ارسال به دیگران پرینت

حواس ترامپ از اوپک پلاس پرت شد

اوپک و متحدانش در روزهای اخیر سرگرم بحث درباره افزایش تولید در ژانویه هستند که با توجه به ضعیف ماندن تقاضا، روی صنعت نفت آمریکا تاثیر خواهد گذاشت اما نزدیک بودن به زمان انتخابات، حواس ترامپ را به خود مشغول کرده است.

حواس ترامپ از اوپک پلاس پرت شد

 گروه اوپک پلاس در آوریل که بازار در واکنش به شیوع پاندمی ویروس کرونا با فروپاشی تقاضا روبرو شد، با دور جدیدی از کاهش تولید موافقت کرد که معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی بود. این پیمان در بازگشت قیمت نفت آمریکا به حدود ۴۰ دلار در هر بشکه موثر بود و تا حدودی مایه آسودگی صنعت نفت شد که یکی از موضوعات مهم کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است.

طبق توافق اولیه، از ابتدای اوت محدودیت عرضه اوپک پلاس از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به ۷.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل شد و قرار است از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل شود.

اما موج دوم شیوع ویروس کرونا دورنمای بازار نفت را تیره تر کرده و افزایش بیشتر عرضه اوپک پلاس به همراه افزایش تولید نفت لیبی، تهدیدی برای روند احیای قیمت نفت و تولیدکنندگانی خواهد بود که در حال حاضر هم از بحران کرونا آسیب دیده اند.

نمایندگان اوپک پلاس به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کرده اند که به نظر می رسد بسیاری از وزیران این گروه پذیرش ادامه محدودیت عرضه در سطح فعلی را دارد. مطمئنا چنین اقدامی مورد استقبال ترامپ قرار می گیرد اما تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده و همه اعضا هم مجاب نشده اند.

گروه اوپک پلاس در روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید خود دیدار خواهد کرد. این دیدار تقریبا یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود که طبق آخرین نظرسنجی ها، ترامپ از جو بایدن، رقیب دموکرات خود عقب افتاده است.

اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، ممکن است مقامات اوپک پلاس به خصوص عربستان سعودی را برای جلوگیری از پسروی بازار نفت تحت فشار دیپلماتیک قرار دهد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که به همتایانش در اوپک پلاس درباره وضعیت متزلزل بازار هشدار داده است، در صورت عدم بهبود چشم انداز تقاضای جهانی برای نفت، از لابی دولت ترامپ استقبال خواهد کرد. با این حال منابع آگاه اظهار کرده اند مقامات آمریکایی فعلا تماسی با شاهزاده عبدالعزیز یا محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نداشته اند.

 اما منابع آگاه می گویند مذاکرات اخیر ممکن است شامل مقامات دیگر هم باشد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ۱۴ اکتبر با شاهزاده فیصل، همتای سعودی خود دیدار داشت که در این دیدار انرژی یکی از موضوعات مورد بحث بود.

این ترامپ بود که عربستان سعودی و روسیه را در آوریل پس از به راه افتادن جنگ قیمت میان دو کشور وادار کرد پای میز مذاکره بنشینند. رئیس جمهور آمریکا مدتها منتقد سیاست محدودیت تولید برای تقویت قیمتها توسط اوپک بود اما بحران ویروس کرونا و موج ورشکستگی شرکتهای نفت آمریکایی باعث شد وی طرفدار همین رویکرد شود.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا در تلاشهای ترامپ نقش محوری داشته و حضورش در نشست مجازی وزیران انرژی گروه جی ۲۰ به ریاست شاهزاده عبدالعزیز برای دستیابی به این توافق کلیدی بود. فرانسیس فانون، مسئول منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا هم در مذاکرات با اعضای اوپک حضور داشته است.

در حال حاضر ترامپ به انتخابات متمرکز شده و در حالی که بایدن را به تلاش برای نابود کردن صنعت نفت آمریکا از طریق مقررات محیط زیستی متهم کرده، در خصوص مذاکرات تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس حرفی به میان نیاورده است.

طبق پیش بینی پلاتس آنالیتیکس، تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۱۱.۳۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود و در سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۲۴ میلیون بشکه در روز  کاهش پیدا می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، یک منبع آمریکایی با اشاره به انتخابات این کشور گفت: مقامات ترامپ به ضرورت فوری تر متمرکز شده اند.

اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، ناظران اوپک انتظار دارند رویکرد متفاوت تری را در پیش بگیرد و بعید است علنا در توییتر این سازمان را خطاب قرار دهد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه