ارسال به دیگران پرینت

از اظهارات حمید فرخ نژاد تا واکنش انتظامی به یک ثبت جهانی

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر،بازدیدی از این رویداد داشت و همچنین در این روز نشست «میجر» با حضور حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم و دیگر عوامل برگزار شد.

از اظهارات حمید فرخ نژاد تا واکنش انتظامی به یک ثبت جهانی

طبق گزارش رسیده ، احسان عبدی‌پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: «میجر» دکوپاژ به‌غایت ساده‌ای دارد و سهم نویسنده از این فیلم، بیشتر از کارگردان آن است.

نشست خبری فیلم سینمایی «میجر»، امروز دوشنبه 10 خرداد، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو، در طبقه هفتم برگزار شد.

احسان عبدی‌پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این فیلم بیان کرد: واضح است که نویسنده در این فیلم بیشتر سازنده است تا کارگردان، چرا که «میجر» دکوپاژ به‌غایت ساده‌ای دارد و از منظر کارگردانی تنها در طراحی کاراکتر می‌تواند نقش‌هایی داشته باشد. 

در ادامه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: من تجربه همکاری در یک فیلم را با احسان عبدی‌پور داشته‌ام و آن «میجر» است. این فیلم، تجربه متفاوتی برای من از باب شناخت احسان عبدی‌پور بود که فرد بسیار دوست‌داشتنی و دوست خوبی است. حمید فرخ‌نژاد نیز از دوستان قدیمی من است و به دعوت او در این کار حاضر شدم.

او درباره رنگ و نور و تونالیته غالب زرد در «میجر» توضیح داد: این فیلم به لحاظ استاتیک بسیار ساده پرداخت شده است و شاید پرداخت رایج سینماتوگرافی را ندارد، بلکه سعی شده، همه چیز واقعی باشد و اگر زیبایی و جذابیتی در کلیت فیلم است، به جغرافیای بوشهر و ویژگی‌های آن برمی‌گردد.

فروغ قجابگلی، بازیگر «میجر» نیز توضیح داد: وقتی فیلم‌نامه را خواندم، نقشم را بسیار دوست داشتم. از تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد و محمود کلاری، به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در این کار بسیار خوشحال بودم. همه عوامل پشت صحنه دست به دست هم دادند تا کار خوبی شکل بگیرد.

حمید فرخ‌نژاد بیان کرد: این سومین فیلم من به‌عنوان تهیه‌کننده است. خاستگاه فیلم که بوشهر بود و حضور احسان عبدی‌پور، دو دلیل اصلی من برای پذیرفتن تهیه‌کنندگی فیلم است. احسان عبدی‌پور را از دوران دانشجویی‌اش می‌شناسم و نبوغ زیادی دارد. همچنین شخصیت او و خانواده‌اش و دِینی که ما همیشه نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، باعث شکل‌گیری این همکاری شد. متأسفانه جای این جنس‌آثار، در سینما مهجور است. بیشترِ آثار به تهران محدود می‌شوند تا فروش داشته باشند اما بضاعت و ظرفیت‌ شهرستان‌ها در ساخت آثاری درخور، معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او افزود: هیچ‌یک از ما به‌جز سینما، شغلی نداریم و گاهی مجبوریم در برخی از فیلم‌ها بازی کنیم تا پول باقی‌مانده از آن‌ها را در کارهایی مثل «میجر» که باب میل‌مان است، سرمایه‌گذاری کنیم.

این بازیگر سینما عنوان کرد: سینما این روزها بیشتر با تجارت و میزان بازگشت سرمایه تعریف می‌شود. یک بازیگر صاحب اسم و رسم، ترجیحاً همیشه کار را نجات نمی‌دهد، بلکه بازیگر درست، این هدف را محقق می‌کند. نظیر بازیگران خوب این فیلم که با سوژه درست و فهم و درک کارگردان نتیجه خوبی را رقم زدند.

فرخ‌نژاد ادامه داد: متأسفانه، سینمای ما در حال حاضر، سینمای نام‌هاست. من وقتی به کارنامه کاری‌ام برمی‌گردم، می‌دانم گاهی مجبور بوده‌ام، فیلم‌هایی بازی کنم تا بتوانم این جنس فیلم‌ها را بسازم و به احسان گفته‌ام اگر این فیلم فروش رفت، فیلم بعدی را می‌سازیم.

عبدی‌پور بیان کرد: یادم است وقتی دانشجو بودم، در حد 400 تومن داشتم و در کلاس محمود کلاری ثبت نام کردم و بیش از هر دانشی، منتظر بودم که او را ببینم‌. مادرم همیشه تیتراژها را که می‌دید، می‌گفت: «احسان کی با محمود کلاری کار می‌کنی؟» و حالا این همکاری اتفاق افتاد.

او درباره آشنایی‌اش با حمید فرخ‌نژاد نیز گفت: در سال‌های دانشجویی‌ام فیلم‌نامه‌ای به یک بازیگر دادم که با او همکاری کنم و این بازیگر حمید فرخ‌نژاد است و الان کنارم نشسته است و با این عزیزان در فیلم بسیار به من خوش گذشت. من عاشق زمان‌های پرت بین پلان‌ها بودم تا با محمود کلاری حرف بزنم. 

عبدی‌پور عنوان کرد: من بسیار متأثر از سهراب شهید ثالث و امیر نادری هستم و یادم هست یک هفته که مرور فیلم‌های شهید ثالث بود، با سختی خودم را از بوشهر به تهران رساندم.

کلاری نیز درباره استفاده از لوکیشن‌های بکر بوشهر و شهرهایی غیر از تهران، در ارتقای زبان بصری سینما عنوان کرد: بسیاری از مناطق ایران جذابیت‌های بصری خود را دارند، بوشهر نیز بسیار جذاب و نمونه‌ای استثنایی است. من سه بار به آنجا سفر کرده بودم و هیچ‌مرتبه‌ای مثل این‌بار که با تغییراتی نسبت به سفرهای قبلی من همراه بود، جزئیات را ندیده بودم. ذات شهر و منطقه بوشهر، هنوز حفظ شده است. به‌ویژه این که احسان همه بخش‌های آن را می‌شناخت و از کوچه‌هایش خاطره دارد، قضیه فرق می‌کرد. برای من فیلمبرداری در بوشهر مثل یک جریان مکاشفه بود و تجربه ویژه‌ای نیز به دست آمد. نمی‌خواستیم به دنبال پرداخت‌های مرسوم باشیم، اگرچه سینما تعریف خاص خود را دارد، اما سعی کردیم، در زیبایی ذاتی این منطقه دخل و تصرف نکنیم تا انرژی‌اش حفظ و همانطور به مخاطب منتقل شود.

عبدی‌پور در ادامه نشست خبری درباره ایده فیلم گفت: داستان این فیلم واقعی اتفاق افتاده بود. فردی در خانه‌مان بود که در تماسی به واقعه‌ای که در زیر پوست شهر اتفاق می‌افتاد، اشاره کرد و همان‌جا قصه فیلم برایم شکل گرفت.

فرخ‌نژاد، تهیه‌کننده و بازیگر «میجر» نیز خاطرنشان کرد: از همه دوستانی که برای ساخته شدن این فیلم همراهی کردند، تشکر می‌کنم. از مردم خوب و شریف بوشهر و خانواده احسان، علیرضا تابش و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم. قدردان همه عوامل و بازیگران هستم که در این فیلم باعشق حضور داشتند. همچنین از محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تشکر می‌کنم که برخلاف سایر همکارانشان ترسی از حضور فیلم در جشنواره نداشتند.

حسین انتظامی :ثبت در فیاپف نشان‌دهنده اعتبار جشنواره جهانی فجر است. 

رئیس سازمان سینمایی معتقد است که ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنواره‌های مورد تأیید فیاپف نشان داد که این جشنواره معتبر است و حرف‌هایی که درباره این جشنواره می‌زدند، بی مبنا بود.

 

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، عصر روز دوشنبه ۱۰ خرداد به پردیس چارسو محل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمد و در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی درباره انتقاداتی که نسبت به برگزاری جشنواره‌ها در ایام کرونایی مطرح شده است، بیان کرد: سازمان سینمایی نمی‌تواند معطل انتقاداتی شود که نتیجه آن تعطیلی سینماست. وقتی پدیده‌ای مانند کرونا در جهان رخ می‌دهد و فراگیر می‌شود، اولین و راحت‌ترین واکنش این است که کاملاً منفعلانه‌ رفتار و همه چیز را تعطیل کنیم، درحالی‌که سینما زنده است؛ همچنان که جامعه زنده است.

او افزود: بنابراین ما در سازمان سینمایی به این نتیجه رسیدیم که جشنواره‌ها را باتوجه به کارکردهایی که دارند و باتوجه به اقتضای روز کرونا در یک زیست کرونایی برگزار کنیم. ازهمین‌رو، این پنجمین جشنواره‌ای است که برگزار شد. در همین ایام کرونایی؛ اول جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره «سینما حقیقت»، بخش ملی جشنواره فیلم‌ فجر برگزار شدند و الان جشنواره جهانی فیلم فجر در حال برگزاری است.

انتظامی در ادامه مطرح کرد: هر جشنواره‌ای پایه‌هایی دارد که عبارت است از رقابت، نمایش، بازار، آموزش و برنامه‌های جانبی. پس با فراگیری این بیماری بسته به شرایط روز کرونا، طراحی‌ مناسب آن ایام انجام شد، به این صورت که در جشنواره‌ای که زمینه نمایش وجود داشت، نمایش‌ها برقرار شد و ... همان‌طور که عرض کردم ما در مقابل سینمای ایران و تلاش‌هایی که سینماگران متحمل می‌شوند، مسئول هستیم و نمی‌توانیم جشنواره‌ها را، که یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های آن‌ها رقابت، دیده شدن آثار و انگیزه‌آفرینی است، تعطیل کنیم. خوشبختانه همچنان که می‌بینید استقبال از جشنواره چه در بخش نمایش و چه در بخش حضور آثار، قابل تأمل است.

در پایان، رئیس سازمان سینمایی درباره مهم‌ترین تجربه برپایی این جشنواره گفت: زحمات و تلاش‌هایی که در طول چند سال برای این جشنواره کشیده شد، به ثمر نشسته است. بنابراین زحمات همه مدیران در همه ادوار قابل تقدیر است و این جشنواره بالاخره توانست در فیاپف ثبت شود، از این جهت نشان داد که جشنواره جهانی فیلم فجر معتبر است و آن حرف‌هایی که درباره این جشنواره می‌زدند، بی‌مبنا بود.

 

اعلام فیلم‌های هفتمین روز سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر 

در روز هفتم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سینماهای پردیس چارسو، آزادی و کانون، همچون روزهای گذشته با پخش فیلم‌های بلند داستانی، کوتاه و مستند، ایرانی و بین‌المللی میزبان مخاطبان جشنواره خواهند بود.

علاقه‌مندان به تماشای آثار این دوره از جشنواره، می‌توانند بلیت‌های جشنواره را به‌صورت اینترنتی از سایت سینماتیکت تهیه کنند.

برنامه اکران پردیس سینمایی چارسو 

سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری از ایران(جشنواره جشنواره ها/سانس 11)، فیلم سینمایی «من به آتش نمی‌زنم» اثر لی تای گیوم از کره جنوبی (جلوه‌گاه شرق/ سانس 13:20)/ مستند «مستندهایی از ایران (دهه بیست)» به کارگردانی مشترک هامفری و نایمان (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس 15:30)/ فیلم سینمایی «گاتربی» ساخته اولریش تامسن از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس17:20)

سالن شماره دو؛ فیلم سینمایی «عمو» به کارگردانی فرل پیترسن از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس 11:20)/ فیلم سینمایی «صد سال به این سال‌ها» ساخته کارلوس اندرس مورلی از آلمان (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 13:30)/ فیلم سینمایی «در باز» اثر فلورنس پاپاس از آلبانی (نمایش‌های ویژه/ سانس 17:50)/ فیلم سینمایی «خداحافظ اتحاد جماهیر» اثر لاری راندا از استونی (فیلم‌های ژانر معاصر/ سانس 19:30).

سالن شماره سه؛ باکس فیلم کوتاه شماره یک (جلوه‌گاه شرق/ سانس 12:20)/ فیلم سینمایی «سلما» اثر یوسف البلوشی از عمان (شاخه‌های زیتون/ سانس 13:50)/ مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» اثر منصور فروزش از ایران (مستند زیر ذره‌بین / سانس 15:40)/ فیلم سینمایی «سیرک پرنده» اثر فاتوس بریشا از جمهوری کوزوو (فیلم‌های ژانر معاصر/ سانس 17)/ نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «شارل مرده یا زنده» اثر آلن تنر از سوئیس (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس 19:20).

سالن شماره چهار؛ فیلم سینمایی «تعادل» ساخته یوجیرو هاراموتو از ژاپن (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 11)/ فیلم سینمایی «گذار: آخرین روزهای سامورایی» از تاکاشی کویزومی از ژاپن (سینمای سعادت/ 13:50)/ فیلم سینمایی «دختر آبی» به کارگردانی کیوان مجیدی از ایران (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 16:10)/ فیلم سینمایی «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» از رومن بالایان از اوکراین (سینمای سعادت/ سانس 18)/ مستند «واپسین و نخستین انسان‌ها» از یوهان یوهانسون از ایسلند (مستند زیر ذره‌بین / سانس 19:50).

سالن شماره پنج؛ نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «عصر باشکوه» اثر فرانسیس رُیسر از سوئیس (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس 11:30)/ فیلم سینمایی «گزارش نهایی» ساخته ایشتوان سابو از مجارستان (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس13:20)/ فیلم سینمایی «بدوک» به کارگردانی مجید مجیدی از ایران (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس 15:40)/ مستند «حقایقی درباره زندگی شیرین» به کارگردانی جوزپه پدرسولی از ایتالیا (مستند زیر ذره‌بین/ سانس 17:30)/ فیلم سینمایی «بر فراز دریا» ساخته آوچی هن سان از چین (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 19:20). 

سالن شماره شش؛ فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی از ایران (جشنواره جشنواره ها/سانس 11:15)، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی از افغانستان (جلوه‌گاه شرق/ سانس 13:10)/ فیلم سینمایی «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ از مجارستان (سینمای سعادت/ سانس 15)/ فیلم سینمایی «سواران عدالت» ساخته آندرس توماس ینسن (سینمای دانمارک/ سانس 17:10)/ فیلم سینمایی «عوامل انسانی» اثر رونی تراکر از آلمان (سینمای سعادت/ سانس 19:20).

سالن شماره هفت؛ مستند «خطایی کوچک در ماتریس» اثر رادنی شرآ از آمریکا (مستند زیر ذره‌بین/ سانس 11)/ فیلم سینمایی «جاده آسمان» به کارگردانی جود سعید از سوریه (شاخه‌های زیتون/ سانس 19:20).

برنامه اکران سینما آزادی

سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «خوراک عزا» به کارگردانی رئیس چلیک از ترکیه (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 12:10)/ فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی از ایران (سینمای سعادت/ سانس 14:10)/ فیلم سینمایی «چهارصد ضربه» اثری از فرانسوا تروفو از فرانسه (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس15:50)/ فیلم سینمایی «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند از ایران (جلوه‌گاه شرق/ سانس 17:50)/ فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی از ایران (جلوه‌گاه شرق/ سانس 19:30).

سالن شماره دو؛ فیلم سینمایی «جاده‌ای به بهشت» ساخته مشترک باکیت موکول و دستان ژاپراولو از قرقیزستان (جلوه‌گاه شرق/ سانس 13:50)/ فیلم سینمایی «در سایه» به کارگردانی اردم تپه‌گز از ترکیه (جلوه‌گاه شرق / سانس16:10)/ فیلم سینمایی «نقشه‌برداران» ساخته میشل سوته محصول سوئیس (کلاسیک‌های مرمت‌شده/ سانس 18)/ فیلم سینمایی «برادرم نادعلی» به کارگردانی علی تک‌روستا از ایران (شاخه‌های زیتون/ سانس 19:50).

 

برنامه اکران سینما کانونس

الن روباز؛ فیلم سینمایی «قصه‌های درختان بلوط» ساخته گرگور بوژیچ محصول مشترک اسلوونی و ایتالیا (نمایش‌های ویژه/ سانس 17:30)/ فیلم سینمایی «پدر ما» ساخته کلودیو نوچه از ایتالیا (جشنواره جشنواره‌ها/ سانس 19:10)

کارگاه‌های آموزشی روز هفتم جشنواره

 

فردین خلعتبری آهنگساز، فولکر شلوندورف از آلمان و زینب آتاکان از ترکیه در کارگاه‌های هفتمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می‌یابند. 

فردین خلعتبری، متولد ۱۳۴۳، در نوشهر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت است. وی تاکنون آهنگسازی فیلم‌های زیادی از جمله «کما»، «به رنگ ارغوان»، «چتری برای دو نفر»، «گل یخ»، «کیفر»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «ترکش‌های صلح»، «لطفا مزاحم نشوید» و سریال‌های «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «طلسم شدگان»، «برادر» و ... را برعهده داشته است. 

 «فولکر شلوندورف» ، متولد 1939، در ویسبادن از مدرسان سینما است. او جوایز معتبری ازجمله، اسکار و نخل طلا برای «طبل حلبی»، به‌دلیل دستاوردهای هنری و انسانی در مجموعه آثارش، جایگاهی رفیع در پانتئون سینما دارد. شلوندورف، از چهره‌های تصمیم‌ساز در پایه‌ریزی سینمای نوین آلمان است و در سال 2006، ریاست هیئت داوران بین‌الملل فجر را برعهده داشت و با کارگاه «انگاره هویت در سینما»، در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد.  

 «زینب آتاکان» ، متولد استانبول از گروه فیلم و تلویزیون دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه مرمره فارغ‌التحصیل شده است. او پس از 1994، کارش را در شرکتی که به‌صورت مشترک تأسیس کرده بود، ادامه داد. آتاکان در سال 1999، به صنعت فیلمسازی روی آورد و تولید پروژه‌های بین‌المللی فیلم را آغاز کرد. وی در سال 2007، اوزینو فیلم را تأسیس کرد. در سال 2010، جایزه بهترین تولیدکننده اروپایی آکادمی فیلم اروپا به آتاکان اعطا شد. او نایب رئیس اوا ــ شبکه سمعی و بصری زنان اروپا ــ است و در سال 2014، جایزه بیلگه اولگاچ از بنیاد فمینیستی جاروی پرنده را دریافت کرده است. او به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «خواب زمستانی» در شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن، نخل طلا را دریافت کرد. عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی  AMPAS، آکادمی فیلم اروپا  EFA، آکادمی صفحه آسیا و اقیانوس آرام APSA و... را در کارنامه کاری خود دارد.

 همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران می‌شود که برای تماشای آن باید از سایت سینماتیکت بلیت تهیه‌ شود.

این کارگاه‌های مجازی به ترتیب از ساعت ۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ از طریق صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره پخش می‌شود و برای عموم علاقه‌مندان به سینما به‌صورت رایگان در دسترس است. شادمهر راستین، مدیریت بخش کارگاه‌ها را برعهده دارد و سحر عصر آزاد به‌عنوان کارشناس در این بخش حاضر است. 

 

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه