ارسال به دیگران پرینت

نمی‌توانم در المپیک توکیو معجزه کنم

در شرایط تحریم توقع بیجا از مسئولان ندارم

نمی‌توانم در المپیک توکیو معجزه کنم

[حسین جمشیدی]  وقتی با محمد بنا از نزدیک سروکار دارید، شاید باورش برایتان سخت باشد که بدانید این مربی کارکشته و باانگیزه بیش از ٦٠‌سال سن دارد. آقای خاص کشتی ایران که با خلق یک اتفاق بزرگ در المپیک لندن نام خودش را نه‌تنها در ورزش ایران، بلکه در جهان بر سر زبان‌ها انداخت، بعد از یک دوره حضور کوتاه برای المپیک ریو، حالا این‌بار با رقم‌زدن خاطره‌ای خوب در المپیک توکیو برگشته و شاگردان جوانش را هدایت می‌کند. محمد بنا و تیمش از امروز در مسابقات قهرمانی آسیا یک محک جدی می‌خورند. در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی خبرنگار اعزامی «شهروند» با سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی را در دهلی‌نو، محل برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا بخوانید:  

   از وضع فعلی تیم‌ملی کشتی فرنگی در آستانه شروع مسابقات قهرمانی آسیا صحبت کنید.
بچه‌های ما هم جوان هستند و هم تقریبا باتجربه. در همین تیم چهار کشتی‌گیر را داریم که امسال در مسابقات جهانی کشتی گرفتند. در یکی، دو روز اخیر مشکلاتی در جابه‌جایی و محل اقامت‌مان داشتیم، اما بچه‌های ما پوست‌کلفت‌تر از این حرف‌ها هستند. دو جلسه تمرین خوب در هند داشتیم و از امروز مسابقات پنج وزن آغاز می‌شود. ما‌ سال قبل قهرمان آسیا شدیم و امسال هم این توقع وجود دارد که از عنوان خودمان دفاع کنیم.
   با توجه به اینکه در‌ سال المپیک هستیم، چقدر برایتان قهرمانی در آسیا اهمیت دارد؟
وقتی برای یک تیم هزینه می‌کنید و به مسابقات می‌آورید، مگر می‌شود برای شکست بیاید؟ قطعا ما یک هدف را دنبال می‌کنیم. هدف نهایی هر کشتی‌گیری در هر مسابقه‌ای پیروزی است. از نظر تیمی دنبال این هستیم که قهرمان شویم؛ حالا مشخص نیست هر کشتی‌گیری چه مدالی می‌گیرد.
   هنوز تیم‌ملی کشتی فرنگی در سه وزن سهمیه المپیک را کسب نکرده، برای اینکه با تیم کامل به المپیک ٢٠٢٠ بروید، چه برنامه‌ای دارید؟
نه‌تنها در آن سه وزن، بلکه مسابقات قهرمانی آسیا برای ما در دیگر اوزان المپیکی هم مهم است. در مسیر المپیک هستیم و کنکورهای مختلفی برای کشتی‌گیران داریم و درنهایت در ٦ وزن المپیکی نهایتا فقط ٦ نفر می‌توانند به توکیو بروند. امیدوارم ابتدا خیلی خوب مسابقات قهرمانی آسیا را پشت‌سر بگذاریم و بعد از آن‌هم در نوروز ٩٩ بتوانیم سه سهمیه باقیمانده را کسب کنیم تا کارمان به مسابقات بعدی نکشد.
   شاید سخت‌ترین انتخاب شما برای المپیک در وزن ٧٧کیلوگرم باشد که سعید عبدولی و محمدعلی گرایی دو کشتی‌گیر باتجربه و صاحب عنوان حضور دارند.
فعلا درباره کشتی‌گیران اعزامی به المپیک خیلی زود است که بخواهیم صحبت کنیم. محمدعلی گرایی یک کشتی‌گیر خوب و فنی است. او امسال مدال جهانی گرفت و سهمیه را هم به دست آورد. از آن سمت سعید عبدولی هم در دوره قبلی المپیک مدال آورده و الان می‌خواهد وزن خود را کم کند تا به یک وزن المپیکی بیاید. سعید هم وزنش بالا رفته و هم سنش. عبدولی اگر می‌خواهد به المپیک برسد، احتیاج دارد تلاش زیادی کند تا خودش را به شرایط ایده‌آل برساند. برای ما کشتی‌گیر خوب و رقابت تنگاتنگ اتفاق خوبی است. اگر عبدولی می‌خواهد در وزن ٧٧کیلوگرم کشتی بگیرد، او را در جام وهبی امره محک می‌زنیم و اگر احساس ‌کنیم می‌تواند در این وزن موفق باشد، از او هم استفاده می‌کنیم.
   برخی اعتقاد داشتند شما ترکیب تیم‌ملی را برای المپیک از قبل انتخاب کردید، اما با شرایطی که می‌گویید همه کشتی‌گیران حاضر در اردوی تیم‌ملی باید برای رفتن به المپیک امیدوار باشند.
قطعا همه باید امیدوار باشند و تلاش کنند. شما نگاه کنید ‌سال قبل چه کسانی در جام تختی اول شدند، چه کسانی به قهرمانی آسیا رفتند و چه کسانی درنهایت راهی مسابقات جهانی شدند. ما یک تیم جوان و خوب داریم. این جوان‌ها باید نقشه‌های بزرگ و بلندمدت بکشند و حتی به فکر المپیک ٢٠٢٤ باشند. اگر همه کشتی‌گیران را در مسابقات مختلف محک نزنیم که می‌گویند شما بدون انتخابی ملی‌پوشان را انتخاب کردید. حالا هم که جام تختی با حضور همه مدعیان برگزار شد، بازهم انتقاد می‌کنند. بالاخره یک‌نفر باید کشتی را ببرد و یک‌نفر ببازد.
   چندی پیش گفته بودید امکانات و شرایط در‌ سال المپیک چندان راضی‌کننده نیست. در فاصله پنج‌ماه مانده به المپیک، شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌طور کلی باید بگویم کشور ما به خاطر تحریم و مسائل سیاسی از نظر اقتصادی هم تحت‌فشار است. ما زمان جنگ هم نفت می‌فروختیم، اما الان جوری تحریم هستیم که نمی‌توانیم نفت هم بفروشیم. من که یک ایرانی‌ام و عرق وطن‌پرستی دارم، نمی‌توانم توقع بیجا داشته باشم. از قدیم من دنبال بهترین‌ها بودم، چون به بالاترین نقطه فکر می‌کردم. الان سختی‌ها زیاد است، اما این‌طور نیست که فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تلاش نکنند. به‌ هرحال شرایط آن‌طور که ما می‌خواهیم، نیست. امیدوارم با افتتاح خانه کشتی در چند روز آینده بعد از بازسازی شرایط بهتر شود. چندماه که به المپیک مانده، همه رشته‌ها می‌گویند ما مدال می‌آوریم، اما نزدیک المپیک که می‌شویم، همه از کشتی توقع دارند. پس باید امکانات هم بدهند.
   در نهایت این را می‌پرسم که پیش‌بینی خودتان از نتایج کشتی فرنگی ایران در المپیک ٢٠٢٠ چیست؟
نتایج المپیک ٢٠٢٠ را باید با المپیک ریو مقایسه کنید، نه لندن. برخی هنوز به فکر لندن هستند که ما سه طلا کسب کردیم، اما الان شرایط تفاوت زیادی با آن موقع پیدا کرده است. من به این تیم و به این کشتی‌گیران امیدوارم. قطعا نمی‌توانیم در المپیک معجزه کنیم، اما هدف‌مان این است در توکیو برای کشتی ایران آبروداری کنیم.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه