ارسال به دیگران پرینت

روایتی از نوجوانان دهه۶۰ برای نوجوانان امروز|«مهران» و جنگ‌زده‌ها

رقیه توکلی کارگردان فیلم سینمایی «مهران» عنوان کرد که این فیلم روایتگر پسربچه‌ای است که میزبان جنگ‌زده‌های شهر مهران در یزد می‌شود.

روایتی از نوجوانان دهه۶۰ برای نوجوانان امروز|«مهران» و جنگ‌زده‌ها

رقیه توکلی کارگردان فیلم سینمایی «مهران» که در سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شد، درباره این فیلم گفت: «مهران» داستان پسربچه‌ای به نام مهران است که در دهه ۶۰ میزبان یک سری جنگ‌زده از شهر مهران در یزد می‌شود. مخاطبان این فیلم نوجوانان و بزرگسالان هستند البته به نظرم همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند چون یک فضای شاد و ساده دارد.

این کارگردان افزود: این فیلم می‌تواند جزو فیلم‌های دفاع مقدسی هم محسوب شود. ضمن اینکه حداقل من تا کنون فیلمی درباره آزادسازی شهر مهران ندیده‌ام. «مهران» هم هرچند مستقیماً به موضوع جنگ نمی‌پردازد اما به طور غیرمستقیم روایت‌گر برهه‌ای از دفاع‌مقدس است.

وی با بیان اینکه داستان فیلم در شهر یزد روایت می‌شود، مطرح کرد: به طور کلی یزد در زمان جنگ یکی از شهرهای ایمن بوده و به طور مستقیم با جنگ ارتباط نداشته‌است ولی رزمندگانی از این شهر به جبهه می‌رفتند به خاطر همین فضای زمان جنگ را در این فیلم می‌بینیم و آزادسازی شهر مهران روایت می‌شود. به این صورت که جنگ‌زده‌هایی به یزد می‌آیند و در این شهر مستقر می‌شوند. با توجه به اینکه در آن دوران یزد شهری ایمن بوده است عده‌ای به این شهر مهاجرت کردند حتی خیلی از آنها در یزد ماندگار شدند.

توکلی اظهار کرد: همه ما دوران نوجوانی را گذرانده‌ایم و این سنین برای ما ناشناخته نیست. قصه‌ای که در «مهران» روایت می‌شود داستان یک سری نوجوانان دهه شصتی است که فضای آنها برای من و همسن و سالانم ناشناخته نیست اما نوجوانان الان می‌توانند با فیلم‌هایی مثل «مهران» با نوجوانان آن زمان، اندیشه‌هایشان و فضای زندگی آنها آشنا شوند.

کارگردان «مادری» توضیح داد: من کارگردان سینمای کودک و نوجوان نیستم و تاکنون به صورت تخصصی به این مسأله نپرداخته‌ام. البته بازیگران اصلی فیلم‌های اول کوتاهم نوجوانان و کودکان بودند اما کسانی می‌توانند برای کودکان و نوجوانان فیلم‌های خوبی بسازند که شناخت خوبی از آنها داشته باشند. من هم به خاطر اینکه ارتباط زیادی با این قشر دارم فکر می‌کنم در «مهران» تا حد زیادی توانسته‌ام از عهده این کار بربیایم.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره سی‌وسوم گفت: گاهی جشنواره‌ها خستگی فیلمسازان را رفع می‌کنند وقتی با عوامل فیلم را می‌بینند، تشویق می‌شوند و در جلسات پرسش و پاسخ شرکت می‌کنند انرژی‌ای می‌گیرند این مسایل به ویژه به بازیگران کودک و نوجوان فیلم حس دیده شدن می‌دهد اما متاسفانه کرونا باعث برگزاری جشنواره به شکل آنلاین شد. البته از سوی دیگر همین که جشنواره برگزار می‌شود خوب است حداقل با این نحوه نام فیلم‌ها شنیده می‌شود و عده‌ای آثار را می‌بینند که تاثیرگذار است. به ویژه اینکه فیلم‌های خوبی به این دوره راه پیدا کرده است و از این جهت برایمان جای خوشحالی دارد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه