدانی معتقد است استقلال با تغییرات رخ داده در مسیر درستی قرار ندارد. در روز‌های تعطیلی فوتبال هافبک سابق تیم استقلال جزو معدود فوتبالیست‌هایی است که اعتقاد دارد حتی دلش برای فوتبال تنگ نشده و از تعظیلات لذت می‌برد. یزدانی که این روز‌ها خودش را با باغبانی سرگرم کرده است پاسخگوی سوالات مختلفی در خصوص شرایط این روز‌های فوتبال بود.

شما جزو نسلی بودید که تجربه بازی در کنار بازیکنان بزرگ و مربیان مختلفی را داشتید. از بین تمام هم‌بازیان و مربیان با کدام یک ارتباط بهتری برقرار کردید؟

منصور پورحیدری برای من با همه تفاوت داشت و رابطه عاطفی خاصی با او داشتم حتی زمانی که سرمربی تیم ملی بود. در الگوی تیم‌سازی هر ساله‌ام همیشه در ابتدای سال نحوه ساخت یک تیم را در یک فایل برای شاگردهایم به نمایش می‌گذارم و همیشه از استقلال، برق شیراز و سایپا و مربیانی، چون یاوری، مایلی کهن، جلالی، پورحیدری و حجازی برای آن‌ها صحبت می‌کنم. بین هم‌تیمی‌هایم با مهدی هاشمی نسب، احمد مومن زاده و علی موسوی در ارتباط هستم. علی با همه فرق داشت و اگر روزی سرمربی شوم موسوی را با توجه به رنگ لباس‌هایی که می‌پوشد مسئول امور گردشگری می‌کنم! تفاوت دوره‌ای که ما بازی می‌کردیم با دوره فعلی، ارتباط‌های دوستانه در آن دوران بود.

این روز‌ها هواداران دو تیم پرطرفدار پایتخت با یکدیگر درگیری‌های زیادی دارند و گا‌ها مسئولین رده بالا و حتی داوران را به جانبداری از تیم رقیب متهم می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من همیشه اعتقاد دارم اگر پرسپولیس وجود نداشته باشد حضور استقلال هم بی‌معناست. امیدوارم همیشه پرسپولیس قوی باشد تا استقلال هم حضوری قدرتمندانه داشته باشد. دوست ندارم درباره تیم سابقم برق شیراز صحبت کنم. برق مدعی‌های زیادی دارد که همه از پیشکسوتان هستند و باعث شده این تیم از جایگاه اصلی‌اش فاصله بگیرد.

تیم استقلال در این فصل فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت، اما در میانه فصل با تغییرات وسیعی در سطح کادرفنی و مدیریت مواجه شد. شرایط این روز‌های استقلال را چطور می‌بینید؟

در سالی که گذشت در نیمه اول فصل از بازی‌های استقلال استراماچونی و صنعت نفت لذت می‌بردم، اما هر دو تیم مربیانشان را از دست دادند و شرایط آن‌ها تغییر کرد. قبول ندارم استقلال استراماچونی مدر‌ن‌ترین فوتبال را بازی می‌کرد، اما جذاب بود. در فوتبال تاکتیکی ایتالیا این مدل فوتبال شکست خورده بود. خود استراماچونی هم نتوانست با تیم‌هایی، چون اودینزه نتیجه بگیرد و شما می‌توانید این مسئله را در واکنش‌های هواداران اودینزه ببیند، اما او در استقلال به خوبی از نیرو‌های انسانی استفاده می‌کرد. در استقلال امسال نقش خود استراماچونی از همه بیشتر بود و با زوج سازی‌هایی که قبل از حضورش در استقلال مشاهده نمی‌کردیم تاثیر گذارترین بود. مانند زوج قائدی و دیاباته. نقش چند بازیکن دیگر مانند ریگی و علی کریمی خیلی مهم بود و حسینی هم در نیمه اول فصل خوب کار کرد. در مورد آینده صحبت کردن سخت است. فوتبال تنها بازی داخل زمین نیست و تنها یک تیم درون زمین، بخش فنی را انجام می‌دهد، اما حقیقتا آینده درخشانی برای استقلال با اتفاقاتی که افتاده و با روند فعلی نمی‌بینم. امیدواریم عناصری که توانایی تغییرات مثبت دارند به استقلال بیایند.

شما تجربه بازی در فوتبال اروپا را دارید. جایی که تمامی باشگاه‌ها اهمیت زیادی برای تیم‌های پایه خود قائل هستند. چه مقدار تفاوت میان این نوع نگرش با شرایط حاکم بر فوتبال ایران می‌بینید؟

بهتر است درباره تفاوت‌های فوتبال پایه در ایران و خارج از ایران صحبت نکنیم. در ایران تیم‌هایی مانند سپاهان و فجر و فولاد به تیم‌های پایه بها می‌دهند، اما وفادار نیستند. اگر وارد فوتبال ایران شوم از چرخه آموزشی‌ام دور می‌شوم. نمی‌دانم اصلا دوست دارم به فوتبال ایران برگردم یا خیر. هربار به دوره آموزشی جدید می‌روم متوجه می‌شوم خیلی عقب هستم و تا زمانی که اطلاعاتم کم باشد ترجیح می‌دهم بیرون بنشینم. همه بازیکنان استقلال دوست دارند مربی این تیم شوند و در آن شکی نیست. مهم ان است زمانی که مربی آن تیم می‌شوید بتوانید توقعتان را برآورده کنید. شاید باید ۳ یا ۴ سال بگذرد تا مطمئن باشم آماده این کار هستم.

انتشار کلیپی در یکی از برنامه‌های نوروزی صدا و سیما در خصوص باشگاه استقلال و موسس آن باعث جبهه گیری فراوانی از سوی هواداران این تیم علیه رسانه ملی شد. فکر می‌کنید این نوع نگرش در خصوص پیشینه‌ی یک باشگاه صحیح است؟

نظری درباره اتفاقات پیش آمده ندارم، اما آقای خسروانی باعث شد تا فوتبال در کشور ما رشد کند و از سطحی به سطح دیگر برود. او باعث شد مردم به فوتبال علاقه‌مند شوند و چند نسل را عاشق فوتبال کرد. آرزو دارم بازماندگان بتوانند راه ایشان را ادامه دهند.

راستی تیم‌های مورد علاقه شما در اروپا چه تیم‌هایی هستند؟

چند تیم شامل بارسلونا، منچسترسیتی، بایرن مونیخ را دوست دارم و دوست دارم پس از پایان کرونا دیدار‌های این تیم‌ها را ببینم.

 

منبع : خبر ورزشی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه