ارسال به دیگران پرینت

نفوذ نیروهای امنیتی عربستان سعودی به اتاق‌های کلاب‌هاوس

اصلاحات سیاسی، نژادپرستی و حقوق دگرباشان جنسی به محورهای اصلی بحث‌های آزادانه فعالان حقوق بشر سعودی در اتاق‌های بحث کلامی در اپلیکیشن کلاب‌هاوس بدل شده؛ موضوع‌هایی تابوشکنانه در فضای سیاسی-اجتماعی عربستان که برخی مشارکت‌کنندگان در این بحث‌ها را از اعمال نظارت‌های پیدا و پنهان حکومت اقتدارگرای عربستان ترسانده است.


 نفوذ نیروهای امنیتی عربستان سعودی به اتاق‌های کلاب‌هاوس

کلاب‌هاوس تلفیقی است از امکان برگزاری کنفرانس تصویری و نوعی شبکهٔ اجتماعی مبتنی بر پیام‌های صوتی که امکان مکالمه جسورانه‌ را میان اعضای آن به ویژه در کشورهایی که محدودیت‌های جدی در برابر آزادی بیان وجود دارد، فراهم کرده است. به همین دلیل دولت چین به عنوان نخستین حکومت جهان دستور فیلترینگ آن را صادر کرده و استقبال از آن در منطقه خاورمیانه از ایران گرفته تا عربستان سعودی رو به تزاید است؛ چنان که برخی کاربران عربستانی آگهی فروش دعوتنامه عضویت در کلاب‌هاوس را در توئیتر منتشر می‌کنند.

نسخه مقدماتی کلاب‌هاوس که در حال حاضر فعال است، عضویت در آن را محدود به کسانی کرده که از اعضای قبلی دعوتنامه دریافت کرده باشند. به همین دلیل برخی اعضای کلاب‌هاوس ترجیح داده‌اند تا دعوتنامه خود را در بازار گرم عضویت در این اپلیکیشن بفروشند.

اما اشتیاق روز افزون عربستانی‌ها برای مشارکت جدی در بحث‌های آزادانه اتاق‌های کلاب‌هاوس با نگرانی‌های تازه‌ای مواجه شده است

پس از آن که امانی الاحمدی، فعال حقوق بشر سعودی-آمریکایی، نسبت به برگزاری گفتگویی آزاد در مورد «نژادپرستی در عربستان سعودی» اقدام کرد، اعضای وابسته به حکومت سعودی در توییتر نسبت به افشای هویت اصلی مشارکت کنندگان در این بحث اقدام کردند. آنها همچنین بخش‌هایی از گفتگوها را تقطیع شده و بر مبنای روایتی دیگر منتشر کرده‌اند. همچنین برخی گردانندگان بحث‌ها از تعطیلی اتاق‌های بحث به دلیل فشار نیروهای امنیتی خبر داده‌اند.

با وجود این که بحث‌های مطرح شده در اتاق‌های کلاب‌هاوس پس از پایان به طور خودکار پاک می‌شود ولی همچنان اگر کاربری مایل باشد، می‌تواند آنها را ضبط کند. همین امر زمینه نفوذ نیروهای امنیتی کشورها از جمله عربستان سعودی را به این اپلیکیشن و بحث‌های مطرح در آن باز گذاشته است؛ مشکلی که طراحان کلاب‌هاوس تا کنون در مورد آن توضیحی ارائه نکرده‌اند.

همزمان با تلاش‌های افسران سایبری حکومت عربستان برای فشار بر شرکت‌کنندگان در بحث‌های کلاب‌هاوس برای تن دادن به خودسانسوری، در عرصه آشکار فضای مجازی و رسانه‌های حکومتی نیز تلاش آشکار برای تقبیح این اپلیکیشن آغاز شده است.

سلمان الدوساری در ستون روزنامه سعودی به نقش کلاب‌هاوس در تخریب اخلاق عمومی پرداخته و فهاد العتیبی، استاد دانشگاه نیز با انتشار ویدیویی کلاب‌هاوس عامل به خطر افتادن امنیت ملی پادشاهی سعودی معرفی کرده است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی در عربستان سعودی انتظار دارند که در پس فضاسازی فعلی حکومت، کنترل کلاب‌هاوس هم همچون توئیتر آغاز شود و افسران سایبری عربستان پس تهدید، ارعاب و بازداشت برخی فعالان، اتاق‌های ترویج روایت‌های حکومتی از شرایط اجتماعی و سیاسی عربستان را سازماندهی کنند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه