ارسال به دیگران پرینت

بررسی ژنتیکی نوع خفیف و شدید کرونا در ایران

متخصص ژنتیک پزشکی با بیان اینکه تحقیقات علمی روی کرونا ویروس نیاز به بودجه دولتی دارد، گفت: نوع خفیف و شدید کرونا در ایران از نظر ژنتیکی بررسی می شود.

بررسی ژنتیکی نوع خفیف و شدید کرونا در ایران

دکتر سیروس زینلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به ضرورت مطالعه و تحقیق روی رفتارشناسی ویروس کرونا اظهار کرد:  مطالعه ژنوم ویروس کرونا برای ما مهم است؛ ما طبق مطالعه‌ای که داشتیم به نتیجه رسیدیم که این ویروسی که در کشور وجود دارد با ویروسی که در چین یا امریکا و  وجود دارد تفاوتی نمی‌کند و تغییرات زیادی نکرده است.

متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: موضوع مورد بحث در سطح بین الملل نشان می دهد که قطعا کرونا ویروس در حال تغییر است و وقتی تغییرات صورت می گیرد در ابتدا این تغییرات کور هستند و می تواند شدت بیماری را بیشتر و کمتر کند.

بررسی ژنتیکی نوع خفیف و شدید کرونا در ایران

وی با بیان اینکه ما طرحی را به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ارائه کردیم که ظاهرا تایید شده ولی هنوز به ما ابلاغ نشده، بیان کرد: اگر این طرح تایید شود ما به بررسی دقیقتر و بیشتر این ویروس می پردازیم. در واقع کاری که باید انجام شود این است که با نمونه گیری از چند بیمار مبتلا به کرونا با علائم مختلف به بررسی دقیق تر آن بپردازیم و ببینیم آیا نوع خفیف و شدید کرونا از نظر ژنتیکی با هم فرق دارند یا خیر.

مدیر یک شرکت دانش بنیان تاکید کرد: تا آنجایی که می دانم در این خصوص اطلاعات جدیدی از سوی محققان ایرانی اعلام نشده اگر وجود دارد اطلاعات در سطح بین المللی است. همچنین بنا داریم در تحقیقات خود بررسی کنیم ویروسی که در کشور ما وجود دارد با ویروسی که در سایر کشورها وجود دارد به نوع و شدت بیماری ارتباطی دارند یا خیر.

وی با بیان اینکه تحقیقات اولیه ای که انجام دادیم در واقع زیرساختی برای این تحقیق جدید ما به شمار می رود، بیان کرد: ما کنون زیرساخت تحقیقات را داریم و فقط باید بودجه باشد که تعداد نمونه های بیشتری انجام دهیم و در این راستا می بایست بیمارستان ها هم با ما همکاری کنند. 

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: چند ماهی می شود که این تحقیق را به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم که بعد از ابلاغ به ما و تامین مالی می توانیم در عرض یک ماه نتیجه تحقیقات خود را اعلام کنیم.

چه افرادی بیماری شدیدتر و چه افرادی بیماری خفیف تر می گیرند

وی ادامه داد: در این تحقیق مشخص می شود که چه افرادی بیماری شدیدتر و چه افرادی بیماری خفیف تر می گیرند؛ اگر بتوانیم تعداد بیشتری را بررسی کنیم که دقیقا از نظر علمی دلیلی بدست بیاوریم که تغییرات ویروس کرونا چه هست و چه تغییراتی است خیلی اطلاعات مفیدی خواهد بود که در تولید واکسن و دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این پروژه تفاوت شدت بیماری در افراد نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: البته یک شرکت که در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می کند از ما درخواست داشته که تغییرات ژنومی ویروس را بدست بیاوریم که از این نتایج در ساخت واکسن بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه چند پروژه شبیه این تحقیق که ما تصمیم به انجام آن داریم در کشور در حال انجام است، بیان کرد: نتیجه خیلی خاصی هنوز در کشور و حداقل در سطح بین الملل اعلام نشده است.

متخصص ژنتیک پزشکی در پاسخ به اینکه چرا در سطح ملی تحقیقات محققان در این زمینه آن طور که باید مطرح نمی شود، بیان کرد: تعیین توالی ویروس هزینه بر است از سوی دیگر باید ریشه یابی کنیم که برخی مراکز که بودجه دریافت کرده اند، چرا نتایج خود را اعلام نکرده اند.

کمبود بودجه دلیل عدم انجام تحقیقات مرتبط با کرونا

استاد تمام انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که ما در تحریم هستیم و برخی کارها آنطور که باید انجام نمی شوند. قطعا تحقیقات هم تحت تاثیر این شرایط هستند؛ یکی دیگر از دلایل مشکلات پژوهشی روی کرونا در ایران، کمبود بودجه است.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی  ادامه داد: تحقیقات اولیه ای که ما درباره تعیین ژنوم ویروس کرونا انجام دادیم با هزینه شخصی و در فروردین و اردیبهشت انجام شد که گزارش آن را نیز ارائه کردیم.

زینلی با تاکید بر اینکه توانایی انجام تحقیقات در زمینه ویروس کرونا در کشور توسط محققان وجود دارد، تاکید کرد: اما کشور در شرایط تحریم است و باید قبول کرد که برخی از این تحقیقات آنطور که باید نمی تواند انجام شود.

تحقیقات علمی سود ندارد/ سود در تولید دارو و واکسن است

وی در پاسخ به اینکه چرا محققان در زمینه درمان ورود پیدا کرده اند اما در زمینه تحقیقات رفتارشناسی ویروس هنوز آن طور که باید کاری انجام نشده است، عنوان کرد: چون در درمان سود وجود دارد و اگر دارویی یا واکسنی تهیه شود امکان درآمد زایی از آن زیاد است؛ اما تعیین توالی آورده ای برای کسی ندارد بنابراین وقتی سودی در کاری نباشد علاقه ای هم وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای تعیین توالی و تحقیقات در زمینه ویروس، می بایست دولت حمایت مالی انجام دهد که تحقیقات انجام شود زیرا این موضوعات برای بخش خصوصی اهمیتی ندارد. در اصل اگر معاونت علمی و  وزارت بهداشت کمک مالی کنند تحقیقات روی ویروس کرونا انجام می شود.

مدیر یک شرکت دانش بنیان ادامه داد: اطلاعاتی که از رفتار شناسی ویروس بدست می آید برای بخش خصوصی اهمیت چندانی ندارد از این رو انتظار حمایت مالی از سمت دولت وجود دارد.

وی تاکید کرد: البته تا آنجایی که می دانم چند تحقیق علمی در خصوص ویروس کرونا مورد حمایت مالی قرار گرفته اند ولی هنوز نتایج آنها اعلام نشده است؛ امیدواریم آنهایی که بودجه گرفتند و یا قرار است بگیرند نتایج را اعلام کنند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه