ارسال به دیگران پرینت

سقوط چشمگیرصادرات نفت عربستان

صادرات نفت عربستان سعودی همزمان با ضعیف ماندن تقاضای جهانی تحت تاثیر بحران ویروس کرونا، به روند کاهشی ادامه داد و در ماه ژوئن به پایین ترین رکورد ثبت شده تاکنون رسید.

سقوط چشمگیرصادرات نفت عربستان

آمار سازمان JODI  نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در ژوییه ۱۷.۳ درصد سقوط کرد و به ۴.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید که پایینترین سطح از ژانویه سال ۲۰۰۲ بود.

مجموع نفت و فرآورده های نفتی که عربستان سعودی صادر کرد، در مقایسه با ۷.۴۸ میلیون بشکه در روز در ماه مه ۱۸.۷ درصد کاهش داشت و به ۶.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که ذخایر نفت این کشور ۵.۸ میلیون بشکه رشد کرد و در ۱۵۳.۳۵ میلیون بشکه ایستاد.

قیمت نفت برنت از زمانی که در آوریل به پایینترین رکورد در دو دهه گذشته سقوط کرد بهبود چشمگیری پیدا کرده که تحت تاثیر گشایش تدریجی اقتصادهای جهان و محدودیت تولید گروه اوپک پلاس بوده است اما این شاخص قیمت بازار جهانی همچنان حدود ۳۲ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون کاهش نشان می دهد.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، با هدف مقابله با اشباع عرضه و تقویت قیمتها، از ماه مه تولیدشان را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و از اوت تا دسامبر این کاهش به ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود می شود.

تولید نفت عربستان سعودی در ژوئن حدود ۱۲ درصد بر مبنای ماهانه کاهش یافت و به ۷.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید. تولید پالایشگاهی این کشور ۴.۷ درصد کاهش یافته و به ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که مصرف مستقیم نفت با ۶۲ هزار بشکه در روز افزایش، به ۴۶۹ هزار بشکه در روز بالغ شد.

مجموع تقاضا برای فرآورده های نفتی سعودی در ژوئن ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، آمار صادرات ماهانه از سوی ریاض و سایر اعضای اوپک به سازمان JODI ارایه و در وب سایت این سازمان منتشر می شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه