ارسال به دیگران پرینت

پیشرفت های فناوری سال پیش رو

با پیشرفت‏ های فناوری در سال آینده بیشتر از هر زمان دیگری شگفت‌زده خواهیم شد

پیشرفت های فناوری سال پیش رو

۵۵آنلاین :

در سالی که گذشت، تکنولوژی همواره به سمت راحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر ساختن زندگی انسان‌ها گام برداشت. به هر گوشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از زندگی که سرک بکشید، با یک جست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجوی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که تکنولوژی گام بلندی به سمت آسان ساختن زندگی ما برداشته است.

سال جدید هم پر از این شگفت‌زدگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود. فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تنها ویژگی آنها جذابیت نیست بلکه به کمک همین تکنولوژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در انرژی، کمک به حفظ محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زیست، آسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن ارتباطات بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیم و بسیاری دیگر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ممکن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از قبل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این پیشرفت محدود به چیزهایی که ما می‌بینیم نیست و بخش بزرگی از آن در دنیای مجازی و فضای اینترنت اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. جهان امروز بیشتر از هر زمان دیگری مسحور تکنولوژی و خلاقیت پدیدآورندگان آن است. باید ببینیم سهم ما از این تکنولوژی چقدر است و ما کجای این دنیایی هستیم که با سرعت به سمت آینده پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. در مطلب زیر به بخشی از زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنولوژی سال آینده خواهیم پرداخت.

اینترنت پرسرعت فراگیرشدن اینترنت پرسرعت در اقصی‌نقاط دنیا باعث شده تا متخصصان این تکنولوژی به فکر هرچه سریع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر ساختن اینترنت باشند. در سال آینده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم شاهد ظهور رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ‌۵G باشیم. ‌۵G قرار است سرعت بسیار بالایی داشته باشد. اولین مودم «‌‌۵G» ساخت شرکت کوالکام است و تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر بیشتر از پرسرعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی LTE موجود در آمریکا است. درحال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاضر شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های Verizon، نوکیا و کوالکام با موفقیت اولین تماس «‌۵G» یا نسل پنجم را آزمایش کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

قبل از این اولین تماس ویدیویی «‌۵G» توسط شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر آزمایش شده بود. به این ترتیب شرکت ورایزن با این آزمایش اولین اپراتور موبایل دنیاست که اولین تماس «‌۵G» را انجام داده است. این تماس بر پایه فرکانس موج میلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متری ورایزن و شبکه نسل پنجم نوکیا انجام شده است. ظرفیت بالا ویژگی «‌۵G» است. به‌طوری‌که وقتی در یک مکان عمومی به اینترنت وایرلس متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید، دیگر شاهد کاهش سرعت یا قطع شدن اینترنت نخواهید بود.

بر اساس استانداردهای اتحاد بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی مخابرات، شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «‌۵G» در هر یک کیلومتر مربع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از حداکثر یک میلیون گجت پشتیبانی کنند. معرفی محصولات مبتنی بر مودم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «‌۵G» برای اینتل این روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به مسئله مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبدیل شده است چرا که این شرکت درحال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاضر در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتصال به اینترنت با شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند کوالکام و سامسونگ در حال رقابت شدید است. کوالکام اعلام کرده است که با ۱۹ تولیدکننده و ۱۸ اپراتور به توافق رسیده است و از سال ۲۰۱۹ عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی بر اساس مودم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «‌۵G» ایکس ۵۰ آغاز خواهد شد.

واقعیت مجازی سال گذشته فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عرضه بازی و لوازم مرتبط با آن کم و بیش شاهد نوعی از محصول بودند که کمتر کسی با آن اشنایی داشت؛ گجتی به نام «عینک واقعیت مجازی». فارغ از قیمت بسیار زیاد آن، این دوربین هوشمند به دوستداران بازی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد که بتوانند خود را در فضای بازی دخیل کنند و واقعی‌تر از همیشه به یکی از کاراکترهای بازی پیش رویشان بدل شوند. موضوع اصلی واقعیت مجازی شبیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی بینایی است. در حقیقت هدست واقعیت مجازی هدفی دارد که آن ایجاد یک محیط سه‌بعدی برای مخاطب مصرف‌کننده خود است.

هر هدست VR یک صفحه نمایش (یا دو صفحه جدا برای هر چشم) را در مقابل چشمان مخاطب قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، و طبعا هرگونه تعامل با دنیای واقعی را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. دو لنز فوکوس اتوماتیک به طور کلی بین صفحه نمایش و چشم قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند که براساس حرکات و موقعیت فردی چشم تنظیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. تصاویری روی صفحه نمایش یا با استفاده از یک تلفن همراه یا کابل HDMI متصل به کامپیوتر انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

برای ایجاد یک دنیای واقعیت مجازی ملموس و نزدیک به حقیقت، پیش‌نیازهای خاصی وجود دارد که ظاهرا تکنولوژی امسال خواب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوشی برای عاشقان کنسول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی و واقعیت مجازی دیده است. در سال پیش رو، ما پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سریعی را در ایجاد یک تجربه دیجیتال واقعا جذاب خواهیم دید. فناوریVR فرصت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شماری برای رقابت برند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جهت ایجاد یک بازار کاملا رقابتی و پر از نوآوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منحصربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرد را ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

با استفاده از این رویکرد، نه‌تنها مشتریان برنده نهایی خواهند بود، بلکه صاحب محصول هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برند خود را به عنوان پیشرو در نوآوری به عموم معرفی کند. تکنولوژی دستگاه واقعیت مجازی با وجود تازه‌واردبودنش با تحولات زیادی روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو بوده و در حال پیشرفت است. به احتمال زیاد در آینده تولیدکنندگان این عرصه کم کردن هزینه ساخت دستگاه واقعیت مجازی را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند طیف وسیع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری از مصرف‌کنندگان را جذب کنند.

فناوری سلامت در دنیایی که مردم همواره آماج استرس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و بعضا ناشناخته هستند، سلامت جسم و روح در صدر مورد توجه قرار دادن آن به یکی از خبرسازترین و هیجان‌انگیزترین عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنولوژی تبدیل شده است. از گجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سلامتی شخصی و خانگی مانند دستبند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سلامتی و وسایل آرامش‌بخش راحتی خواب گرفته تا تکنولوژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید و مصرف انواع داروهای جدید و صدالبته دنیای مهندسی پزشکی که تولید پروتزهای کمکی و اندام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مصنوعی را به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. همه و همه در رقابت هستند تا محبوبیتشان را بیفزایند و سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

استفاده خلاقانه و شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز مهندسان پزشکی از پرینتر سه‌بعدی در راستای بهبود حال بیماران به یکی از خبرسازترین زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنولوژی تبدیل شده و انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود با این حجم از استقبال بازار از وسایل تولیدشده به همین شیوه،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال آینده را نیز دستخوش تغییراتی در همین راستا پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کنیم و منتظر نوآوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که متخصصان وعده داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، بمانیم. جدای از فناوری تولید قلب طبیعی خرگوش به واسطه پرینتر سه‌بعدی که البته هنوز در حد نمونه آزمایشگاهی باقی مانده و زمان زیادی لازم است تا بتواند به تولید انبوه برسد، نوآوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همچون سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با تطبیق بیولوژیکی که برای هر کاربر کاستومایز یا شخصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند هم به یکی از خبرساز‌ترین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تبدیل شده‌اند؛ چیزی که نمونه اولیه آن را در کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید برند نایک دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که به محض پوشیدن کفش، گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند داخل آن فعال شده و خود را به دور قالب پا محکم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ ساختاری که دیگر به بند یا زیپ نیازی ندارد و با استفاده از سنسورهای هوشمند مطابق فرم پای مصرف‌کننده سازگار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. قرار است در سال آینده تکنولوژی‌هایی معرفی شوند که گام را فراتر نهاده و بتوانند اندام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مصنوعی را برای کاربران شخصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کنند. در حوزه سلامتی در فضای مجازی هم برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی انجام شده و قرار بر این است که شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی پیشرو مانند گوگل و فیس‌بوک بخش مخصوصی از فضای خود را به ارتقای سلامت کاربران اختصاص دهند و ترویج سلامت روانی را به عهده بگیرند.

تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همراه دنیای تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همراه همیشه دنیایی پر تب و تاب و پر از نوآوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمنتظره بوده است؛ از دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ظریف و هوشمند اما با کیفیت بسیار بالا گرفته تا فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تشخیص صدا و چهره و نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزارهای حیرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز. ظاهر گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موبایل نسبت به نسل اولیه‌شان تفاوت زیادی دارد و امسال شاهد رونمایی از مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیبا و رقابتی زیادی در میان برندهای پرطرفدار بازار بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. سامسونگ امسال گوی سبقت را از رقبایش ربوده و قصد دارد تا یک گوشی خم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شونده را به طرفدارانش معرفی کند.

گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خم‌شونده یا تاشو را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان ترند جدید در طراحی گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرچمدار به حساب آورد که بسیاری از کمپانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ دنیا به دنبال تولید آن هستند. هنوز عطش استفاده از اسمارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگتر، باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتر در کاربران سراسر دنیا خاموش نشده است و وجود یک گوشی تاشو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند این مسئله را حل کرده و با کوچک کردن سایز گوشی در زمانی که به آن نیازی نداریم امکان استفاده از گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگتر در زمان نیاز را برایمان فراهم کند. نمایشگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاشو به دلیل اینکه روی هم قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، طبعا کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ضخیم خواهند بود اما دلیل اصلی قطور بودن گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاشو، وجود شاسی و لولا در این گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود چرا که این بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید قسمت اعظمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار، سنسورها و لنز دوربین را در خود جای دهند.

اما سامسونگ این مشکل را با ظرافت حل کرده و گوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای طراحی کرده که لولای آن زیاد به چشم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. به احتمال زیاد پیشرفت سریع تکنولوژی در کاهش حاشیه، نمایشگر و سایز سنسورها به زودی نیاز به استفاده از لولا و شاسی را از بین خواهد برد و قطعات سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزاری قادر خواهند بود در زیر نمایشگرهای نازک جای بگیرند.

هوش مصنوعی اخیرا فناوری هوش مصنوعی به موضوعی جذاب برای مردم تبدیل شده و همچنان هم با پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هرروزه نظر بسیاری علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندان حوزه تکنولوژی را به خود جلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در یک تعریف ساده، هوش مصنوعی به سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.

هوش مصنوعی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان عرصه گسترده تلاقی بسیاری از دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و علوم قدیم و جدید دانست. هوش مصنوعی کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، مهندسی، زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد. اخیرا گوگل، کتابخانه نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزاری متن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی منتشر کرده تا هر کسی بتواند براساس آن الگوریتم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یادگیری ماشینی ایجاد کند. همچنین معرفی سخت‌افزارهای تخصصی هوش مصنوعی توسط شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اپل، گوگل و تسلا سبب افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ برابری عملکرد فناوری هوش مصنوعی شده است.

هوش مصنوعی در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف از جمله امنیت مجازی، کمک به پزشکان و بیماران و کم کردن پروسه حضور فیزیکی انسان در شرایط دشوار خودنمایی خواهدکرد؛ در امنیت مجازی خواهد توانست ویروس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بدافزارها را قبل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از اینکه تولید و منتشر بشوند، تشخیص دهد و با آنها مقابله کند. در روند درمان بیماران و بهبود شرایط آنها دخیل شود و کار پزشک را در تشخیص و تجویز دارو راحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کند. بدون شک هوش مصنوعی به رقیبی جدی برای انسان بدل خواهد شد.

شهرهای هوشمند دهه اخیر دهه رشد هوشمند شهری بود. بسیاری از شهرهای اروپا و آسیا به سمت هوشمندشدن قدم برداشتند و زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان را برای رویارویی با آینده دیجیتال و هوشمند آماده کردند. سنگاپور و سئول در کره‌جنوبی در رقابتی تنگاتنگ برای رتبه اول شهر هوشمند آسیا هستند و در اروپا ۳۰۰ شهر خود را برای هوشمند شدن تا پایان سال آینده آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در جهانی که به سرعت به سمت گسترش روند شهرنشینی حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، کشورها باید تدابیری اتخاذ کنند تا بتوانند خود را با دهکده جهانی تطبیق دهند و پا به پای رقبایشان در این عرصه فعالیت کنند. به گفته سازمان ملل، ۶۸ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در شهرها زندگی خواهند کرد.

شهرها ۷۰ درصد از گازهای دی اکسیدکربن را تولید و دوسوم انرژی جهان را مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برای بهبود زندگی شهری و بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی منابع، شهرها دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متصل به اینترنت را به چراغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های راهنمایی و رانندگی، زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهری، پارکینگ و غیره منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بخشی از فناوری شهر هوشمند نامیده شود. شهرهای هوشمند از نام توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان بزرگ و راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید و اینترنت اشیا (IoT) برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

شهرهای هوشمند با استفاده از IoT به چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز شهری خود نظارت دارند و داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایجادشده را به منظور ایجاد یک فضای کارآمد و پایدار برای دولت و شهروندان به اشتراک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارند. شهرهای هوشمند در سال ۲۰۱۹ به دنبال بهبود زندگی شهروندان خود هستند. شیکاگو یک نمونه بارز از این مدعاست. این شهر هر سال با استفاده از نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جرم قابل پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی به کاهش ۱۴ درصدی میزان خشونت و فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پلیس کمک کرده است. شهر ریودوژانیرو نیز توانسته با استفاده از یک سیستم هوشمند ویدئویی متصل به اینترنت، زمان پاسخ خدمات اضطراری را ۳۰ درصد بهبود ببخشد.

منبع : سازندگی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه