ارسال به دیگران پرینت

وعده عمر 1000 ساله برای مردم امروز

در طول تاریخ انسان‌ها از شرایطی رنج می‌برند که تا کنون قادر به درمان آن نبوده اند – پیری. بسیاری از بیماری‌ها با سالخوردگی هستند و سبب مرگ و میر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در روز می‌شوند. تا کنون برای درمان پیری و یا کند کردن این روند میلیارد‌ها دلار‌ها در سراسر جهان هزینه شده است.

وعده عمر 1000 ساله برای مردم امروز

۵۵آنلاین :

لیست بیماری‌هایی که انسان توانسته آن‌ها را شکست دهد بسیار قابل توجه است - در بسیاری از نقاط جهان امراضی مانند فلج اطفال، تیفوس، زردی، دیفتیری و بسیاری مسائل دیگر به طور کامل از بین رفته اند و واکسن‌های بسیاری برای مقابله با چنین عفونت‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها وجود دارد. اما در طول تاریخ انسان‌ها از شرایطی رنج می‌برند که تا کنون قادر به درمان آن نبوده اند - پیری. همانطور که سن ما بالا می‌رود، برخی سلول‌ها نیز کار خود را متوقف می‌کنند و یا از بین می‌روند و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی، سرطانی، آرتروز و آلزایمر می‌شوند. تمامی این بیماری‌ها با سالخوردگی هستند و سبب مرگ و میر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در روز می‌شوند. تا کنون برای درمان پیری و یا کند کردن این روند میلیارد‌ها دلار‌ها در سراسر جهان هزینه شده است. امید‌ها بر روی اکتشافات استوار است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند پیری بیلوژیکی ممکن است کاملا قابل پیشگیری و درمان باشد. از دیدگاه بیولوژیکی، بدن انسان با سایز‌های مختلف، عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند روند پیری سریع‌تر و یا کند تری را تجربه کند، میزان این تغییرات می‌تواند با توجه به این عوامل متفاوت باشد. دانشمندان امیدوارند از این مسئله در چشم انداز اصلی پزشکی بهره ببرند. در حال حاضر تعدادی از مراکز تحقیقی در سراسر جهان وجود دارند که راه‌های مشخصی برای جلوگیری از پیری بیلوژیکی را در لیست الویت قرار داده است. مطالعات انجام شده بر روی موجودات نشان داده است طول عمر انواع خاصی از آن‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته و امیدوار هستیم در انسان نیز تاثیرلت مشابهی را مشاهده کنیم. یکی از دارو‌های افراد مبتلا به دیابت، متفورمین می‌تواند سبب افزایش طول عمر شود. در اوایل دهه ۱۹۹۰، Cynthia Kenyon، معاون رئیس تحقیقات پیری در آزمایشگاه Calico، شرکت تحقیقاتی ضد پیری تحت حمایت گوگل، توانست ثابت کند با تغییر یک کد ژنتیکی در کرم‌های لوله‌ای، طول عمر آن‌ها از سه هفته به شش هفته افزایش می‌یابد.

زندگی نا‌‌‌محدود انسان

دی گری رئیس بنیاد علمی تحقیقاتی (Engineered Negligible Senescence (Sens، یک مرکز تحقیقات پزشکی که بر افزایش طول عمر انسان تاکید دارد. او می‌گوید، هدف آن‌ها توسعه مجموعه‌ای از درمان‌ها برای افراد میانسال و سالخوردگان است که آن‌ها را از لحاظ جسمی و روانی معادل با افراد ۳۰ سال قرار می‌دهد. دی گری گفت: آنان می‌خواهند "تغییراتی که بین ۳۰ تا ۷۰ سال اتفاق می‌افتد را ثابت نگه دارند." گری استدلال می‌کند که بسیاری از دانش بنیادی موثر مورد نیاز برای توسعه پزشکی ضد پیری هم اینک وجود دارد، و باور دارد علم برتر از بودجه است. او برای شناسایی و ترویج رویکرد‌های فنی خاص برای واژگونی جنبه‌های مختلف پیری فعالیت می‌کند، به عبارت دیگر همانگونه که خود می‌گوید: "مجموعه‌ای از عوارض جانبی انباشته از سوخت و ساز بدن است که در نهایت ما را می‌کشد." این مجموعه شامل مواردی از جمله هفت مورد زیر می‌شوند. ۱- جهش‌های ژنتیکی - در کروموزوم‌های مبتلا به سرطان به علت جهش هسته‌ای این تغییرات به هسته DNA، مولکولی که حاوی اطلاعات ژنتیکی در یوکاریوت‌ها است، یا به پروتئین‌هایی که به nDNA متصل هستند اعمال می‌شوند. جهش‌های خاصی می‌ت واند به سرطان منجر شود و با توجه به نظریات گری، جهش‌های غیر سرطانی به پیری در طول عمر طبیعی شرکت ندارند، بنابراین سرطان تنها نقطه پایانی از این نوع از آسیب است که باید به آن پرداخته شود.

۲- جهش‌های ژنتیکی - در میتوکندری میتوکندری قطعاتی در سلول‌های یوکاریوتی هستند که برای تولید انرژی مهم می‌باشند. آن‌ها حاوی مواد ژنتیکی خود، و جهش به DNA شان می‌تواند توانایی سلول برای عملکرد درست را تحت تأثیر قرار دهد. به طور غیر مستقیم، این جهش ممکن است بسیاری از جنبه‌های پیری را تسریع بخشد.

۳- آشغال‌ها و مواد اضافی - داخل سلولی سلول‌ها به طور مداوم پروتئین و مولکول‌هایی را که دیگر در بدن قابل استفاده نیستند و نیز می‌توانند مفید یا مضر باشند را تجزیه می‌کنند. مولکول‌هایی که نمی‌توانند به سادگی هضم شوند به عنوان آشغال و مواد اضافی در داخل سلول جمع می‌شوند. تصلب شرایین، تباهی لکه زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن) و بسیاری از انواع بیماری‌های عصبی (مانند آلزایمر) با این مشکل در ارتباط هستند.

۴- آشغال‌ها و مواد اضافی خارج سلولی پروتئین‌های نا خواسته و مضر می‌توانند در خارج از سلول تجمع یابند. آمیلوئید پلاک فرتوت دیده شده در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر یک مثال از آن است.

۵- سلول - تعداد بسیار کم برخی از سلول‌های بدن را نمی‌توان جایگزین کرد، یا تنها می‌توان به آرامی جایگزین کرد؛ این کاهش در تعداد سلول باعث می‌شود که هرچه سن بالاتر می‌رود قلب ضعیف‌تر شود و باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و بیماری‌هایی مانند پارکینسون شود.

۶ سلول - پیر سلولی این پدیده همان جایی است که در آن برخی سلول‌ها دیگر نمی‌توانند تقسیم شوند، اما همچنین نمی‌میرند و اجازه می‌دهند دیگران تقسیم شوند. آن‌ها همچنین ممکن است کار‌هایی انجام دهند که قرار نیست انجام دهند، مانند ترشح پروتئینی که ممکن است مضر باشد. پیر سلولی به عنوان علت یا پیامد دیابت قندی نوع ۲ ارائه شده است. زوال ایمنی نیز در این پروسه ایجاد می‌شود.

۷ اتصالات عرضی پروتئین برون سلولی سلول‌ها توسط پروتئین‌های متصل کننده بهم چسبیده اند. هنگامی که تعدادی اتصالات بین سلولی در یک بافت ایجاد شود، بافت می‌تواند کشش خود را از دست دهد و باعث مشکلاتی از جمله تصلب شرایین و پیر چشمی شود.

زندگی نا‌‌‌محدود انسان

همچنان گری و همکارانش در حال فعالیت و بررسی راه‌های از بین بردن و کم کردن اثرات پیری و طولانی کردن زندگی هستند؛ و در واقع این سؤال را برای ما ایجاد می‌کنند که ایا واقعا امکان این وجود دارد که ما بتوانیم ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال یا حتی بیشتر زندگی کنیم؟ گری معتقد است که اولین انسانی که بیش از ۱۰۰۰ سال زندگی خواهد کرد الان زنده است.

تیم دی گری در بنیاد تحقیقاتی Sens می‌گویند راه‌هایی را برای هر کدام از این مشکلات شناسایی کرده اند و درمان‌هایی را در مقابله آن‌ها ارائه داده اند. دی گری گفت:، "اولین درمان برای داشتن تعداد کمی از سلول‌ها، درمان یاخته‌های بنیادی است." آن‌ها طی افزایش سن افراد سلول‌های جوان را جایگزین سلول‌های مرده می‌کنند. مسئله دیگر در این جریان زمانی است که سلول‌های مرده از بین نمی‌روند و نیازمند راه حل پیچیده تری می‌باشند. دی گری می‌گوید، "در اصل ما می‌توانیم ژن‌هایی را با هدف از بین بردن سلول‌های دیگر تولید کنیم - ژن‌هایی که پروتئین‌هایی را ایجاد می‌کنند که به سادگی سلول‌ها را می‌کشند." اگرچه، مسئله این است ژن‌هایی را مهندسی کنیم که تنها پروتئین کشنده را برای سلول‌های مضر ایجاد کند نه سلول‌های مفید. اما مواجهه با چنین ادعا‌هایی نیازمند کمی احتیاط است. هیچ شواهد مستند و تجربی برای نشان دادن این مسئله که بدن انسان به چنین درمان‌هایی پاسخی مثبت می‌دهد یا نه، وجود ندارد. دی گری در توسعه نظریه‌ای فعالیت می‌کند که "استراتژی برای مهندسی ناچیز پیری" نامیده می‌شود؛ مجموعه‌ای از تکنیک‌های پیشنهادی برای احیای بدن انسان و جلوگیری از پیری. George Church نسل شناس دانشگاه هاروارد می‌گوید، "اگر بتوانید محیط و ژنتیک را کنترل کنید، می‌توانید زندگی طولانی و سالم تری داشته باشید." "در کشور‌های صنعتی، اکثر بیماری‌ها مرتبط با افزایش سن و سالخوردگی هستند و من فکر می‌کنم درمان این مسئله می‌تواند برای آنان مفید باشد." دی گری می‌گوید، "اغلب از او سوال می‌شود فناوری‌های در حال توسعه‌ای که او بر روی آن‌ها کار می‌کند می‌تواند توسط افراد ستمکار و ثروتمند مورد سو استفاده قرار بگیرد و تنها زندگی آن‌ها را طولانی‌تر کند، اما در مقابل برخی افراد زندگی طولانی و همیشگی را خسته کننده توصیف می‌کنند."

منبع : بی بی سی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه