ارسال به دیگران پرینت

جزئیات بیشتر از ساخت و ساز در مرکز مخفی اتمی رژیم صهیونیستی

یک رسانه غربی با استناد به تصاویر ماهواره ای جزئیات بیشتری را درباره ساخت و ساز در مرکز مخفی اتمی رژیم صهیونیستی منتشر کرده است.

جزئیات بیشتر از ساخت و ساز در مرکز مخفی اتمی رژیم صهیونیستی

آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: یک مرکز مخفی اتمی اسرائیل که برنامه اعلام نشده سلاح‌های اتمی تل آویو را پیش می‌برد، در حال انجام پروژه‌ای است که به نظر می‌رسد بزرگترین پروژه ساخت وساز آن طی چند دهه گذشته باشد.

تصاویر ماهواره‌ای که آسوشیتدپرس تحلیل کرده نشان می‌دهد که حفاری به بزرگی یک زمین فوتبال که احتمالاً چندین طبقه در زیرزمین خواهد بود، اکنون فقط چند متر از راکتور قدیمی در مرکز تحقیقات اتمی «شیمون پرز» فاصله دارد.

این مرکز که در نزدیکی شهر دیمونا واقع شده، در حال حاضر محل آزمایشگاه‌های زیرزمینی است که ده‌ها سال قدمت دارند که سوخت هسته‌ای مصرف‌شده راکتور را برای به دست آوردن پلوتونیوم تا درجه ساخت سلاح برای برنامه بمب هسته‌ای اسرائیل، دوباره پردازش می‌کنند.

با این حال مشخص نیست که ساخت و ساز برای چه منظوری صورت می‌گیرد. کابینه رژیم صهیونیستی به سوالات آسوشیتدپرس در مورد این کار پاسخ نداد.

رژیم صهیونیستی با پیش گرفتن سیاست ابهام هسته‌ای، داشتن سلاح‌های اتمی را تایید یا انکار نمی‌کند. رژیم صهیونیستی هرگز به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته است. پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یک توافق مهم بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

این ساخت و سازها در حالی انجام می‌شود که اسرائیل - در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو - انتقاد شدیدی به برنامه هسته‌ای ایران دارد؛ برنامه‌ای که تحت نظارت بازرسان سازمان ملل متحد قرار دارد و این امر بار دیگر تقاضا برای اعلام جزییات برنامه اسرائیل را مطرح کرده است.

داریل جی کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن، در این باره گفت: «آنچه اسرائیل در این کارخانه مخفی سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد، چیزی است که تل آویو باید درباره آن شفاف عمل کند.»

رژیم صهیونیستی با کمک فرانسه، ساخت مخفیانه سایت هسته‌ای را در اواخر دهه ۱۹۵۰ در بیابانی خالی در نزدیکی دیمونا آغاز کرد. اسرائیل این هدف نظامی را سال‌ها از آمریکا، که اکنون متحد اصلی آن است، مخفی کرد و حتی از آن به عنوان یک کارخانه نساجی یاد می‌کرد.

اعتقاد بر این است که رژیم صهیونیستی با استفاده از پلوتونیوم از دیمونا به یکی از ۹ دارنده سلاح هسته‌ای در جهان تبدیل شده است. با توجه به محرمانه بودن برنامه، هنوز مشخص نیست که چه تعداد سلاح در اختیار دارد. تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسرائیل حداقل برای ساخت ۸۰ بمب مواد دارد. این سلاح‌ها احتمالاً توسط موشک‌های بالستیک زمینی، جنگنده‌ها یا زیردریایی‌ها حمل می‌شوند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه