ارسال به دیگران پرینت

کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای شرکت‌های بزرگ نفتی

دارایی‌های شرکت‌های نفتی در نتیجه سقوط قیمت نفت با کاهش کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند. این موضوع در گزارش‌های فصلی شرکت‌های بزرگ این صنعت خود را نشان داده است. عامل دیگر افت سود یا زیان این شرکت‌ها کاهش شدید تولید نفت بوده است.

کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای شرکت‌های بزرگ نفتی
دارایی‌های شرکت‌های نفتی در نتیجه سقوط قیمت نفت با کاهش کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند. این موضوع در گزارش‌های فصلی شرکت‌های بزرگ این صنعت خود را نشان داده است. عامل دیگر افت سود یا زیان این شرکت‌ها کاهش شدید تولید نفت بوده است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، انتشار کاهش ارزش دارایی شرکت‌های بزرگ نفتی نشان داد کاهش تولید این غول‌های نفتی به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. پنج شرکت بزرگ نفتی جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی ارزش دارایی‌های خود را تقریبا ۵۰ میلیارد دلار کاهش دادند، زیرا در پی همه‌گیری ویروس کرونا، قیمت و تقاضای سوخت افت شدیدی یافت و سبب کاهش تولید شد.

کاهش چشمگیر ارزیابی دارایی‌ها و کاهش مقدار بازده، عمق مشکل سه ماه دوم امسال را نشان می‌دهد. تقاضای سوخت در مقطعی از زمان بیش از ۳۰ درصد در سراسر جهان کاهش یافته بود و هنوز هم زیر سطح پیش از همه‌گیری ویروس کرونا باقی مانده است.

چند نفر از مدیران این شرکت‌ها اعلام کردند به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا که سبب مرگ بیش از ۷۰۰ هزار نفر شده است، کاهش ارزش دارایی بسیاری را ثبت کرده‌اند و انتظار دارند سطح تقاضا برای چند فصل دیگر نامتوازن باقی بماند، زیرا مردم کمتر مسافرت می‌روند و از سوخت کمتری استفاده می‌کنند.

از میان این پنج شرکت، تنها شرکت اکسون موبیل با کاهش ارزش دارایی قابل توجهی مواجه نشده است؛ اما بر اساس اعلام اکسون موبیل ارزیابی دوباره برنامه‌های این شرکت می‌تواند سبب افت ارزش بخش قابل توجهی از دارایی‌هایش شود و حذف ۲۰ درصد یا ۴میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت و گاز این شرکت را مشخص کند.

در مقابل شرکت بی‌پی ۱۷ میلیارد دلار ضرر کرد. بی‌پی اعلام کرده که قصد دارد در سال‌های آتی هزینه‌های خود را بر انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز کند و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز طبیعی را کاهش دهد.

از این پنج شرکت، اکسون بزرگ‌ترین تولیدکننده با حجم تولید ۳ میلیون و ۶۴ هزار بشکه نفت و گاز معادل نفت در روز است، اما تولیدش بین سه ماه اول و دوم سال جاری میلادی ۴۰۸ هزار بشکه نفت و گاز معادل نفت در روز کاهش یافته است. این پنج شرکت بزرگ که شامل شورون، شرکت انگلیسی – هلندی شل و توتال نیز می‌شود، هزینه‌های سرمایه را هم بین سه‌ماه اول و دوم امسال ۲۵ میلیارد دلار کاهش دادند.

سود آرامکو ۷۳ درصد سقوط کرد

در این میان، شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در نتیجه افت تقاضا و سقوط قیمت‌ها تحت تاثیر بحران ویروس کرونا، با افت ۷۳درصدی سود خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ مواجه شد.

به گزارش «ایسنا» اما این شرکت که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، برنامه خود برای پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود سهام در سال ۲۰۲۰ را حفظ کرده و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو روز یکشنبه اظهار کرد تقاضای جهانی برای نفت رو به بهبود است.

همه شرکت‌های بزرگ نفتی از قرنطینه وضع شده در سه ماه دوم که باعث محدود شدن سفر و کاهش مصرف نفت شد و قیمت‌ها را به پایین‌ترین رکورد در حدود دو دهه اخیر رساند، متضرر شدند.

آرامکو که سال گذشته عرضه اولیه عمومی به ارزش ۴/ ۲۹ میلیارد دلار در بازار ریاض انجام داد، اعلام کرد شیوع سریع بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان به میزان چشمگیری تقاضا برای نفت خام، گاز طبیعی و مایعات نفتی را کاهش داده است.

مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: شاهد بهبود تدریجی بازار انرژی و اوج گرفتن تقاضا همزمان با بازگشایی تدریجی اقتصادها از قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع کرونا بوده است. وی پس از اعلام نتایج مالی سه ماهه آرامکو به خبرنگاران گفت: به چین نگاه کنید. تقاضای آنها برای بنزین و دیزل به سطح پیش از شیوع کووید-۱۹ بازگشته است. ما شاهد این هستیم که تقاضا در آسیا و سایر بازارها رو به افزایش گذاشته است. با کاهش محدودیت‌های قرنطینه، انتظار داریم که تقاضا افزایش پیدا کند.

امین ناصر گفت: آرامکو به پرداخت سود سهام سال ۲۰۲۰ متعهد است و قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار پرداخت کند.

سود سهام آرامکو نقش مهمی در کمک به دولت عربستان سعودی برای مدیریت کسری مالی خود دارد. سود این شرکت در سه ماه دوم ۴/ ۷۳ درصد کاهش یافت که بسیار بیشتر از کاهش مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود. این شرکت اعلام کرد هزینه سرمایه برای سال ۲۰۲۰ بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

سود خالص آرامکو در سه ماه دوم امسال به ۶/ ۲۴ میلیارد ریال سعودی معادل ۵۷/ ۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۶/ ۹۲ میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته نزول کرد.

تحلیلگران در نظرسنجی رفینیتیو ایکان سود خالص سه ماه دوم آرامکو را ۳/ ۳۱ میلیارد ریال پیش بینی کرده بودند.

ارزش سهام آرامکو در اوایل معاملات روز دوشنبه حدود ۴/ ۰درصد رشد کرد. این گروه در حال حاضر پس از شرکت اپل، دومین شرکت ارزشمند جهان است. آرامکو اعلام کرد در سه ماه دوم امسال ۷۵/ ۱۸ میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد کرد که مطابق با برنامه این شرکت برای پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سهام برای سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش رویترز، نقدینگی آزاد آرامکو در سه ماه دوم ۱/ ۶ میلیارد دلار و برای نیمه اول سال ۱/ ۲۱ میلیارد دلار بود که با نقدینگی به ترتیب ۶/ ۲۰ میلیارد دلار و ۳۸ میلیارد دلار برای دوره‌های مشابه در سال ۲۰۱۹ قابل مقایسه است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه