ارسال به دیگران پرینت

شرکت‌های تکنولوژی دورکاری را تمدید کردند

با ادامه روند شیوع پاندمی کرونا در کل دنیا و بازگشایی نسبی کسب‌وکارها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به‌کارمندان خود اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز می‌توانند به دورکاری از خانه، تا پایان پاییز و حتی تا پایان سال ادامه دهند.

شرکت‌های تکنولوژی دورکاری را تمدید کردند

با ادامه روند شیوع پاندمی کرونا در کل دنیا و بازگشایی نسبی کسب‌وکارها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به‌کارمندان خود اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز می‌توانند به دورکاری از خانه، تا پایان پاییز و حتی تا پایان سال ادامه دهند.

فیس‌بوک و گوگل که قبلا تا حدود تابستان امسال کارمندان خود را دورکار کرده بودند هم این دورکاری را تا پایان سال تمدید کرده‌اند. هر دو شرکت اعلام کرده‌اند هر کارمندی که می‌تواند از خانه به‌کار خود ادامه دهد، می‌تواند تا پایان سال به این روند ادامه دهد. بیشتر قسمت‌های این شرکت‌ها تا اواسط تابستان بازگشایی نمی‌شود اما برای کارمندانی که اصرار به بازگشت به فضای کار فیزیکی داشته باشند فرصت برای کار فراهم می‌شود. طرح «دورکاری کارمندان از خانه» شرکت فیس‌بوک، اولین بارتوسط CNBC معرفی شد که در آن اعلام شد کارمندان فیس‌بوک، این امکان را دارند که تا اواسط خرداد ماه، به برنامه دورکاری از خانه خود ادامه دهند و حالا این طرح تا پایان سال‌جاری میلادی، تمدید شده است.

به گزارش سایت The Information، مدیر‌عامل شرکت گوگل-ساندار پیچای- نیز در جلسه‌ای اعلام کرده بیشتر کارمندان این شرکت احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی، از خانه خود دورکاری خواهند کرد. یک سخنگوی گوگل صحت این خبر را تایید و اضافه کرد که بیشتر کارمندان، تا سال ۲۰۲۱ نیز امکان دورکاری خواهند داشت. تا پیش از این، گوگل اعلام کرده بود کارمندان این شرکت تا اول ماه ژوئن امسال، از خانه خود دورکاری خواهند کرد. در ماه مارس، گوگل اعلام کرد که حقوق و مرخصی استعلاجی تعدادی از کارمندان قراردادی شرکت را برقرار نگه خواهد داشت و این روند حالا تمدید شده است.گوگل در سراسر دنیا تقریبا ۱۲۰ هزار کارمند دارد و فیس‌بوک نیز نزدیک به ۴۵ هزار کارمند دارد. این دو شرکت جزو بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شوند که وسیع‌ترین و گرانقیمت‌ترین فضا را در نیویورک از آن خود دارند. در سال ۲۰۱۹، فیس‌بوک ‌گرانقیمت‌ترین اجاره سال را به ثبت رساند.

شرکت دلالی آنلاین املاک Zillow نیز اعلام کرده کارمندانش می‌توانند تا پایان سال از منزل خود به‌کار ادامه دهند. مدیر عامل و موسس این شرکت، ریچ بارتون در توییتی اعلام کرد: «نظر شخصی من در مورد WFH(کار از خانه)، طی دو ماه اخیر کاملا تغییر کرده است. شرایط کنونی به‌نظر من تاثیر زیادی روی شیوه‌های کار در آینده داشته و خواهد داشت.»

شرکت‌های زیادی هستند که در شرایط بحرانی کنونی در دنیا اقدام به تصویب قوانین مربوط به دورکاری کرده‌اند اما فیس‌بوک و گوگل از جمله سردمداران این طرح هستند.برنامه‌های مربوط به دورکاری، در بین شرکت‌های مختلف، متفاوت است و هر کدام از این شرکت‌ها دستورات مختلفی به‌کارمندان خود در رابطه با زمان دورکاری ابلاغ کرده‌اند.مثلا آمازون به‌کارمندان خود اعلام کرده که حداقل تا دوم اکتبر می‌توانند از خانه خود، دورکاری داشته باشند.

یکی از سخنگویان آمازون در مصاحبه‌ای با CNN Business اعلام کرد: «ما سخت تلاش می‌کنیم تا برای کارمندانمان که به‌صورت فیزیکی در شرکت کار می‌کنند، محیطی امن، با رعایت فاصله اجتماعی، اعمال اقدامات نظارتی پزشکی و با تجهیز به بهترین ابزارهای حفظ سلامت فراهم کنیم.»مایکروسافت نیز براساس گزارش‌ها، به‌کارمندان خود اجازه داده تا ماه اکتبر از خانه خود کار کنند. این شرکت فعلا درباره این خبر اظهارنظر رسمی نکرده است.دورکاری یا کار از خانه(Work From Home) این روزها حسابی مبحث روی بورسی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهاست. این پدیده تا قبل از بروز بحران کرونا نیز محبوبیت زیادی داشت و با روی کار آمدن تکنولوژی‌ها و ابزارهای تکنولوژیک مختلف نیز بیش از گذشته راحت‌تر و کارآتر شده است.صنعت سیستم‌های انفورماتیک و کامپیوتر، درحال‌حاضر در رده دوم صنایعی قرار دارد که دورکاری در آن کارآمد است و به همین دلیل این پدیده، به خصوص در حوزه‌های آی‌تی و تکنولوژی طرفداران زیادی دارد.

براساس گزارشی از گالوپ، در سال ۲۰۱۶،معادل ۵۷ درصد کارمندان فعال در حوزه‌های کامپیوتر و سیستم‌های انفورماتیک، زمانی از ساعات کاری خود را در داخل خانه سپری کرده‌اند.افزایش تمایل به دورکاری در حوزه‌های مختلف تکنولوژی، دلایل مختلفی دارد. این روزها متخصصان تحصیلکرده و حرفه‌ای، تمایل بیشتری به ساعت و محل کاری منعطف دارند و شرکت‌ها نیز مجبور شده‌اند که شرایط جدید را مدنظر قرار داده و قوانین و مقررات خود را براساس شرایط جدید منعطف کنند.در ادامه می‌خواهیم پدیده دورکاری و رازهای موفقیت کسب‌وکارهایی را که از این سیستم استفاده می کنند بررسی کنیم.

    تحولی به نام «دورکاری»

ایده ارتباطات از راه دور یا telecommuting و استخدام کارمندان دورکار، پدیده چندان جدیدی نیست اما صرفا طی دوره اخیر شرایط به‌گونه‌ای مهیا شده که شرکت‌ها در هر اندازه‌ای، چنین انتخابی را مدنظر قرار می‌دهند.سیستم‌های خلاقانه‌ای مانند وب‌سایت‌های Trello و GitHub، باعث شده شرایط دورکاری بیش از گذشته برای کارمندان و کارفرماها آسان‌تر و قابل دسترس‌تر شود. تکنولوژی باعث می‌شود محیط‌های کاری، انعطاف بیشتری داشته باشند، به‌خصوص اینکه متخصصان حوزه‌هایی مانند آی‌تی و تکنولوژی روزبه‌روز درخواست انعطاف کاری بیشتری می‌کنند. شرکت‌های تکنولوژی نیز این فرصت را غنیمت شمرده و با استخدام متخصصان دورکار در هزینه‌های گزاف اجاره ملک صرفه‌جویی می‌کنند. مدیران و مسوولان شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا شیوه‌های کاری سنتی خود را تغییر دهند و گزینه‌های بیشتری در دسترس کارمندان خود قرار دهند تا با ایجاد محیط کاری منعطف، شرایط برد- بردی هم برای خود و هم برای متخصصان نخبه خود فراهم کنند. حذف پدیده چالش‌برانگیز رفت و آمد شهری در شهرهای بزرگ، برگ برنده مهمی محسوب می‌شود و می‌تواند ساعات مفید کاری را بین ۶ تا ۱۵ ساعت در هفته افزایش دهد.

کار از راه دور، هم برای کارفرما و هم کارمند مفید است و براساس تحقیقات، کلا روشی کارآمدتر و سودآورتر است. براساس گزارش گالوپ، کارمندان صنایع مختلف که ۶۰ تا ۸۰ درصد ساعات کاری خود را از راه دور سپری می‌کنند، دستاوردهای کارآمدتری ارائه می‌دهند.این روزها کارفرمایان نیز با ایده ساعات و مکان کاری شناور، راحت‌تر هستند و دریافته‌اند که حضور فیزیکی در محل کار نمی‌تواند ضامن سوددهی و کارآیی بیشتر محیط کاری باشد.

    راز موفقیت دورکاری

اما چطور می‌توان با استفاده از دورکاری، سوددهی و موفقیت بیشتر در کسب‌وکار خود تجربه کرد؟ این موفقیت چهار رکن اساسی دارد: ارتباطات شفاف، اعتماد، انعطاف و فرهنگ شرکت.ارتباط دائمی، برای داشتن یک دورکاری کارآمد، یک رکن اساسی محسوب می‌شود. ایجاد یک برنامه ارتباطی شفاف و صرف زمان مشخصی برای برقراری ارتباط رودررو(به‌صورت مجازی) می‌تواند افراد یک تیم را به هم نزدیک نگه دارد. برای ایجاد یک شرایط ایده‌آل ارتباطی برای کارمندان، باید ابتدا رکن اعتماد برقرار شود. ایجاد شرایطی که کارمند بتواند اختیار ساعات خود را داشته باشد و همچنین برقراری قوانین شفاف برای دورکاری می‌تواند به ایجاد حس اعتماد کارفرما و کارمند کمک کند.برای اینکه دورکاری بتواند کارآمد باشد، شرکت‌ها باید انعطاف از خود نشان دهند. استارت‌آپ‌هایی مانند WeWork و Remote Year درحال رونق هستند و گزینه‌های خلاقانه زیادی به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند تا دورکاری راحت‌تر و سازنده‌تری تجربه کنند.مهم‌ترین رکن، فرهنگ شرکت است که باید در اولویت قرار گیرد. ایجاد فرهنگ ارتباط‌گیری از راه دور و سرمایه‌گذاری روی روابط از راه دور بین کارمندان و کارفرمایان، عنصری است که قبل از هر چیز دیگری باید به وضوح تعریف و توضیح داده شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه