ارسال به دیگران پرینت

چراغ «سینما ماشین» رو به خاموشی است؟

در روزهایی که اکران فیلم‌های خارجی برای جذب بیشتر مخاطب در بعضی سالن‌های سینمایی آغاز شده، «سینما ماشین» هم مدتی است فقط فیلم‌های خارجی اکران می‌کند.

چراغ «سینما ماشین» رو به خاموشی است؟

 ابتدای امسال پس از اینکه مشخص شد همه‌گیری بیماری «کوید ۱۹» به این راحتی‌ها تمام شدنی نیست، "درایوین سینما" با نام سینما ماشین برای اکران فیلم «خروج» راه‌اندازی و درواقع پس از سال‌ها دوباره به راه افتاد تا شاید با تعطیلی سینماها فرصتی بهتر، ایمن‌تر و البته مشابه‌تر به سینما برای علاقه‌مندان آماده شود. این طرح پس از چند شب اکران فیلم «خروج» با نمایش چند فیلم دیگر ادامه پیدا کرد و حتی در بعضی شهرها از جمله مشهد نیز دنبال شد.

حالا پس از چند ماه طرحی که در محوطه پارکینگ برج میلاد اجرایی شده بود، این روزها فقط دو فیلم «جوکر» و «۱۹۱۷» را نمایش می‌دهد که اگر چه فیلم‌هایی خارجی و در دسترسی برای مخاطبان این نوع فیلم‌ها هستند، اما باز هم در حد و اندازه خودشان گویا تعداد تماشاگر خوبی دارند.

حسین ذوقی - مجری طرح سینما ماشین (در پارکینگ برج میلاد) می‌گوید: اگرچه میزان استقبال نسبت به گذشته کمتر شده ولی با این حال بد نیست، چون مردم به دنبال تفریح و محیطی امن برای گذران اوقات فراغت خود هستند و اگر یک فیلم ایرانی خوب و مخاطب پسند داشته باشیم استقبال زیادی خواهد داشت. ما مواردی را داشتیم که حتی گفته‌اند اگر به جای فیلم خارجی، مثلا فیلم «متری شیش و نیم» را نمایش دهید بهتر است و براین اساس اگر پخش‌کننده‌ها و صاحبان آثار ایرانی، فیلم‌های خود را ارائه کنند شرایط بهتری در جذب مخاطب خواهیم داشت. 

اما سوال اینجاست که چرا همین فیلم‌های روی پرده هم تا به حال برای اکران در سینما ماشین ارائه نشده‌اند؟ مثل «زن‌ها فرشته‌اند ۲» که شاید بخاطر کمدی بودن با استقبال روبرو شود.

حسین فرحبخش - تهیه‌کننده این فیلم - در پاسخ به اینکه چرا فیلم خود را به سینما ماشین ارائه نکرده است، به ایسنا می‌گوید: «زن‌ها فرشته‌اند ۲» در سینماها روی پرده است و اگر مجموعه دیگری خواهان نمایش فیلم است باید خودشان تقاضا کنند، چون مهم‌ترین هدف من از اکران فیلم در این شرایط، فقط باز ماندن سالن‌های سینما بود که الان این اتفاق افتاده است و ۵۰۰ سالن بسته نشده‌اند وگرنه مطمئن بودیم با نبود تبلیغات چه روندی در اکران پیش می‌آید. ما اکران فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲»را در روزی شروع کردیم که تلویزیون خبر تعطیلی سینماها را اعلام کرد و اگرچه بعدا گفته شد این خبر اشتباه بوده، اما هنوز مردم فکر می‌کنند سینما تعطیل است. 

او در پاسخ به اینکه آیا نتیجه کار با توجه به آمارها برایش رضایت‌بخش است؟ ادامه می‌دهد: به هر حال می‌دانستیم اوضاع چگونه است. ما در شرایطی بودیم که تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» خواستار توقف اکران بود و «خوب، بد، جلف ۲» هم به دنبال اکران آنلاین و بجز همین فیلم، دیگر هیچ فیلمی نبود. الان هم در این دو هفته گذشته در شورای صنفی نمایش از فیلمسازان تقاضا می‌کنیم که فیلم‌های خود را اکران کنند ولی قبول نمی‌کنند.

با این حال این نکته مهم است که سینما تعطیل نیست، حالا شاید روزی سه چهار نفر مخاطب داشته باشد ولی همین که تعطیل نیست اتفاق مهمی است ضمن اینکه نباید فراموش کرد با پروتکل‌هایی که در سینما رعایت می‌شود، سالن‌ها یکی از امن‌ترین و بی‌خطرترین مکان‌ها برای حضور مردم هستند چون مرتب ضدعفونی می‌شوند ولی دعوت به حضور مردم باید تبلیغ شود و صدا و سیما در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد.

اما بجز آنچه فرحبخش درباره ارائه نشدن فیلمش به سینما ماشین مطرح کرد، یک مسئله دیگری که برای اکران نکردن فیلم‌های ایرانی جدید در این طرح عنوان می‌شود، نگرانی از کپی شدن و فیلمبرداری از روی پرده است که می‌تواند به پخش فیلم آسیب بزند.

با این حال شاید دلایل دیگری را هم باید جستجو کرد که چرا  طرح سینما ماشین بویژه با توجه به کیفیت تصویری و صوتی قابل قبولی که در پارکینگ برج میلاد و ابتدا با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج‌ آماده شد، نتوانسته رونق روزهای اول را داشته باشد؟ در این باره حتی گفته می‌شود یکی دو مجموعه دیگری که در مکان‌های دیگری از تهران ایجاد شده بودند موفقیتی نداشته و تعطیل شده‌اند. این در حالی است که هر چند روز یک بار خبرهای مختلفی از گوشه و کنار جهان منتشر می‌شود که سینما ماشین تازه‌ای در مکان‌های مختلف راه افتاده است.

همین دو روز قبل برای نخستین بار یک درایوین سینما در تونس راه‌اندازی شد که ظرفیت ۲۵۰ ماشین و حداکثر هزار نفر مخاطب را دارد. در بحرین هم چنین مجموعه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ ماشین راه اندازی شده و مدیرانش در اظهار نظری تاکید کرده‌اند که "درایوین سینما" در شرایط فعلی چیزی فراتر از یک اتفاق نوستالژیک است، چرا که محلی ایمن را برای در کنار هم قرار دادن افراد به وجود می‌آورد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه