ارسال به دیگران پرینت

نتیجه اولیه تحقیق درباره سقوط بوئینگ؛ ادعای خطای انسانی رد شد

گزارش اولیه سقوط هواپیمای بوئینگ در اتیوپی نشان می‌دهد عامل این حادثه خطای انسانی نبوده و ممکن است سامانه ناوبری این هواپیما عامل سقوط بوده باشد.

نتیجه اولیه تحقیق درباره سقوط بوئینگ؛ ادعای خطای انسانی رد شد

۵۵آنلاین :

، نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد خدمه هواپیمای بوئینگ «۷۳۷-مکس» که ماه گذشته در «اتیوپی» سقوط کرد به‌طور کامل از دستورالعمل‌ها پیروی کرده بوده‌اند و این احتمال وجود دارد که نقص فنی یک نرم‌افزار در این هواپیما موجب سقوط آن شده باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «داگماویت موگس» وزیر حمل و نقل اتیوپی روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در «آدیس آبابا» گفت هواپیمای سقوط‌کرده بارها بدون خواست خلبان‌ها به سمت زمین حرکت کرده و نهایتا با وجود آنکه خدمه تمام دستورالعمل‌های استاندارد برای متوقف شدن کاهش خودکار ارتفاع را اجرا کرده‌اند، اما هواپیما سقوط کرده است.

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از چند منبع آگاه که به متن گزارش تحقیقات اولیه در مورد سقوط هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی دست یافته بودند، نوشته بود که این گزارش احتمال نقص در سامانه ناوبری هواپیما را تقویت کرده و احتمال خطای انسانی را رد می‌کند.

این سامانه ناوبری که «MCAS» نام دارد از حدود یک ماه پیش که این هواپیما سقوط کرد و همچنین پیش‌تر از آن در زمان حادثه مرگبار این مدل از بوئینگ در «اندونزی»، در کانون توجهات قرار گرفت. این سامانه قرار بوده صعود ناخواسته هواپیما را کنترل کند، اما اکنون کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد نقصی احتمالی در این سامانه، موجب فعال شدن ناهنگام آن شده و هواپیما را به کاهش ارتفاع مجبور می‌کند.

رویترز به نقل از منابع مطلع نوشته است که پس از هر چهار باری که خلبان‌های این هواپیما، این سامانه را به‌دلیل وجود نقص در اطلاعاتی که از حسگر جریان هوا نشان می‌داد خاموش کردند، مجدداً فعال شده بود.

شرکت بوئینگ که به واسطه سقوط دو هواپیمای نوی ۷۳۷-مکس با بحران مواجه شده، پیش از این ادعا کرده بود که این هواپیما نقصی ندارد و ممکن است این دو سقوط به دلیل ناآشنایی خلبان‌ها با سیستم‌های ناوبری این هواپیمای مدرن رخ داده باشد. با این وجود، این توضیح تقریبا هیچ کشوری را قانع نکرده و این مدل هواپیما که زمانی امید بوئینگ برای احیای این شرکت به شمار می‌رفت، اکنون در تمام جهان زمین‌گیر شده است.

موگس پس از قرائت خلاصه‌ای از گزارش تحقیقات اولیه در مورد سقوط بوئینگ خطوط هوایی اتیوپی، خطاب به شرکت سازنده هواپیما گفت: «از آنجا که مشخص شده حرکت رو به پایین ناخواسته دماغه هواپیما چندین بار تکرار شده... توصیه می‌شود سامانه ناوبری هواپیما باید توسط تولیدکننده مورد بازنگری قرار گیرد.»

این هواپیمای بوئینگ ۱۹ اسفند سال گذشته با ۱۵۷ مسافر و خدمه، ۶ دقیقه پس از برخاستن از زمین سقوط کرد و تمامی سرنشینان ان که از ۳۳ ملیت مختلف بودند جان‌باختند.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نیز یک هواپیمای دیگری از همین مدل با ۱۸۹ سرنشین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه «جاکارتا» به داخل دریا سقوط کرد.

منبع : فارس
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه