ارسال به دیگران پرینت

همخوانی کویتی پور و اعتراض میثم مطیعی

جنجال همخوانی غلامعلی کویتی‌ پور با دختر سیزده ساله؛ بازگشت یا برگشت کویتی پور؟

همخوانی کویتی پور و اعتراض میثم مطیعی

 

 ماجرای غلامرضا کویتی پور مداح معروف با پریچهر، دختر ۱۳ ساله خوش صدا و خواننده که بمناسبت روز دختر، حواشی و جنجال هایی داشت را ببینید. پریچهر دختری که بتازگی کار خوانندگی را شروع کرده و حالا با حواشی این روزها بیشتر از همیشه شنیده شده است. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند او دختر غلام کویتی‌پور است اما این‌طور نیست و او حتی در ضبط استودیویی این قطعه نیز حضور ندارد و کویتی‌پور با یک صدای ضبط‌شده همراهی می‌کند.
 
 
 

مردی که امروز با صورت تراشیده و با لباس یک‌دست مشکی روبرویمان ایستاده و می‌خواند: «دیگه ورق برگشت، دیگه نمی‌شه عقب برگشت، این آشی بود که خودمون پختیم ولی هیچ خوب نشد اصلا مزه‌ش ...» همان غلام کویتی‌پور خودمان است. او امروز، رپ می‌خواند.

ایسنا نوشت: نام «غلامعلی کویتی‌پور» در ذهن بسیاری از ما با خاطرات سال‌های جنگ گره خورده است. در سال ۱۳۵۹ وقتی جنگ شروع شد، کویتی‌پور هم مثل خیلی‌های دیگر به جبهه رفت. البته به جبهه نرفت؛ در جبهه ماند چون بچه‌محل سنگر و خاکریز بود؛ زاده خرمشهر. در جبهه هم کارش خواندن نبود؛ مربی آموزش نظامی بود اما هر وقت لازم بود برای رزمنده‌ها هم می‌خواند.

او کم‌کم تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین حماسه‌خوان‌های سال‌های جنگ شد؛ تا جایی که احمدعلی راغب - سازنده سرودهای انقلابی - درباره او می‌گوید: «در دوران دفاع مقدس کمتر موسیقی و سرودی به اندازه نوحه‌ها و مداحی افرادی چون کویتی‌پور و آهنگران تاثیرگذار بودند و مردم با شنیدن نغمه‌های این مداحان به شدت تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.» هنوز هم خیلی‌ها معتقدند که بعضی از رزمنده‌ها در آن سال‌ها با صدای کویتی‌پور و آهنگران و فخری «به خط زدند و سخت جنگیدند».

کویتی‌پور، «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل‌پریشانم» را خوانده است اما هیچکدام از آثارش به پای «ممد نبودی ببینی» نمی‌رسد؛ قطعه‌ای که به مناسبت آزادی خرمشهر و به یاد همشهری قهرمانش شهید «محمد جهان‌آرا» خواند. قطعه‌ای که یکی از به‌یادماندنی‌ترین ملودی‌های موسیقی جنگ لقب گرفت و آهنگسازان بسیاری با الهام از آن برای جنگ موسیقی نوشتند.

شاید حتی همین الان که این سطور را می‌خوانید، قطعه «نغمه عشق است و آتش می‌زند» یا «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» در ذهنتان مرور شود و چهره محزون کویتی‌پور با عینک و ریش سفید، جایی در پس ذهنتان نقش ببندد.

حالا اما چند روزی است که این حماسه‌خوان قدیمی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. انگار کویتی‌پور آمده تا از تصویر جدید خود رونمایی کند. اما این بار نه از «غربت یاران» می‌خواند، نه با محمد جهان‌آرا درد دل دارد. او این‌بار معترض و گله‌مند است و آشکارا رپ می‌خواند.

اتفاق دیگر، همخوانی او با یک دختر ۱۳ ساله به نام «پریچهر» است؛ دختری که بتازگی کار خوانندگی را شروع کرده و حالا با حواشی این روزها بیشتر از همیشه شنیده شده است. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند او دختر غلام کویتی‌پور است اما این‌طور نیست و او حتی در ضبط استودیویی این قطعه نیز حضور ندارد و کویتی‌پور با یک صدای ضبط‌شده همراهی می‌کند.

این قطعه به مناسبت روز دختر منتشر شد و از همان لحظات اول انتشار واکنش‌های متعددی در پی داشت. از تندترین واکنش‌ها و نگاه‌های سخت انتقادی تا دیدگاه حمایت‌گرانه. مثلا میثم مطیعی - مداح جوان - در توییتی نوشت: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند.»

یک نفر دیگر هم نوشته: «آقای کویتی پور! چقدر گرفتی خودت را رسوا کنی؟»

دیگری نوشته است: «غلام خان! واقعا یاران چه غریبند وقتی تو همنشین پریچهر نازنینت می‌شوی.»

با این حال افرادی هم بوده‌اند که از حرکت جدید کویتی‌پور استقبال کرده‌اند.

اما او خودش عادی‌تر از سایرین با ماجرا برخورد می‌کند: «ما در استودیو صدایمان را باز می‌کنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر خانم نازنین گفتم. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم. من آدم رویی هستم و چیز پنهانی ندارم. متاسفانه اصحاب رسانه و افرادی که من را و نگاه من را و دیدگاه هنری من را نمی‌شناسند به این مسائل جهت می‌دهند.»

کویتی‌پور در ادامه با تایید این موضوع که پریچهر دخترش نیست، درباره این خواننده نوجوان ۱۳ ساله گفته است: «ایشان در استودیو حضور نداشتند و من مقداری از کار ایشان را شنیدم و پیشنهاد شد من این قطعه را دنبال کنم و تمرینی خواندیم. من تا بحال از خودم حتی لایو هم نگذاشته‌ام.»

آدم‌ها تغییر می‌کنند. جهان هم هر روز تغییر می‌کند. کویتی‌پور هم یکی از ما آدم‌های همین جهان است که حق دارد بخواند، حرف بزند، انتقاد کند، انتخاب کند و تغییر کند. او خودش می‌گوید «من مداح نیستم؛ حماسه‌خوانم». اما به هر حال لابد اتفاقی افتاده است که غلام کویتی‌پور در ۶۲ سالگی از حماسه‌خوانی عبور کرده و امروز می‌گوید: «وقتشه خودمو رسوا کنم.»

واکنش میثم مطیعی به کویتی‌پور بابت همخوانی

میثم مطیعی، مداح معروف به همخوانی غلام کویتی‌پور، مداح قدیمی با دختر ۱۳ساله که به مناسبت روزدختر منتشر شده است واکنش تندی نشان داد.

 

(ویدئو) جنجال همخوانی غلامرضا کویتی‌ پور با دختر سیزده ساله؛ بازگشت یا برگشت کویتی پور؟

توضیحات کویتی‌پور درباره همخوانی با یک دختر سیزده ساله

 

زندگینامه: غلام کویتی‌پور

غلامعلی کویتی‌پور در سال ۱۳۳۷ در خرمشهر به دنیا آمد. پدرش خرمشهری و مادرش اهل آبادان بود.

از سال اول راهنمائی در کاخ جوانان در شاخه موسیقی و خواندن فعالیت کرد و به خاطر صدای خوبش از طرف دبیرستان به پیشاهنگی معرفی می‌شود. برادر بزرگتر او مشوق وی در موسیقی بوده است. در سال ۱۳۵۶ به خوانندگی مذهبی روی آورد و در ایام محرم در مراسم عزاداری می‌خواند.

بعد از دیپلم و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی شروع شد و کشور به خصوص شهر‌های مرزی درگیر جنگ شدند، غلام نیز عازم جبهه شد. در جبهه کارش خواندن نبود، مربی آموزش نظامی بود، اما هرگاه لازم بود برای رزمنده‌ها می‌خواند.

کویتی پور حماسه‌خوان جنگ و آوا‌های مذهبی در سال ۱۳۶۶ ازدواج می‌کند.

وی در این‌باره می‌گوید: «پس از صحبت‌های اولیه قرار شد خطبه عقدمان را حضرت امام (ره) بخواند، ولی این مستلزم ماه‌ها و شاید سال‌ها انتظار بود. تا اینکه در یک مراسم که داماد امام (ره) شرکت داشتند من این موضوع را مطرح کردم و وی به نوعی پارتی ما شد تا ما خدمت امام رسیدیم. خطبه عقد با مهریه ۵۰ هزار تومان در فضای معنوی خوانده شد. یادم هست که سید احمد آقا وکیل داماد بودند و امام هم وکیل عروس. آنجا آقای انصاری به امام گفتند آقای کویتی پور از حماسه سرا‌های جبهه‌ها هستند. امام (ره) که سرشان پایین بود به بنده نگاهی کردند و گفتند: خدا شما را حفظ کند».

کویتی‌پور از حماسه خوانان معروف در زمان جنگ ایران و عراق بود. از نوحه‌های معروف آن زمان می‌توان به «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل پریشانم» اشاره کرد. همچنین وی به مناسبت آزادسازی خرمشهر نوحه حماسی معروف «ممد نبودی ببینی» را به یاد شهید محمد جهان آرا خواند که یکی از ماندنی‌ترین ملودی‌های موسیقی جنگ لقب گرفت و آهنگسازان بسیاری با تاسی به این قطعه برای جنگ موسیقی نوشتند. این ملودی از جمله ملودی‌های قدیمی این منطقه به شمار می‌رود.

کویتی پور درباره این ملودی و تاثیراتی که از حماسه خوانان و و خنیاگران و نوحه خوانان گذشته گرفته است در گفت وگویی با روزنامه جام جم گفته است: «در همان ۴ یا ۵ ملودی هم بیشتر از کار‌های دو نفر به نام‌های سعید منش و بخشو الهام و تاثیر گرفتم. دو سبک بود که قبل از انقلاب و در ایام محرم، در نوجوانی هر وقت می‌شنیدم تاثیر عجیبی روی من می‌گذاشت و همراه با یک احساس عشق و غم و اندوه غریبی بود. خواننده یکی از این سبک‌ها سعید منش بود که با صفای دل می‌خواند و عجیب لذت بخش بود. «مران یک دم ساربان/ اشتر ناقه زینب مانده اندر گل...»

و سبک دیگر مخصوص یک جنوبی بود به نام بخشو که معرف همه عزیزان هیاتی در سراسر کشور است و قبل از انقلاب فوت شد و هنوز سبکی پیدا نشده که بتواند جایگزین آن سبک جنوبی با آن صدای آسمانی باشد.

آقای بخشو بوشهری است و ملودی کارهایش بیشتر کلاسیک است. همین کار «ممد نبودی ببینی» الهامی است از یک ملودی بخشو «لیلا بگفتا‌ای شه لب تشنه کامم...» که در اصل مال بخشو هم نیست بلکه نسل به نسل، این ملودی چرخیده و به اسم نوا‌های مذهبی به امثال بخشو و بعد هم به ما رسیده» است.

کویتی پور تاکنون آلبوم‌هایی به نام‌های «غریبانه» و «غریبانه۲» و «خاموش» را ارائه کرده است. آلبوم «غریبانه۲» بدون هماهنگی او تنظیم و پخش و بعد از مدتی از بازار جمع‌آوری شد. به گفته کویتی‌پور او برای آلبوم «غریبانه ۲» قراردادی نداشت و تنها دو فطعه از این آلبوم با صدای او بود.

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      مطيعي نونش و دنياش با همين كارهاست

      • ارسالی در

        خفه شو
        امثال تو چه گلی به سر این مملکت زدین
        داریم می بینیم دیگه این ۷ سالو

    • ناشناس ارسالی در

      چرا قبول نمی کنید نسل تغییر کرده و این مدلی دوست داره

    • ناشناس ارسالی در

      خدا امثال مطیعی را زیاد کنه باسواد با فرهنگ و با اخلاص و انقلابی

    • مسلم ارسالی در

      سلام به نظر من آقای مطیعی بیشتر از اینها باید احترام اساتید را داشته باشه واکنشش تند.سریع و ناآگاهانه وبا قضاوت زود هنگام بود.

      • ارسالی در

        دکتر مطیعی خودشون از جریان سازهای انقلاب توی نسل جوان هستن
        وقتی ایشون حرفی می زنن حتما درسته
        شما برو اول سطح فکر و سوادتو بهشون برسون بعد انتقاد کن

    • ناشناس ارسالی در

      میثم مطیعی بلند گوی کجاست

      • ارسالی در

        میثم صدای انقلاب اسلامی ایرانه داداش

    • ساسان ارسالی در

      زمانی که کویتی پور برای رزمندگان آهنگ می خواند، میثم به دنیا نیامده بود ،
      میثم کیلویی چند؟

      • ارسالی در

        میثم اونقدر باارزشه که امثال کویتی پور اصلا جلوش به حساب نمیان
        دکتر مطیعی مثل کویتی پور یه مداح بی سواد نیست
        دکتر از جریان سازهای قوی نظام هستن ان شاء ا.. همیشه سالم و سلامت باشن

    • ناشناس ارسالی در

      چرا نظر منو نشان ندادی

    • ناشناس ارسالی در

      میثم مطیعی کیه ؟

    • ناشناس ارسالی در

      خداوند حفظ کنه آقای مطیعی و عاقبت به خیرشون کنه ان شاءالله !!
      قبلا وقتی این دعا رو می شنیدم معنیش رو نمی دونستم !!
      امااین روزها خوب متوجه معنیش میشم !
      خدا عاقبت به خیرمون کنه!!

      • ارسالی در


        رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
        دکتر جان دمت گرم
        تا شما دیده بان انقلاب هستی رهبر بدون یاور نمی مونه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه