ارسال به دیگران پرینت

اشغال ۳درصدی سینماها عامل شیوع کرونا است؟/۵۰ میلیون فروش در ۸ماه!

مهدی نیک‌آئین مدیر سینما «سپیده» تهران ضمن انتقاد از استمرار تعطیلی سالن‌های سینما بیان کرد که این سالن سینما در پایتخت، از ابتدای سال تاکنون ۵۰ میلیون تومان هم فروش نداشته است!

اشغال ۳درصدی سینماها عامل شیوع کرونا است؟/۵۰ میلیون فروش در ۸ماه!

مهدی نیک آئین مدیر سینما «سپیده» تهران درباره تأثیر ادامه تعطیلی سینماها در راستای اجرای محدودیت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واقعیت این است که من موافق این مطلب نیستم که ترس مردم از بیماری کرونا، باعث شد مردم از بازگشایی سینماها استقبال نکنند، چون همزمان تمام فست‌فودها و اماکن ورزشی که شرایط مشابهی دارند باز بودند و مردم هم از آن‌ها استقبال کردند و هنوز هم می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه که من به صورت میدانی دیدم این بود که اطلاع‌رسانی درستی درباره بازگشایی سینماها بعد از پیک اول کرونا، نشد یعنی از چهارم تیر تا اواخر شهریورماه که سینماها باز بود، ما هر روز تعداد بیشتری از افراد را می‌دیدیم که به محض اینکه می‌دیدند درِ سینما باز است، از ما می‌پرسیدند مگر سینماها فعالیت دارند؟ یا حتی من در یکی از برنامه‌های صدا و سیما دیدم که مجری برنامه زنده وقتی خبر محدودیت‌ها را می‌خواند گفت سینماها که کلاً بسته بود! یعنی اصلاً او هم نمی‌دانست که سینماها باز شده‌اند.

سینما و تئاتر تأثیری در افزایش آمار کرونا داشته‌اند؟

این سینمادار تأکید کرد: ما هم می‌دانیم که متأسفانه آمار کرونا هر روز رو به افزایش است اما بعید می‌دانم که سینما و تئاتر در این رقم چندان دخیل بوده باشند. چون طبق اعلام خود دوستان ضریب اشغال سینما کلاً سه درصد بوده است پس عملاً سه درصد دخالتی در آمار کرونا نمی‌توانسته داشته باشد. حتی در سینما سپیده مخاطبان به صورت دو صندلی در میان می‌نشستند. بنابراین با توجه به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بعید می‌دانم سینما در افزایش آمار کرونا دخیل بوده باشد.

طبق اعلام خود دوستان ضریب اشغال سینما کلاً سه درصد بوده است پس عملاً سه درصد دخالتی در آمار کرونا نمی‌توانسته داشته باشد نیک‌آیین ادامه داد: برای مثال حتی در پاییز، سیستم تهویه در سینما سپیده فعال بود تا هوای آلوده‌ای در داخل سینما نماند، سالن‌ها به طور مداوم ضدعفونی می‌شد. به همین دلایل معتقدم در این ماجرای استمرار تعطیلی‌ها سینما مظلوم واقع شده است.

وی افزود: به نظرم مدیران فرهنگی باید پاسخگوی این اوضاع باشند و بسته ویژه‌ای برای احیای سالن‌های سینما و تئاتر در نظر بگیرند. ما هر روز می‌شنویم که یک سالن سینما و تئاتر تعطیل شده و صاحبانش در پی تغییر کاربری یا واگذاری آن هستند. با این هزینه‌های سرسام‌آوری که سینماها دارند، حتی اگر سینماها هم باز باشند برای خیلی از سالن‌داران به صرفه نخواهد بود مگر اینکه حمایتی از سالن‌ها شود حداقل برای یک سال آینده یک بسته حمایتی در نظر بگیرند تا چرخه سینما به روال عادی و نه حتی دوران اوج خود برسد و دخل و خرج آن یکی شود، در غیر این صورت با این تفاسیر سالن‌های سینما ناگزیر به تعطیلی هستند.

نیک آئین بیان کرد: علاوه‌بر مشکلات کرونا ما هزینه پرسنل، هزینه‌های جاری ساختمان، استهلاک دستگاه‌ها و… را داریم و این هزینه‌ها روی دوش سالن‌داران است اما وقتی بلیتی فروخته نمی‌شود و سینماها تعطیل هستند قطعاً هیچ بهبودی در اوضاع سینماها پیش نخواهد آمد. در جریان کرونا متأسفانه برخی از نیروهای کار سینماها تعدیل شدند چون صاحبان سینماها هم نمی‌توانند هزینه اضافه داشته باشند، اصلاً با این اوضاع بودجه‌ای ندارند که بخواهند هزینه را به راحتی تأمین کنند.

پارسال یک میلیارد گیشه داشتیم، امسال به ۵۰ میلیون نرسیده است!

وی ادامه داد: البته سالن داران تلاش می‌کنند تا جایی که ممکن است کسی را تعدیل نکنند و یا به گونه‌ای عمل می‌کنند که حداقل در صورت تعدیل شدن هم بتوانند از بیمه بیکاری خود استفاده کنند البته در سینمای ما فقط دو نفر بازنشسته شدند، تا به اینجای کار توانسته‌ایم نیروهایمان را حفظ کنیم ولی با این روند قطعاً دیر یا زود به نقطه‌ای می‌رسیم که باید یکی‌یکی نیروهای خود را از دست بدهیم.

این مدیر سینما در پایان اظهار کرد: معمولاً سینماها در اکران نوروزی فروش نسبتاً خوبی دارند و از رهگذر همین فروش، هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند ولی امسال ما این بازه را از دست دادیم. سال گذشته در ۶ ماه ابتدای سال در سینما سپیده به طور تقریبی فروشی معادل یک میلیارد تومان داشتیم ولی امسال تا حالا ۵۰ میلیون تومان هم فروش نداشته‌ایم.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه