ارسال به دیگران پرینت

تازه‌های بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی جهان

حانیه شریف : نمایشگاه CES۲۰۲۰ از دیروز به صورت رسمی آغاز شد، اما حواشی جنجالی این نمایشگاه از چند روز پیش شروع شده است. در افتتاحیه نمایشگاه CES۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ شرکت از سرتاسر دنیا، قبل از آغاز رسمی نمایشگاه، دمو یا پیش‌نمایشی از محصولات خود را معرفی کردند. مراسم پیش نمایش یا افتتاحیه CES، بیشتر شامل استارت‌آپ‌های کوچکی می‌شود که محصولات تکنولوژیک خلاقانه و خیلی وقت‌ها عجیب و غریب خود را معرفی می‌کنند. در واقع، یکی از اهداف بزرگ‌ترین نمایشگاه محصولات و گجت‌های الکترونیک CES، معرفی طیف متنوعی از محصولات است که می‌تواند قسمتی از آینده دنیای تکنولوژی را به ما نشان دهد. در ادامه، به صورت خلاصه به تعدادی از محصولات یا سرویس‌هایی اشاره می‌کنیم که در طول مراسم افتتاحیه، توجه بسیاری را به خود جلب کردند.

تازه‌های بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی جهان

۵۵آنلاین :

روبات با احساس Lovot: روبات‌ها، مورد علاقه بسیاری از مردم هستند، اما ژاپنی‌ها ظاهرا به داشتن دوست‌های روباتیک علاقه زیادی دارند. به همین دلیل جای تعجبی نبود که شرکت ژاپنی Groove X، روبات دوست داشتنی Lovot را معرفی کرد. Lovot، یک موجود پشمالوی کوچک است که ۵۰ سنسور، یک دوربین ۳۶۰ درجه، یک میکروفون و یک دوربین دماسنجی دارد که می‌تواند با آن، انسان را از دیگر اشیا تمیز دهد. تمام این تکنولوژی‌های به کار رفته در Lovot ، باعث می‌شود که این روبات بسیار شبیه انسان باشد. Lovot حتی تفاوت بین شبیه‌سازی و واقعیت را متوجه می‌شود، قلقلکش می‌گیرد و می‌خندد و اگر نوازشش کنید، خوشحال می‌شود. بانمک‌ترین قسمت، این است که شرکت Groove X برای Lovot لباس‌های مختلفی طراحی کرده که ظاهر این روبات را تغییر می‌دهد. روبات Lovot ماه گذشته در کشور ژاپن، با قیمت ۳هزار دلار برای فروش عرضه شد.گجتی برای کمک به مدیتیشن: آیا تکنولوژی می‌تواند در زمینه مدیتیشن نیز کاری برای انسان انجام دهد؟ البته برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه تولید شده‌اند مثل Calm که برنامه بسیار محبوبی است اما در حوزه سخت‌افزاری چه؟ با Muse آشنا شوید، به‌خصوص نسخه جدیدترش: Muse S در واقع یک هدبند است که می‌تواند با استفاده از تکنولوژی، کیفیت مدیتیشن فرد را بالاتر ببرد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که این گجت می‌تواند بر اساس داده‌های دریافتی از فعالیت‌های مغز، کاری کند که فعالیت مدیتیشن، راحت‌تر صورت گیرد. این محصول، قابلیتی دارد تحت عنوان GotoSleep Journeys (سفرهایی برای به خواب رفتن) که می‌تواند با موزیک انتخابی کاربر تطبیق داده شده و به فرد کمک کند تا راحت‌تر به خواب رود. قیمت Muse S، سیصد و پنجاه دلار است.

IKuddle کاربردی، برای صاحبان گربه‌ها: تمیز کردن ظرف خاک گربه‌های خانگی، یکی از سخت‌ترین کارها برای صاحبان گربه‌های ملوس است. iKuddle دقیقا به همین منظور طراحی شده است. این دستگاه تنها با فشار یک دکمه یا فعال‌سازی از طریق اپلیکیشن مرتبط، ظرف خاک گربه را به صورت اتوماتیک تمیز کرده و فضولات را به ظرف کوچک‌تر منتقل می‌کند و فرد می‌تواند به راحتی آنها را جدا کرده و دور بریزد. این دستگاه همچنین سیستم بو زدایی نیز دارد. دستگاه iKuddle ، سال گذشته از طریق کمپین Kickstarter توانست یک میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند.درک احساسات حیوان‌ها با Inupathy: شرکت ژاپنی Langualess، گجتی طراحی کرده که Inupathy نام دارد و انواع مختلفی از حیوانات می‌توانند آن را بپوشند. از طریق داده‌هایی که این گجت از وضعیت قلب حیوان دریافت کرده و ارائه می‌دهد، احساسات حیوان تحلیل می‌شود. این سخت‌افزار در ۵ رنگ تولید شده و احساسات مختلفی از حیوان را نشان می‌دهد: آرامش، هیجان، خوشحالی، کنجکاوی و استرس. با کمک این دستگاه می‌توان هرچند به صورت اندک، احساسات حیوان خانگی را درک کرد که می‌تواند در بالاتر رفتن کیفیت رابطه حیوان خانگی و صاحبش بسیار کمک‌کننده باشد.

تصویر‌سازی اندام بدون نقص با EnvisionBod : این گجت بدون شک یکی از انگیزشی‌ترین ابزارها برای تناسب اندام محسوب می‌شود. این گجت با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده به مردم نشان می‌دهد که در صورت کم کردن وزن (یا افزایش حجم ماهیچه)، چه قیافه یا چه اندامی خواهند داشت. یکی از تاثیرگذارترین پوسترهای مراسم افتتاحیهCES۲۰۲۰ ، از آن شرکت سازنده این محصول بود. کوله‌پشتی LED دار Pix: این محصول شاید چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما قطعا می‌تواند برای تعدادی از مصرف‌کننده‌ها به‌خصوص قشر نوجوان جذاب باشد. شرکت آمریکایی Pix، کوله‌پشتی‌های LED داری معرفی کرده که می‌تواند تصاویر مختلف، انیمیشن، ویجت و بازی‌ها را روی پشت خود نشان دهد. این کوله‌پشتی، با اپلیکیشن موبایل سینک می‌شود. علاوه بر ظاهر جذاب، این کوله‌پشتی کاربردهای دیگری نیز دارد مثلا برای جلب توجه دیگران در یک مکان شلوغ یا در تاریکی شب. قیمت این کوله‌پشتی ۲۵۹ دلار است.

توپ روباتیک سامسونگ: سامسونگ طی مراسمی‌ از روباتی شبیه به توپ تحت عنوان بالی (Ballie) رونمایی کرد که می‌تواند کمک‌یار افراد در خانه‌ها باشد. به گفته سامسونگ، این روبات از هوش مصنوعی بهره می‌برد که به لطف این قابلیت می‌توان از آن به‌عنوان یک روبات امنیتی، دستیاری کاربردی برای رسیدن به تناسب اندام، ابزاری برای ارتباط با دستگاه‌های هوشمند خانگی یا حتی وسیله‌ای سرگرم‌کننده برای کودکان یا حیوانات خانگی استفاده کرد. روبات هوشمند بالی قادر است با کمک سنسورهایی که به آنها مجهز شده، افراد را تعقیب کند یا صداهای بامزه‌ای را در واکنش به برخی دستورات کاربران پخش کند. سامسونگ در این مراسم، تنها به بخشی از قابلیت‌های این توپ روباتیک اشاره کرد. اما در ویدئویی که بعد از آن منتشر شد، می‌توان دریافت که این محصول می‌تواند در آینده از پس کارهای بیشتری برآید و به ابزاری کاربردی در خانه‌ها تبدیل شود. به عبارت دیگر، در آینده از بالی می‌توان به‌عنوان یک دستیار خانگی برای باز کردن درب منازل، روشن کردن تلویزیون یا حتی فراخوانی جاروبرقی‌های هوشمند برای تمیز کردن اتاق‌ها استفاده کرد. البته سامسونگ اولین شرکتی نیست که چنین محصولی را تولید کرده بلکه شرکت سونی نیز چندی پیش از تصمیم خود برای توسعه بیشتر سگ روباتیک Aibo خود خبر داد و اعلام کرد که به‌زودی سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند اپلیکیشن‌ها و خدمات خود را برای این روبات تعریف و امکان ارتباط آن با دیگر دستگاه‌های هوشمند خانگی را فراهم کنند. با این حال، شاید سامسونگ نیز مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده روبات، با مشکل فروش بالی در بازار مواجه شود. به بیانی دیگر، هنوز کاربران تمایل چندانی برای خرید و استفاده از این روبات‌ها را ندارند و چند شرکت تاکنون، به دلیل استقبال کم خریداران، تولید محصولات خود را متوقف کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که بالی چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد.

اولین پی‌سی با نمایشگر تاشو: شرکت لنوو از جدیدترین محصول خود تحت عنوان ThinkPad X۱ Fold که یک رایانه شخصی (PC) مجهز به نمایشگر تاشوست رونمایی کرد. این دستگاه از یک نمایشگر ۳/ ۱۳ اینچی اولد با نسبت ابعاد ۴:۳ و رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ بهره می‌برد و از چرم نیز برای پوشش قسمت بیرون بدنه آن استفاده شده است. لنوو از نمایشگرهای شرکت ال‌جی برای این پی‌سی استفاده کرده و ادعا کرده که از مقاومت و دوام بسیاری بالایی برخوردارند. دستگاه ThinkPad X۱ Fold مبتنی بر ویندوز ۱۰ پرو عمل می‌کند، به این معنی که لنوو به جای آنکه روی قابلیت‌های سیستم عامل مایکروسافت تمرکز کند، خود تلاش کرده تا مشکل نمایش محتوا روی نمایشگر تاشوی این پی‌سی را حل کند. لنوو در قسمت تسک بار، که منوی پاپ‌آپ را طراحی کرده که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بعد از باز شدن پی‌سی، میان نمایش فول اسکرین در یک صفحه یا نمایش در دو صفحه، یکی را انتخاب کند. از جمله مزیت‌های این طراحی، انعطاف‌پذیری بالای آن است به طوری که می‌توان یک کیبورد وایرلس را به‌عنوان متصل و همانند یک لپ‌تاپ از آن استفاده کرد. لنوو در کنار این محصول، یک پایه یا استند خاصی را نیز عرضه کرده که برای چنین مواقعی می‌تواند کاربردی باشد. البته اگر به صورت افقی از ThinkPad X۱ Fold استفاده می‌شود، یک کیبورد در قسمت پایینی نمایشگر ظاهر می‌شود که از آن هم می‌توان برای تایپ استفاده کرد. همچنین، لنوو به همراه این پی‌سی یک کیبورد جانبی با خاصیت مغناطیسی را نیز عرضه کرده که از طریق بلوتوث با دستگاه ارتباط برقرار کرده و به قسمت انتهایی پی‌سی متصل می‌شود. در خصوص مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. لنوو تنها به این نکته اشاره کرد که از پلت‌فرم جدید اینتل بهره می‌برد که از فناوری هیبرید برخوردار است. این پی‌سی با یک بار شارژ، می‌تواند تا ۱۱ ساعت شارژ را در خود ذخیره و به دستگاه تزریق کند. قرار است عرضه ThinkPad X۱ Fold در اوایل سال جاری میلادی و با قیمت پایه ۲۴۹۹ دلار آغاز شود.

کامپیوتر گیمینگ با ظاهری عجیب: شرکت MSI در کنار دیگر بزرگان دنیای فناوری در نمایشگاهCES۲۰۲۰ ، از محصول جدید خود به نام Aegis Ti۵ پرده برداشت که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سَر یک روبات دارد. روباتی که نمونه آن را در AI Mother در فیلم I Am Mother دارد. اما جذابیت‌های این محصول، تنها به ظاهر آن محدود نمی‌شود و در دل این پوسته روباتیک، سخت‌افزاری پیشرفته‌ای تعبیه شده است. به گفته MSI، کامپیوتر Aegis Ti۵ به‌عنوان اولین پی‌سی مجهز به فناوری G۵ معرفی شده و از قابلیت Gaming Dial که یک نمایشگر کوچک برای چک و کنترل وضعیت سیستم است، بهره می‌برد. این سیستم گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده که وقتی روی زمین قرار می‌گیرد، جریان هوا به خوبی از میان قطعات آن عبور می‌کند. همچنین در کیس این دستگاه از فناوری خنک‌کننده Silent Storm ۴ استفاده شده که می‌تواند دمای پردازنده، کارت گرافیک، پاور و دیگر قطعات را تا حد زیادی کاهش دهد. اما در خصوص مشخصات این محصول نیز باید گفت که Aegis Ti۵ در چند پیکربندی قابل خرید است اما هنوز مشخصات دقیقی از آن اعلام نشده اما گفته می‌شود که مشخصاتی همچون پردازنده Core i۹ اینتل، تراشه گرافیکی GeForce RTX ۲۰۸۰Ti و رم قابل ارتقا تا ۱۲۸ گیگابایتی را در خود جای خواهد داد. هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت و زمان عرضه Aegis Ti۵ منتشر نشده، اما گفته می‌شود که این پی‌سی با قیمت تقریبی ۴ هزار دلار و در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه