ارسال به دیگران پرینت

سازمان فناوری اطلاعات:

فیلترشکن‌ | 99درصد فیلترشکن‌ها برای سوءاستفاده طراحی می‌شوند

این ابزارها برای سواستفاده هستند. مدتی قبل نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات درباره فیلترشکن‌ها و دست‌های پشت پرده سؤال پرسیدند که باید بگوییم ابعاد این مساله صرفا داخلی نیست.

فیلترشکن‌   |    99درصد فیلترشکن‌ها برای سوءاستفاده طراحی می‌شوند

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ۹۹ درصد از ابزارهای فیلترشکن که این روزها در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای سوء استفاده طراحی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، «ابوالقاسم صادقی» در پنجاه و سومین نشست از نقد و اندیشه که با موضوع حفظ امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و لزوم آگاهی کاربران به صورت آنلاین برگزار شد، در زمینه نصب فیلترشکن‌ها افزود: این ابزارها برای سواستفاده هستند. مدتی قبل نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات درباره فیلترشکن‌ها و دست‌های پشت پرده سؤال پرسیدند که باید بگوییم ابعاد این مساله صرفا داخلی نیست و خارج کشور هم در آن دخیل هستند.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات افزود: موضوع نشت اطلاعات در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد به‌طوری‌که اطلاعات کاربران فیس‌بوک، یاهو نیز افشا شده است اما می‌توانیم از تجارب این شرکت‌ها استفاده کنیم تا با حمله‌های این‌چنینی مواجه نشویم.

حفظ امنیت اطلاعات کاربران

صادقی با تاکید بر این که این روزها با ظهور فضای مجازی امنیت اطلاعات کاربران با مشکلاتی مواجه شده‌اند خاطرنشان کرد: چند وقت پیش اطلاعات کاربران برخی نهادها نشت پیدا کرد اما به کسی برنخورد و آن را پیگیری نکردند. البته باید این موضوع را هم بگویم که منهای برخی از دستگاه‌ها اکنون اغلب نهادها اهتمام مناسبی برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران ندارند به‌طوری‌که بسیاری از حداقل‌های امنیتی نیز رعایت نمی‌شود باید توجه داشت که فضای سایبری فضای باز است که داده‌های کاربران از آن به کرات کپی می‌شود.

صادقی تاکید کرد: اسفندماه سال گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ایمن نبودن امنیت شبکه برخی نهادها اعلام شد که برای برخورد با آن همراه کارشناسان حقوقی در قانون جرائم سایبری به‌سختی بندهایی برای مسئولیت نهادهای نگه‌دارنده اطلاعات شخصی کاربران پیدا کردیم بنابراین باید برای ایمن کردن فضای مجازی قوانین این حوزه را اصلاح کنیم.

قوانین فضای مجازی مناسب نیست

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری مردم با مرکز «ماهر» نیز افزود: اگر مردم لینک‌های مورد استفاده خود را به مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد، هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای) اعلام کنند، پس از رصد آن‌ها در صورت مشاهده خلأ امنیتی به‌صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنیم. مرکز ماهر از نظر تئوری می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد اما نبود قوانین و سرمایه زیرساختی مانع شده است.

 

او البته بی‌قانونی را صرفا به فضای مجازی مختص نمی‌داند، وی تاکید کرد: بلاک چین چاقوی دو لبه فناوری است و درصورتی‌که در قانون تعیین تکلیف نشود تهدیدهای زیادی برای ما دارد.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: هدف ما از شبکه ملی اطلاعات این است که اگر روزی دشمنان ما را در استفاده از خدمات فضای مجازی محدود کرد زمین‌گیر نشویم در حال حاضر شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند که مشکل‌ساز شده است. رسانه‌های معاند از شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان جنگ رسانه‌ای یاد می‌کنند، بنابراین این وظیفه ماست که سوءتفاهم‌ها را در این زمینه برای مردم رفع کنیم.

رمز پویا امنیت کاربران را افزایش داد

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقداماتی که در حوزه افزایش امنیت شبکه صورت گرفته است افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش امنیت کاربران صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد رمز پویاست که ۶۰ تا ۷۰ درصد از کلاه‌برداری‌ها جلوگیری شده است. در سال‌های اخیر در بازارهای فروش اپلیکیشن، برای جلوگیری از وقوع حملات، اپلیکشن‌های آلوده را نیز شناسایی کردیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه