ارسال به دیگران پرینت

چطور دستگاه‌های دیجیتالی تکامل می‌یابند؟

موبایل‌های هوشمند ما را می‌شناسند

چطور دستگاه‌های دیجیتالی تکامل می‌یابند؟

۵۵آنلاین :

دنیای اقتصاد : بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۹ در مجموع ۵/ ۱ میلیارد دستگاه موبایل هوشمند در سراسر دنیا به فروش می‌رسد و این رقم نسبت به سال گذشته میلادی کاهش ۵/ ۲ درصدی خواهد داشت. در آمریکای شمالی که بازاری بزرگ و مهم است، فروش گوشی‌های موبایل کاهش ۴/ ۴ درصدی خواهد داشت. آیا این به معنای آن است که ما دیگر عاشق موبایل‌های هوشمندمان نیستیم؟ نه قطعا. در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار زمان بیشتری را با گوشی‌های موبایل‌مان گذراندیم تا به تماشای تلویزیون. با این حال بسیاری از کاربران پیش از خرید یک موبایل هوشمند جدید، همچنان منتظر تکنولوژی‌ها و تجربه‌های متفاوتی هستند و همین موضوع باعث کاهش فروش موبایل‌های هوشمند و اعمال فشار بیشتر به تولیدکنندگان این دستگاه‌ها شده است.

مشکل افزایش قدرت خریداران

همان‌طور که موانع کمتر شده و تولیدکنندگان بیشتری وارد این بازار می‌شوند، بازار موبایل‌های هوشمند اشباع‌تر و رقابتی‌تر می‌شود. بازیگران قبلی بازار موبایل هوشمند به تدریج سهم خودشان از این بازار را از دست می‌دهند و در عوض بازیگران تازه‌وارد سهم بیشتری از این بازار را به خودشان اختصاص می‌دهند. در این میان سهم تولیدکنندگان چینی که سعی کرده‌اند قابلیت‌های بازار محصولات میان‌رده را دوباره تعریف کنند، رو به افزایش است. امروزه سه شرکت از پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند، چینی هستند. حالا با انتخاب‌های فراوان و متنوعی که پیش روی کاربران قرار دارد، آنها دیگر حس نمی‌کنند که مجبورند هزینه زیادی برای خرید یک گوشی موبایل رده‌بالا صرف کنند که تنها کمی بهتر از یک گوشی معمولی و ارزان‌تر است. از طرفی، با توجه به اینکه طول عمر یک موبایل هوشمند رده‌بالا رو به افزایش است، کاربران دیگر نیازی به جایگزینی مدوام آن نخواهند داشت.

با وجود کاربرانی که کمتر خرید می‌کنند و توقعات بیشتری دارند، باید انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان محصولات خلاقانه‌تری را تولید کنند تا فروش را بالا ببرند؟ ممکن است طراحی گوشی‌های تاشو، یک دسته محصول جدیدی را ایجاد کند که تجربه مصرف محتوایی کاربران را ارتقا بدهد. این در حالی است که تمایل کاربران به گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر که امکان استفاده راحت‌تر از محتوای چند رسانه‌ای را فراهم می‌کند، همچنان رو به افزایش است. با این وجود، موبایل‌های تاشو هنوز هم گران هستند و نتوانسته‌اند خودشان را در دسته گوشی‌های رده‌بالا قرار بدهند. یکی از عواملی که انتظار می‌رود به فروش موبایل‌های هوشمند در سال آینده کمک زیادی بکند، تکنولوژی ۵G است. ما هنوز در آغاز راه توسعه ۵G هستیم و افزایش میزان پوشش‌دهی آن در شهرهای بزرگ برای استفاده روزمره، کار زمان‌بری برای اپراتورهاست. در طول سال ۲۰۲۰، گوشی‌های مبتنی بر ۵G ارزان‌تر شده و بیشتر و راحت‌تر در دسترس کاربران و خریداران خواهند بود تا به این ترتیب فروش خوبی را نصیب تولیدکنندگان بکنند.

آغوش باز تکنولوژی‌های نوظهور برای نوآوری

الگوسازی و پیش‌بینی شیوه مصرف یک کاربر موبایل هوشمند براساس عوامل مختلفی مانند فعالیت‌های موبایلی، رفتار کاربر، مکان یا اطلاعات اجتماعی آن، هدف استراتژیک و مهمی برای اغلب تولیدکنندگان است. دستگاه‌های موبایل می‌توانند عادت‌ها، نیازها و رفتارهای کاربران‌شان را یاد بگیرند تا به این ترتیب بتوانند تقاضای آنها را پیش‌بینی کرده و به کاربران در کاهش بار شناختی و اداره یک زندگی بهتر کمک کنند. حالا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سه سال آینده دستگاه‌های دیجیتال شخصی بیشتر از خانواده‌های‌مان درباره حالت‌های احساسی ما اطلاعات داشته باشند و بدانند. همان‌طور که کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری بیشتر از حسگرهای اطلاعاتی استفاده می‌کنند تا بتوانند از تجربه‌های شخصی کاربران موبایل برای اهداف و خدمات‌شان بهره ببرند، موبایل‌های هوشمند هم به سرعت از اطلاعات بیولوژیکی، تکنولوژی یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مانند تحلیل صدا را ترکیب کرده و در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

هوش مصنوعی قدرت بیرون آوردن اطلاعات زیادی را از لحن و حالات چهره دارد. این در حالی است که این تکنولوژی در ابتدای راهش امکان شناسایی حرکات و در بعضی موارد بررسی شرایط سلامت جسمی را دارد و امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کسب و کارهای نوظهور قرار می‌دهد. در سال‌های آینده شخصی‌سازی به عرصه رقابتی جدید و کلیدی برای تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل تبدیل می‌شود. این در حالی است که افزایش روند شخصی‌سازی، تولیدکنندگان را ملزم به سرمایه‌گذاری در امکانات و تجهیزات امنیتی می‌کند تا به این ترتیب نشان بدهند که به حریم خصوصی کاربران‌شان متعهد هستند. در سال‌های آینده دستگاه‌های دیجیتالی ما تلقینی شده و بیشتر از احساسات و افکارمان را یاد می‌گیرند تا به این ترتیب نیازهای‌مان را بهتر بشناسند. سازندگان موبایل‌های هوشمند اما باید کاربران را در اولویت هر استراتژی قرار بدهند. در واقع هر قدر حضور موبایل‌های هوشمند در زندگی روزمره ما رایج و پررنگ می‌شود، این شرکت‌های تولیدکننده باید ارزش‌های جدیدی را خلق کنند تا به کمک آنها بتوانند کاربران خودشان را حفظ کنند و نگه دارند.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه