ارسال به دیگران پرینت

ممنوعیت‌های خودسرانه برای گردشگران

در این سال‌ها هرازگاه انتشار اخبار ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های خودسرانه برای گردشگران در گوشه‌ای از کشور خبر‌ساز می‎شود؛ از ممنوعیت ورود به آبشار مارگون تا بستن کویر مرنجاب به روی گردشگران و...؛

ممنوعیت‌های خودسرانه برای گردشگران

 در این سال‌ها هرازگاه انتشار اخبار ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های خودسرانه برای گردشگران در گوشه‌ای از کشور خبر‌ساز می‎شود؛ از ممنوعیت ورود به آبشار مارگون تا بستن کویر مرنجاب به روی گردشگران و...؛ بهانه و علت آن هم همیشه مسائل و شعائر مذهبی اعلام شده است. با‌این‌حال مشخص نیست بر چه اساس می‌توان از قبل قضاوت کرد و مانع ورود کسانی به یک نقطه شد، با این پیش‌فرض که آنها قرار است مسائل مذهبی را رعایت نکنند. در جدیدترین اتفاق از این دست، چند روز پیش در شهرستان طبس و بر اساس مصوبه شورای امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان، نیروی انتظامی از ورود 16 اتوبوس حامل گردشگران به مناطق کویری جلوگیری کرد؛ موضوعی که البته با واکنش و حاشیه‌های زیادی همراه شد.
این اتوبوس‌های حامل گردشگران که اغلب از تهران راهی طبس شده بودند، برای دیدن جاذبه‌های طبس قصد ورود به این شهر را داشتند که از ورود آنها حتی به داخل شهر جلوگیری شد، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، این افراد، تور دارای مجوز بودند.
در همین رابطه فلاحی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس، درباره جلوگیری از ورود گردشگران به شهرستان گفت: «ما مخالف ‌بی‌بندوباری ‌ و ‌ولنگاری ‌هستیم، ‌ولی‌ این ‌اقدامات ‌را ‌نیز ‌تأیید ‌نمی‌کنیم و به‌‌شدت‌ با ‌این ‌حرکت ‌مخالفیم». او در ادامه اضافه کرد: «این اقدام در راستای مصوبه شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان مبنی بر اینکه اقامتگاه‌ها اجازه پذیرش توریست و گردشگر را در ایام خاص ندارند، صورت گرفته و پاسگاه انتظامی روستای جوخواه طبس از ورود حدود ۱۰ اتوبوس توریستی به شهرستان ممانعت کرده است».
به گفته او، مصوبه شورای امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان درست انجام نشده است؛ چراکه در این مصوبه گردشگران می‌توانند وارد شهرستان شده و به زیارت، تفریح و گردش بپردازند و در هتل‌ها اقامت کنند و مطابق قانون هیچ‌کس نمی‌تواند مانع ورود هم‌وطنان به سایر نقاط کشور شود و در این مصوبه نیز فقط اقامتگاه‌ها اجازه پذیرش توریست‌ها و گردشگران را ندارند. 
علاوه بر او، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ممانعت نیروی انتظامی از ورود این گردشگران به شهر طبس تأکید کرد: این اقدام بر اساس مصوبه شورای امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر بوده که در ایام عزاداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی پذیرش تور نداشته باشند، ولی اینکه ورود به شهر ممنوع باشد، به نظر می‌رسد در مصوبه نبوده است.
حسن رمضانی به ایرنا گفت: «با توجه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و نگرانی از رعایت‌نشدن شأن این ایام، اجازه ورود تورها به شهر طبس داده نشد؛ اما به دلیل اینکه وجهه خوبی نداشت، با همکاری دستگاه قضائی قرار شد تا آخر وقتی که حد قانونی رعایت مسائل است، وارد کویر نشوند و برنامه کویرنوردی آنها روز بعد برگزار ‌شود». وی با بیان اینکه اطلاعی از تعداد نفرات گردشگران ندارد، گفت: حدود ۱۶ اتوبوس گردشگری بودند که مجوز برگزاری تور را هم داشتند.
وی گفت: بارها گفته شده است این رویه درست نیست؛ زیرا وقتی مراکز مجاز تعطیل شوند، زمینه فعالیت مراکز غیرمجاز که تحت هیچ نظارتی نیستند، فراهم می‌شود.
رمضانی گفت: «در استان خراسان جنوبی با وجود اینکه ظرفیت پذیرش مسافر و گردشگر را در اقامتگاه‌های موجود فراهم کرده‌ایم، به دلیل اینکه عده‌ای به هر دلیلی شئونات را رعایت نکردند، مصوبه تعطیلی مراکز در ایام خاص صادر شده است. فردی که شأن ایام و مسائل قانونی را رعایت نمی‌کند، وقتی به طبس وارد شود، مسلما برنخواهد گشت و زمانی که اقامتگاه‌ها تعطیل باشند، در منازل شخصی سکونت پیدا می‌کنند که نه اداره میراث فرهنگی و نه اماکن هیچ نظارتی بر آن ندارند و ممکن است به مراتب اتفاقات بدتری رخ دهد».
او با انتقاد از این اقدام گفت: « این مسئله مثل آن است که عده‌ای از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی کنند و پلیس به این دلیل اجازه رانندگی را به هیچ شخصی ندهد؛ در‌صورتی‌که باید با متخلف برخورد شود تا فضا برای گردشگران واقعی، پاکیزه و امن باشد. راه‌حل امن‌شدن فضای گردشگری، تعطیل‌کردن اقامتگاه‌ها نیست، بلکه باید مطابق قانون با متخلفان برخورد شود».
گفتنی است با جلوگیری از ورود گردشگران به شهر طبس، گردشگران تا عصر آن روز خارج از شهر بودند ولی شب که مهلت قانونی تعطیلی اقامتگاه‌ها به پایان رسید، سکونت پیدا کردند.
این در حالی است که تعطیلی اقامتگاه‌ها تأثیری منفی در اقتصاد منطقه دارد؛ آن هم در شرایطی که بیشتر این افراد در روستاها با کمک تسهیلات واحد اقامتی احداث کرده‌اند و با توجه به اینکه تابستان فرصت خوبی برای گردشگری در خراسان جنوبی نیست، ایام تعطیلی خاص زمستان و بهار برای اقامتگاه‌ها اهمیت دارد که اگر این تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشد، ضرر زیادی متوجه فعالان گردشگری خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی این استان گفت: چنانچه این رویه ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پرداخت اقساط تسهیلات با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال راهکار مناسب و قانونی باشیم.
رمضانی با اشاره به گلایه شهروندان از مشاهده ناهنجاری‌هایی در کویر به‌ویژه شهرستان طبس افزود: این افراد معمولا در قالب تورهای غیرمجاز وارد حوزه گردشگری می‌شوند که از حیطه نظارت ما خارج است. تا زمانی که مستندی ارائه نشود، این افراد از تور مجاز بوده‌اند و ما نمی‌توانیم برخورد کنیم؛ ولی اگر تور مجاز مرتکب تخلف شود، حتما برخوردهای لازم انجام خواهد شد.
شهرستان طبس در ۲۷۰‌کیلومتری غرب بیرجند با آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی مقصدی شناخته‌شده برای گردشگران است. با توجه به گرمای فصل تابستان در طبس، پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر و گردشگری در این شهرستان کویری و پهناور است.
 خراسان جنوبی با چهار اثر ثبت جهانی، ۹۰۰ اثر ثبت ملی و بیش از سه هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده، ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد و در چند سال اخیر اقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش بیشتر شده است. با توجه به وجود جاذبه‌های طبیعی و روستاهای هدف گردشگری در اغلب مناطق این استان اقامتگاه‌های بوم‌گردی راه‌اندازی شده است.
در‌این‌حال یکی از گردشگرانی که به همراه خانواده همراه با یک تور‌ دارای مجوز به طبس رفته بود و از ورود اتوبوس حامل آنها به شهر جلوگیری شده بود، با انتشار متنی که در اختیار «شرق» قرار داده است، ماجرای آن روز را این‌گونه شرح داد: «هفته پیش تصمیم گرفتیم همراه با دو فرزند 10‌ساله‌مان، سفری سیاحتی به طبس داشته باشیم. بعد از کلی جست‌وجو یک تور معتبر پیدا کردیم که بتوانیم در این ۳.۵ روز از تعطیلات‌مان که مصادف با ایام فاطمیه هم بود، استفاده کنیم. اتوبوس ما ساعت هفت شب روز سه‌شنبه حرکت کرد و حدود ساعت هشت صبح به ورودی شهر طبس رسید. 
همه خسته بودند و گرسنه که یکباره جلوی پلیس راه ما را نگه داشتند و اعلام شد اجازه ورود به شهر را نداریم. دلیل‌شان چه بود؟ اعلام شد به خاطر شهادت حضرت زهرا (س) و روز عزاداری، ستاد امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر خراسان جنوبی، بدون هیچ اطلاع عمومی‌ تصمیم گرفته در روز عزا از ورود هر اتوبوس گردشگری به شهر تا اذان ‌مغرب ممانعت کند. 
همین تصمیم عجیب منجر به آن شد که بعد از نزدیک ۱۳ ساعت ماندن در اتوبوس و طی مسافت نزدیک به 800 کیلومتری، از شنیدن این خبر حال بدی به مسافران دست دهد. نه‌تنها ما بلکه بیشتر از ۱۰ اتوبوس دیگر هم از ورود به شهر منع شدند و به همین راحتی اجازه ورود به آنها داده نشد.
ما بعد از کلی کلنجار‌رفتن با رئیس پاسگاه و سربازان پلیس راه به دیوار بسته دروازه شهر طبس برخورد کردیم. همان روز شنیدیم که استاندار و وزارت کشور هم برای حل مشکل تلاش کردند؛ اما کاری از دست‌شان برنیامد. خلاصه اینکه در‌هر‌صورت اجازه ورود ما به شهر داده نشد و قرار شد در نزدیکی یک اقامتگاه و سرویس بهداشتی بین‌راهی بمانیم تا تکلیف مشخص شود. یک سرباز مسلح هم برای نظارت بر روند کار کنار ما گذاشته شد. کمی بعد در بیابان‌های اطراف طبس صبحانه خوردیم و تا شش بعدازظهر در تعدادی از روستاهای اطراف طبس چرخیدیم تا اجازه ورود ما صادر شود. دلیل اینکه ما مسافران آن اتوبوس‌ها بعد از طی این مسافت پشت دروازه ورود به شهر طبس ماندیم، شهادت حضرت زهرا اعلام شد؛ مناسبت و سالروزی که طبیعتا پاسداشت حرمتش برای ما هم ارزشمند بود.
این وسط امیرمحمد پسر ۱۰‌ساله‌ام رفت پیش رئیس پلیس پاسگاه و به او گفت می‌دونید چیه؟
جناب سرهنگ هم که مأمور بود و معذور با مهربانی گفت چیه؟
امیرمحمد گفت حضرت زهرا اگه بفهمه شما روز شهادتش با ما این کارو کردین، خیلی ناراحت می‌شه.
راست می‌گفت.
آقایان تصمیم‌گیر ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر! من هم حضرت زهرا را دوست دارم، داستان زندگی‌شان را در کودکی شنیده‌ام و در بزرگ‌سالی با کتاب «فاطمه، فاطمه است» شریعتی اشک ریخته‌ام. من و همه کسانی که در آن 16 اتوبوس بودند، ایران را با همه رنگارنگی و ویژگی‌هایش دوست دارند و دل‌شان برای کوچه‌پس‌کوچه‌هایش می‌تپد. کاش برای فرزندان‌مان تصویر بهتری بسازیم از دین، اخلاق، همدلی و از وطن.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه