ارسال به دیگران پرینت

توزیع توسعه ورزشی، زمینه ساز کشف

برگزاری مسابقات گوناگون ورزشی در نقاط مختلف دنیا باعث افزایش شور و شوق و نشاط در جامعه محلی هر کشوری میشود. از سری مسابقات مهمی که فدراسیون جهانی والیبال برگزار میکند لیگ ملتهای جهان است. این مسابقات هر ساله به میزبانی کشور های مختلف حاضر در این رقابت ها و در شهرهای مختلفی برگزار میشود.

توزیع توسعه ورزشی، زمینه ساز کشف

۵۵آنلاین :

نویسنده : حجت اله شمس مورکانی 

توسعه ورزشی یکی از زیر ساخت های اصلی در زمینه سیاستگذاری سلامت در جوامع است. سیاستگذاری سلامت شامل تمامی ابعاد سلامت از پیشگیری بیماری تا مراحل درمان بیماری را شامل میشود. ورزش یکی از اساسی ترین عوامل در سلامت روحی و روانی انسان ها است.

برگزاری مسابقات گوناگون ورزشی در نقاط مختلف دنیا باعث افزایش شور و شوق و نشاط در جامعه محلی هر کشوری میشود. از سری مسابقات مهمی که فدراسیون جهانی والیبال برگزار میکند لیگ ملتهای جهان است. این مسابقات هر ساله به میزبانی کشور های مختلف حاضر در این رقابت ها و در شهرهای مختلفی برگزار میشود.

ایران به عنوان یکی از مدعیان این دوره در این مسابقات حضور دارد و درخشش بی سابقه ای از خود نشان داده و به عنوان صدر نشین گروه خود شانس بالایی برای صعود به دوره بعد دارد.

طبیعتا با توجه به روند این سری مسابقات، کشورهای حاضر در این رقابت ها میزبان بازی های این تورنمنت مهم هستند.

در رقابت های امسال ایران، در شهرهای ارومیه و اردبیل میزبان تماشاگران داخلی و خارجی این رقابت ها بود. اما چندین نکته از دل برگزاری این رقابت ها در شهر هایی غیر از پایتخت وجود دارد که قصد داریم آنها را بررسی کنیم.

در چندین سال گذشته، با حضور ایران در این رقابت ها، مسابقات مربوط به میزبانی ایران در پایتخت یعنی تهران برگزار میشد. این نکته از دل این قضیه برمی آید که تهران که از همه لحاظ در مرکزیت قرار دارد حالا در رقابت های ملی نیز باز هم پیشتاز است‌. این عامل باعث میگشت که ساکنین شهرهای دیگر برای تماشای مسابقات به تهران سفر کنند یا با توجه به هزینه و وقت از سفر کردن منصرف بشوند. در واقع قبول کردن اینکه تهران قلب ایران است حتی در این نکته نیز قابل مشاهده است.

امسال با برگزاری این مسابقات در شهرهای اردبیل و ارومیه سنت شکنی مثبتی بود که ثمرات بسیار زیادی دارد:

۱. شهرهای میزبان چون اکثریت ساکن آن از قومیت های ایران هستند، میشود گفت از جنبه ای اهمیت این قضیه برای قومیت ها مهم است. از طرف دیگر میتواند باعث اختلاف شود که تبعیض میان قومیت ها باشد اما در نگاه کلی این عمل جنبه مثبت زیادی دارد.

۲. شهر ارومیه یکی از ارکان مهم در تیم ملی والیبال بوده است و باریکنان تاثیر گذار از اهالی ارومیه بوده اند. همچنین این شهر علاقه مندان فراوانی به والیبال دارد و زمینه همین شور و نشاط در بستر والیبال ایران با حضور تیم ملی بسیار فراهم میشود.

۳. از سوی دیگر این عمل باعث میشود که شهرهای دیگر امید میزبانی برای بازیهای مهم جهانی را داشته باشند. همین عامل زمینه توسعه ورزشی را در شهرهای دیگر میتواند فراهم کند. این توسعه تنها برگزاری مسابقات نیست؛ بلکه حضور تیمهای مهم و تمرینات آنها حتی نیز میتواند زمینه را برای شکوفایی استعداد های جوانان و کودکان بر اثر مشاهدات ورزش حرفه ای در شهر آنها را فراهم میکند.

به زعم نگارنده، در مورد سومی که گفته شد، در شهرهای کمتر توسعه یافته و محروم میتواند زمینه بسیار خوبی برای کشف استعدادها در زمینه گسترش ورزشی فراهم کند. همیشه در مناطق محروم استعدادهای گوناگون ورزشی، تحصیلی و ... نهفته هستند که در واقع این عامل میتواند به شکوفایی استعداد ها کمک کند.

انتظار میرود وزارت ورزش و جوانان بتواند در آینده زمینه برگزاری مسابقات جهانی در سرتاسر کشور را فراهم کند و با توجه به موارد یاد شده امکان استعداد یابی و توسعه ورزشی و زیر ساخت ورزشی در شهرهای کمتر توسعه یافته را به وجود بیاورد

منبع : 55 آنلاین

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه