ارسال به دیگران پرینت

هشدار آذربایجان نسبت به حمله به خطوط لوله نفت و گاز

جمهوری آذربایجان با متهم کردن ارمنستان به تلاش برای حمله به خطوط لوله نفت و گاز، نسبت به واکنش شدید به چنین اقدامی هشدار داد.

هشدار آذربایجان نسبت به حمله به خطوط لوله نفت و گاز

 الهام علی اف، رییس جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه با شبکه خبر ترکیه اظهار کرد: ارمنستان تلاش می کند به خطوط لوله نفت و گاز در این کشور حمله کند و اگر ارمنستان تلاش کند کنترل این خطوط لوله را بدست بگیرد، عواقب شدیدی خواهد داشت.

نیروهای ارمنی هفته گذشته حمله موشکی علیه خط لوله نفت باکو-تفلیس-سیهان (BTC) در شهر یِولاخ داشتند.

این خط لوله نفت سبک آذربایجان را از میدان آذری-چراغ -گونشلی از طریق گرجستان به بندر سیهان ترکیه در مدیترانه برای صادرات به بازارهای جهانی منتقل می کند.

جمهوری آذربایجان این حمله را یک اقدام تروریستی توصیف کرده و به نقش مهم خط لوله باکو-تفلیس-سیهان در امنیت انرژی اروپا اشاره کرده بود.

ارمنستان در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد نیروهای آذری بدنبال بدست گرفتن کنترل بخش کوچکی در منطقه قفقاز جنوبی هستند که در حاکمیت ارمنیها قرار دارد و جمهوری آذربایجان و ترکیه را که حامی این کشور است به خصومت با وجود توافق آتش بس روز شنبه متهم کرد.

این جدال لفظی پرتنش باعث شد روسیه طرفین را به رعایت آتش بس انسان دوستانه در منطقه ناگورنو قره باغ که از نظر بین المللی بخشی از جمهوری آذربایجان است، فرابخواند.

بر اساس گزارش رویترز، نگرانیها نسبت به گسترش منازعه به نزدیکی خطوط لوله نفت و گاز جمهوری آذربایجان که نفت و گاز را به بازارهای بین المللی منتقل می کنند، افزایش پیدا کرده است.

منازعه میان دو کشور در ۲۷ سپتامبر پس از این که نیروهای ارمنی مناطق غیرنظامی جمهوری آذربایجان و مواضع نظامی این کشور را هدف گرفتند، آغاز شد و تاکنون بیش از ۶۰۰ قربانی بر جای گذاشته است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه