ارسال به دیگران پرینت

عراق شایعه توافق برای افزایش صادرات نفت را تکذیب کرد

وزارت نفت عراق گزارش یک رسانه که به نقل از وزیر نفت این کشور مدعی توافق قریب الوقوع با اوپک پلاس برای افزایش صادرات نفت عراق شده بود را تکذیب کرد.

عراق شایعه توافق برای افزایش صادرات نفت را تکذیب کرد

 خبرگزاری دولتی INA در گزارشی مدعی شده بود احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق به روزنامه دولتی الصباح گفته است انتظار دارد در خصوص افزایش صادرات نفت عراق به زودی با گروه اوپک پلاس به توافق برسد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق به رویترز گفت: وزیر نفت چنین اظهاراتی نداشته و با خبرنگار روزنامه دیدار نکرده است. گزارش خبرگزاری INA هم حذف شد.

وی در ادامه افزود: عراق به توافق اوپک پلاس متعهد بوده و با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای مقابله با چالشهای پیش روی بازارهای جهانی نفت شامل کووید ۱۹ که باعث افت تقاضا برای نفت شده است، همکاری می کند.

کاهش صادرات نفت به دلیل توافق اوپک پلاس، فاینانس عراق را تحت فشار قرار داده و برای دولت این کشور که با پیامدهای سالها جنگ و فساد دست و پنجه نرم می کند، چالش برانگیز بوده است. عراق برای تامین ۹۷ درصد بودجه دولتی خود به درآمدهای نفتی وابسته است.

اقتصاد عراق و بخش نفت از سالها جنگ، تحریم و حمله گروه تروریستی داعش به شدت آسیب دیده است. در زمانی که سایر اعضای اوپک در حال بهره بردن و افزایش سهم بازار خود بودند، عراق برای احیای صنعت نفت خود به سختی تلاش می کرده است.

صادرات نفت عراق در اوت به ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از ۲.۷۶۳ میلیون بشکه در روز در ژوییه بود.

در خبر جداگانه دیگری وزارت منابع طبیعی دولت منطقه ای کردستان اعلام کرد این منطقه نیمه خودمختار از توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس تبعیت کرده و به اهداف کاهش تولید خود عمل می کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دولت منطقه ای کردستان پس از توافق اوپک پلاس، تولید نفت خود را کاهش داده و آمار اخیر تولید بسیار پایینتر از سطح نسبتا مناسب در مقایسه با سایر مناطق عراق بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس برای تقویت قیمتها و کاهش مازاد عرضه جهانی نفت، از ژانویه سال ۲۰۱۷ محدودیت عرضه را به اجرا گذاشته است و در جدیدترین دور توافق که در واکنش به شیوع ویروس کرونا و نابودی تقاضا به اجرا درآمد، تولیدش را به میزان ۹.۷ میلیون در فاصله ماه مه تا ژوییه محدود کرد و از اوت تا پایان امسال محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسانده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه