ارسال به دیگران پرینت

شرکت ملی گاز:

در کشور ظرفیت بهینه‌سازی انرژی معادل پارس جنوبی است

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: ارزشی معادل یک پارس جنوبی در بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نهفته است.


 در کشور ظرفیت بهینه‌سازی انرژی معادل پارس جنوبی است

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: ارزشی معادل یک پارس جنوبی در بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نهفته است.

حسن منتظر تربتی روز جمعه در گفت و گو بایرنا با اشاره به اینکه در بحث توسعه شبکه گاز و گازرسانی در کشور اقدامات موثری انجام شده، افزود: اکنون حدود ۹۵ درصد از جمعیت کشور به شبکه گاز متصل هستند.

وی تاکید کرد: مهمترین وظیفه شرکت ملی گاز از این پس نگهداری، پایداری و ایمنی شبکه است تا تامین گاز در کشور مطمئن انجام شود.

تربتی با اشاره به اینکه در بحث بند ق تبصره قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ بهینه سازی مصرف سوخت، ۲ محور اصلی وجود داشت، افزود: یکی از این محورها مربوط به بحث افزایش تولید بود که به طور کامل انجام شده است.

وی موضوع دوم را مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی دانست و گفت: اگرچه برای توسعه شبکه از این ماده قانونی به خوبی استفاده شده و بدون اینکه منابعی از دولت بگیریم توسعه‌ها را با استفاده از این ماده قانونی انجام دادیم اما در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی که فرابخشی بود، کار نشده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در موضوع بهینه‌سازی که ظرفیت قانونی آن نیز وجود دارد، منابع و ظرفیت‌های زیادی در طول ۱۰ سال آینده داریم که می‌تواند منابع مالی خوب زیادی را از محل بهینه‌سازی تولید کرده و پاسخگوی نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

به گفته تربتی، لازم است با همان شتابی که در سال‌های گذشته برای توسعه از این بند قانونی استفاده کردیم، در موضوع بهینه‌سازی نیز وارد شویم و ادعا دارم ارزشی معادل یک پارس جنوبی در بهینه‌سازی مصرف انرژی نهفته است.

وی افزود: همچنین توسعه تعدادی از خطوط سراسری برای تکمیل شبکه داخلی و استفاده از ظرفیت‌های صادرات و واردات نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه اکنون ۲۳ استان کشور سبز است (بیش از ۹۵ درصد از جمعیت آنها به شبکه گاز متصل است)، گفت: به جز ۳ استان سیستان و بلوچستان، ‌ کرمان و هرمزگان سایر استان ها نیز تا پایان سال سبز می شوند و جشن جهش ۹۵ درصدی جمعیت متصل به شبکه گاز را تا انتهای سال می گیریم.

به گزارش ایرنا، در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      تا زمانی که دستمزد ها نسبت به دنیا ناچیز،سوخت در حد رایگان باشد نتیجه نخواهیم گرفت.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه