ارسال به دیگران پرینت

بدهی سینماداران به پخش‌کنندها چه شد؟

بیشتر از ۲۰ روز از انتشار خبری با این مضمون که «با مساعدت سازمان سینمایی بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان پرداخت می‌شود»، گذشته ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بدهی سینماداران به پخش‌کنندها چه شد؟

بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان فیلم‌هایی که سال قبل روی پرده رفته و اکران شده بودند یکی از مشکلاتی بود که کم شدن ارزش پول ملی، آن را تشدید و سبب گله‌مندی بیشتر صاحبان فیلم‌ها شد.

در روزهای کرونایی که مردم استقبالی از سینماها نمی‌کردند، جامعه سینماداران خواستار حمایت دولت بودند، درحالی که تعدادی پخش‌کننده و تهیه‌کننده هم از خود سینماداران شاکی بودند که هنوز پول فروش فیلم‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها می‌گفتند مشخص نیست پول حاصل از فروش فیلم‌های پرمخاطب سال قبل چه شده و حتی برخی مدعی بودند که صاحبان سینما با پول آن‌ها یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا در حال ساخت فیلم هستند. 

در همین راستا اوایل مردادماه، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد، پیرو جلسات متعددی که در خصوص بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان برگزار شد، لیستی نهایی شده که جمع آن شامل سینماهای سراسر کشور، با رقم ۱۶.۵ میلیارد تومان می‌شود.

طباطبایی‌نژاد تاکید کرده بود: این لیست در همان روز (۶ مرداد) به صندوق اعتباری هنر اعلام می‌شود و مقرر شده است از طریق صندق اعتباری وام ۴ درصدی جهت تسویه حساب پخش‌کنندگان به سینماها پرداخت شود.

اما پیگیری ایسنا نشان می‌دهد هنوز هیچ رقمی نه به سینمادارها داده شده و نه به پخش‌کنندگان.

مصطفی کیایی - کارگردان و تهیه‌کننده «مطرب» - که پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ را روی پرده داشت، تایید می‌کند که تاکنون پولی دریافت نکرده و هیچ خبری از آنچه وعده داده شد نیست. ضمن اینکه با توجه به فروش بالای این فیلم و رقمی که هنوز پرداخت نشده باید بخش زیادی از آن ۱۶.۵ میلیارد تومانی که طباطبایی‌نژاد گفته به همین فیلم برسد.

محمد شایسته - تهیه‌کننده دیگر فیلم کمدی سال قبل یعنی «زیر نظر» هم حدود چهار میلیارد تومان از صاحبان سالن‌های سینما طلب دارد، با توجه به اینکه هیچ پولی دریافت نکرده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد همه چیز سرِ کاری بوده است!

علاوه براین‌ها، مشخص نیست با توجه به میزان بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان بویژه برای همین دو فیلم «مطرب» و «زیرنظر»، این وام حدود ۱۷ میلیاردی چطور  تقسیم می‌شود. این نکته را هم باید اشاره کرد که پیش از انتشار خبر رسمی دادن وام از سوی سازمان سینمایی، برخی سینماداران در گفت‌وگویی با ایسنا گفته بودند که قرار است یک کمک ۲۷ میلیاردی از سازمان سینمایی گرفته شود.

در این باره علی سرتیپی پخش‌کننده و سینمادار درباره پرداخت وام گفت: هنوز پرداختی صورت نگرفته وجلسه‌ای هم داشتیم تا این کار سریع‌تر صورت گیرد چون برای پرداخت وام و ضمانت‌هایی که برای برگشت باید گرفته شود خلل ایجاد شده و باید شرایط پرداخت تسهیل شود که امیدوارم ظرف چند روز آینده این مسئله برطرف شود.

او درباره کم بودن یا نبودن رقم وام هم افزود: این رقم حداقل ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان باید می‌بود ولی باز همین هم بخشی از مشکلات را حل می‌کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه