ارسال به دیگران پرینت

زنگنه: صادرات گاز به ۱۶ میلیارد مترمکعب می‌رسد

وزیر نفت گفت: امسال میزان صادرات گاز به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب خواهد رسید البته ترکیه حدود دو ماه و نیم گاز دریافت نکرد. ۵۰ میلیون متر مکعب به عراق صادر می‌شود و تا حدی گاز به ارمنستان ارسال می‌کنیم. پاکستان نیز فعلا به‌رغم آمادگی ما گازی خریداری نمی‌کند.

زنگنه: صادرات گاز به ۱۶ میلیارد مترمکعب می‌رسد
وزیر نفت گفت: امسال میزان صادرات گاز به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب خواهد رسید البته ترکیه حدود دو ماه و نیم گاز دریافت نکرد. ۵۰ میلیون متر مکعب به عراق صادر می‌شود و تا حدی گاز به ارمنستان ارسال می‌کنیم. پاکستان نیز فعلا به‌رغم آمادگی ما گازی خریداری نمی‌کند.

بیژن زنگنه در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های گازرسانی روستایی و طرح‌های توسعه‌ای بزرگ در پارس جنوبی و غرب کارون اظهار کرد: بهبود وضعیت پالایشگاه‌ها نیز در دستور کار ما قرار دارد.وی درباره گازرسانی به نیروگاه‌ها و تغییرات آن از سال ۱۳۹۲ تاکنون تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲، حدود ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها به‌صورت مایع بود که ارزش آن ۱۸ میلیارد دلار می‌شد، اما در چند سال اخیر این رقم به ۱۰درصد رسیده است، اگرچه ۵/ ۴ تا ۵درصد تقاضا افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی نیروگاه‌ها به جز کنارک و چابهار گازسوز هستند، گفت: نیروگاه‌ها به لحاظ سوخت مایع نیز از ذخیره خوبی برخوردارند.وزیر نفت درباره کشف گاز در دریای سیاه توسط ترکیه و تاثیر آن بر دریافت گاز از ایران اظهار کرد: براساس آنچه اعلام شده گاز کشف شده ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز درجا است که ۲۳۰ میلیارد متر مکعب آن قابل برداشت است، بنابراین روزی ۳۵ میلیون متر مکعب امکان برداشت دارند. اگر همه اعداد دقیق باشد، ترکیه ۱۳۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز دارد که این گاز کشف شده فقط ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب از نیاز این کشور را تامین می‌کند.وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها واحد ال‌ان‌جی در کشور احداث نشد، گفت: از همین رو به دنبال ساخت مینی ال‌ان‌جی رفتیم اما اکنون قیمت جهانی پایین است و در واقع قیمت جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد.

وی با بیان اینکه به دنبال احداث مینی ال‌ان‌جی برای مصارف داخلی در راه‌آهن و لوکوموتیوها هستیم تا به جای گازوئیل و نفت‌گاز از ال‌ان‌جی استفاده کنند، گفت: اولویت اول برای مصرف ال‌ان‌جی در کشور لوکوموتیوها هستند، برنامه این است تا چندین واحد ال‌ان‌جی در راه‌آهن احداث کنیم البته نیازمند همکاری وزارت راه برای اصلاح لوکوموتیوها هستیم.

اگر سکوت می‌کنیم به‌دلیل مصلحت کشور است

وزیر نفت در واکنش به انتقادهای اخیر به عملکردش و اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی اخیر گفت: ما وظیفه‌مان را انجام و جواب می‌دهیم، زبان ما قطع نشده است، اگر بعضی وقت‌ها سکوت می‌کنیم به‌دلیل مصلحت کشور است، کسی که می‌خواهد خدمت کند به آرامش نیاز دارد.وی اظهار کرد: منتقدان پس از یک عمر خدمت در جمهوری اسلامی موارد بسیاری به ما می‌گویند. اما ما تحمل می‌کنیم، می‌شنویم و چاره‌ای هم نداریم، زیرا آدمی که باری سنگین بر دوش دارد ممکن است حرف‌های زیادی بشنود، اما حرف نمی‌زند. وی افزود: این نیست که من زبان ندارم، اما خیلی وقت‌ها به‌دلیل مصلحت کشور باید سکوت کنم.وزیر نفت درباره انتقادها مبنی بر اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی هم با بیان اینکه مخالفت با پالایشگاه‌سازی اتهام بی‌دلیل و شایع است، توضیح داد: بنیان پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان من گذاشته شده و اسنادش هم موجود است. افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های داخلی را نیز شاهد هستید. چه فردی پالایشگاه بندرعباس را به ظرفیت نهایی رسانده است؟! ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه