ارسال به دیگران پرینت

وزیر نفت

من در هیچ شرایطی از افزایش بازیافت کوتاه نمی‌آیم | اگر قرارداد فرزاد B لغوشود، نمایندگان مجلس پوست من را می‌کندند

وزیر نفت اظهار داشت: همان عده‌ای که مخالف IPC و بیع متقابل هستند به ما حمله می‌کنند که چرا در فرزاد B قرارداد مشارکت در تولید لغو شد. پاسخ این است که اولا تفاهمنامه بوده، ثانیا اگر این قرارداد مشارکت در تولید منعقد می‌شد همین نمایندگان مجلس پوست من را می‌کندند. همانها که به IPC حمله می‌کنند انتقاد می‌کنند که چرا قرارداد مشارکت در تولید منعقد نشده است.

 من در هیچ شرایطی از افزایش بازیافت کوتاه نمی‌آیم | اگر قرارداد فرزاد B لغوشود، نمایندگان مجلس پوست من را می‌کندند

بیژن نامدار زنگنه در مراسم قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث واحد فراورش مرکزی (CTEP) بین شرکت متن و پتروپارس، ضمن تبریک به ملت ایران بابت اقدام توسعه یک میدان مشترک اظهار داشت: افزایش بازیافت میادین نفتی اقدامی حیاتی است که امروز با شرکت پتروپارس یکی از نمادهای فناوری ملی برای تحقق این امر قرارداد امضا می‌شود.

وی ادامه داد: محدوده غرب کارون، میدان رزم سوسنگرد، دشت آزادگان، هور و شت علی بوده که برای ملت ایران خاطره‌انگیز است. وقتی در سال 62 پل موقت شناور برای تلاقی با جزایر مجنون احداث می‌شد، بنده وزیر جهاد بودم. تلخی و شیرینی‌های فراوانی را که فرزندان کشور برای حفظ شرف، استقلال، سربلندی و آزادی ملت ایران داشتند دیده‌ام. آن زمان فکر نمی‌کردیم که این منطقه مهمترین میدان فعالیت برای توسعه نفت باشد. اکنون ما جا پای شهدا قدم می‌گذاریم که وجود آنها مایه برکت بوده است چراکه حاکمیت امروز در نقطه مرزی مرهون تلاش آنان است.

وزیر نفت با بیان اینکه در مناطق غرب کارون علاوه بر توسعه باید به مسئولیت‌های اجتماعی نیز توجه شود، گفت: آنچه در میادین مشترک انجام شده به رغم مشکلات و ضعف‌هایی که داشتیم کاری کارستان بوده است. ما از تولید 70 هزار بشکه در روز به 400 هزار بشکه در غرب کارون رسیده‌ایم.

نامدار زنگنه با بیان اینکه توسعه پارس جنوبی و غرب کارون که از میادین مشترک هستند، در دستور کار جدی ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: در لایه نفتی میدان آذر، پایدار غرب و آبان هم فعالیت‌هایی صورت گرفته و به طور کل تا پایان دولت تمامی میادین مشترک به سامان می‌رسند. در مورد فرزاد B هم به زودی مراسم امضاء قرارداد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش بازیافت همواره قرارداد با دانشگاه‌ها مد نظر بوده است، گفت: مردم و مجلس در مورد میادین مشترک بسیار حساس هستند که از ثروت کشور به درستی استفاده شده تا هدر نرود ما نیز باید کاری کنیم که مردم، مجلس و مسئولین به همان اندازه که برای توسعه میادین مشترک حساس هستند در زمینه بازیافت نیز حساسیت به خرج دهند چراکه اگر ما درست عمل نکنیم، بدون اینکه کسی ببیند ثروت ملی هدر می‌رود.

وزیر نفت ادامه داد: در آزادگان جنوبی 27 میلیارد بشکه ذخیره درجا داریم که با تکنولوژی فکری فقط 1.5 میلیارد بشکه قابل برداشت است و 25.5 میلیارد بشکه باقی مانده بدون استفاده است.

نامدار زنگنه با بیان اینکه هیچ‌کس حق ندارد انتقاد کند که چرا افزایش ضریب بازیافت داریم چراکه اگر از این کار جلوگیری شود باید نزد ملت ایران پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر از تکنولوژی به خوبی استفاده نشود ثروت کشور به طور خاموش از بین می‌رود و ما باید پاسخگوی نسل آینده باشیم.

وزیر نفت تاکید کرد: من در هیچ شرایطی از افزایش بازیافت کوتاه نمی‌آیم.

نامدار زنگنه ادامه داد: برای توسعه میادین، غیر از کار اصلی و متعارف باید مشاورین دانشگاه‌ها نیز به کار گرفته شوند. تاکنون در این زمینه 20 تز دکتری نوشته شده است. فقط یک انستیتو در میدان آزادگان مشغول کار است.

وی تاکید کرد: ما باید از شرکت‌های خارجی هم استفاده کنیم. دانش بازیافت فقط در دانشگاه تولید نمی‌شود هرچند رکن اساسی هستند.

وزیر نفت ادامه داد: طی دو دهه گذشته تعداد مدرسین حوزه نفتی به عدد 7 نمی‌رسید اما اکنون 57 نفر در این حوزه تدریس می‌کنند که نتیجه سیاستگذاری درست است.

نامدار زنگنه با بیان اینکه مردم باید حواسشان جمع باشد تا با شعار، ثروتها به باد داده نشود، گفت: در کنار قراردادهایی که با دانشگاه‌ها منعقد می‌کنیم، بخش مهم فناوری در افزایش بازیافت است که باید با شرکت‌های E&P بین‌المللی کار کنیم. وقتی از همکاری صحبت می‌کنیم بیش از سرمایه به فناوری نیاز داریم. نباید با شعار کوتاه‌مدت منافع ملت ایران را هدر بدهیم.

وی یادآور شد: مهمتر از ساخت داخل تجهیزات، بخش نرم‌افزار و مدیریت در میادین نفتی است. شرکت‌های دانش‌بنیاد باید در این بخش متمرکز شوند که شرکت پتروپارس و مپنا به عنوان نمادهای فناوری در حوزه نفت و برق هستند. برای احداث این شرکت‌ها که نمادهای مدیریت ملی بوده‌اند بسیاری خون جگر خورده‌اند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه پتروپارس 23 میلیارد دلار کار در کلاس بین‌المللی انجام داده، خاطرنشان کرد: ما توسعه شرکت‌های E&P را دنبال می‌کنیم تا خودشان برای توسعه مخازن صاحب تکنولوژی باشند. تاکنون 17 شرکت E&P ایرانی تایید صلاحیت شدند که اگر از این تعداد سه شرکت نیز تایید شوند، سرمایه بزرگی برای کشور خواهند بود.

نامدار زنگنه با اشاره به قرارداد امروز به ارزش 1.3 میلیارد دلار تاکید کرد: نفت می‌تواند محرک اقتصاد باشد. ما باید توسعه ساخت داخل را در خوزستان دنبال کنیم.

وی در ادامه به میدان فرزاد اشاره کرد و گفت: همان عده‌ای که مخالف IPC و بیع متقابل هستند به ما حمله می‌کنند که چرا در فرزاد B قرارداد مشارکت در تولید لغو شد. پاسخ این است که اولا تفاهمنامه بوده، ثانیا اگر این قرارداد مشارکت در تولید منعقد می‌شد همین نمایندگان مجلس پوست من را می‌کندند. همانها که به IPC حمله می‌کنند انتقاد می‌کنند که چرا قرارداد مشارکت در تولید منعقد نشده است. هندی‌ها می‌خواستند 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند اما زنگنه اجازه نداده است. مگر می‌شود فقط در ازای 500 هزار بشکه، این قرارداد بر روی کاغذ منعقد شده باشد و من مخالف باشم. اگر چنین است، این وزیر باید به دارالمجانین برود. می‌گویند زنگنه قرارداد را لغو کرده و ما اکنون نمی‌توانیم نفت را صادر کنیم.

مقام عالی وزارت نفت همچنین گفت: درمورد عراق هم می‌گویند این کشور پیشنهاد توسعه آزادگان و مجنون را داده و تضمین داده که نفت تولیدی را خودش بفروشد. سوال این است که سند آن کجاست؟ قبول کنیم که برای حرفهایمان باید سند و مدرک داشته باشیم.

نامدار زنگنه با بیان اینکه امروز ما در میادین، تولید داریم و این یک واقعیت است، بنده هیچ علاقه‌ای به هیچ کشور خارجی ندارم و اگر هم با کشوری صحبت می‌کنم به خاطر منافع و عزت ملت ایران است. من و پدرانم در این خاک به دنیا آمده‌ایم و امیدوارم بنده هم در این خاک دفن شوم. سربلندی ملت ایران بیش از هر چیزی برایم اهیمت دارد.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که فشار کمتری به مردم وارد شود؛ چه در حوزه صادرات نفت و فرآورده و توسعه میادین سعی می‌کنم به وظایف خود به خوبی عمل کنم و در این رابطه کوتاه نمی‌آیم و برای سربلندی ملت و کشور ایستاده‌ایم.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه