ارسال به دیگران پرینت

همکاری ایالات متحده در توسعه اینترنت کوانتومی

وزارت انرژی ایالات متحده از برنامه‌ی توسعه‌ی اینترنت کوانتومی خبر داد که قادر است عصر جدیدی از ارتباط را در جهان ایجاد کند.

همکاری ایالات متحده در  توسعه اینترنت کوانتومی

دولت ایالات متحده تصمیم دارد تا یک شبکه‌ی کوانتومی توسعه دهد. این خبری بود که چند روز پیش، از وزارت انرژی ایالات متحده به دست رسانه‌ها رسید. وزارت انرژی، در بیانیه‌ی اخیر خود به برنامه‌هایی برای توسعه‌ی «اینترنت کوانتومی ملی» اشاره کرد که طبق ادعای مقام‌ها، ایالات متحده را به صدر فهرست کشورهای فعال در رقابت دنیای کوانتوم می‌رساند.

اخبار جدید از وزارت انرژی ایالات متحده، در رویدادی در دانشگاه شیکاگو منتشر شد. این دانشگاه، در پروژه‌های کوانتومی با وزارتخانه همکاری می‌کند. آزمایشگاه Argonne وزارت انرژی ایالات متحده، مرکز اصلی آزمایش‌ها و تحقیق‌‌ها روی اینترنت کوانتومی است. سازمان‌های مذکور تلاش می‌کنند تا شبکه‌ای جدید مبتنی بر مفاهیم کوانتومی توسعه دهند. درواقع برنامه‌های آن‌ها متمرکز بر قابلیت‌های ارتباطی پردازش کوانتومی پیگری می‌شود.

وزارت انرژی ایالات متحده می‌گوید اینترنت کوانتومی «از قوانین مکانیک کوانتوم به‌عنوان لایه‌های زیرین استفاده می‌کند تا اطلاعات با امنیت بسیار بیشتر نسبت به گذشته، کنترل و جابه‌جا شود». وزارتخانه‌ی مذکور که ۱۷ آزمایشگاه داخلی در ایالات متحده دارد، توسعه‌ی شبکه‌ی کوانتومی را در تمامی آن‌ها به پیش می‌برد تا شبکه‌ای امن برای کاربردهای علمی، صنعتی و امنیت ملی توسعه پیدا کند.

وزیر انرژی ایالات متحده، دن بروئلت، درباره‌ی برنامه‌ی جدید وزارتخانه‌اش گفت: «ایالات متحده با ساختن این فناوری جدید و رو به رشد، پایداری خود به تعهد مبنی بر نگه‌داری و توسعه‌ی توانایی‌های کوانتومی را نشان می‌دهد». برنامه‌ی جدید ایالات متحده، بخشی از طرح National Quantum Initiative محسوب می‌شود که دونالد ترامپ در دسامبر ۲۰۱۸ آن را به‌عنوان قانون امضا کرد. محققان پیش‌بینی می‌کنند که نمونه‌ی اولیه‌ی شبکه‌ی متمرکز بر ارتباط‌های کوانتومی تا یک دهه‌ی آینده ساخته می‌شود. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه شرکت آمریکایی AT&T هم‌اکنون روی پروژه‌ی مشابهی برای توسعه‌ی یک شبکه‌ی ارتباطی کوانتومی تلاش می‌کند.

برنامه‌های اینترنت کوانتومی درحالی به دستور کار آزمایشگاه‌ها و وزارتخانه‌ی انرژی ایالات متحده وارد می‌شود که کامپیوترهای کوانتومی هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه و اثبات توانایی هستند. هنوز غول‌هایی همچون گوگل و IBM تلاش می‌کنند تا خود را در رسیدن به برتری کوانتومی، جلوتر از سایر فعالان نشان دهند. درنهایت باید منتظر گذر زمان و دستاوردهای گاه و بی‌گاه دانشمندان کوانتومی باشیم که شاید در چند دهه‌ی آینده، کامپیوترهای کوانتومی را درکنار ارتباط از همین نوع، جایگزین سیستم‌های کنونی بکنند.

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه